Bromtoon D5200 icm Tamron 18 - 270

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Bromtoon D5200 icm Tamron 18 - 270

Berichtdoor Pepijn » za feb 02 2013 8:03 pm

Afgelopen week hebben wij na ons goed te hebben laten voorlichten in winkels en op internet, een Nikon D5200 met een Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 di ii vc pzd aangeschaft. Dit na heel wat jaren met Sony geschoten te hebben. Onze voorwaarde was dat de combinatie naast fotograferen ook kon filmen. Thuis aangekomen aan het testen geslagen en wat al snel bleek was dat:

- bij het overschakelen naar 'live view' op het scherm, er een monotone bromtoon hoorbaar is.
- bij het daadwerkelijk gaan filmen is deze bromtoon duidelijk hoorbaar op de film. Daarnaast is het continu scherpstellen van de lens zeer goed hoorbaar in de film.
- het scherpstellen tijdens het filmen verloopt niet geheel vlekkeloos. Je ziet de lens in en uitzoomen waarna deze scherp stelt. Wellicht zal dit maken hebben dat wij nog moeten wennen aan het filmen met een dslr. Ik heb verschillende standen geprobeerd en
- de foto kwaliteit op verschillende standen is van zeer goede kwaliteit.

Terug naar de winkel (mediamarkt) gegaan om deze constatering te delen. Het verbaast mij namelijk dat een combinatie met een toch wel behoorlijk prijskaartje, dit soort amateuristische kenmerken bevat. Werd aangegeven dat het gezoem veroorzaakt wordt door de stabilisatie motoren in de lens. Dat dit op te lossen is met een externe microfoon welke op de camera te plaatsen is. OOk wist de beste man mij te vertellen dat de lenzen vroeger nog veel meer lawaai maakten :shock:

Mijn vraag aan jullie is of het normaal is dat deze bromtoon en het scherpstellen hoorbaar is. Mocht dit zo zijn dat overwegen wij om de combinatie terug te brengen en een goed alternatief aan te schaffen. Wellicht hebben jullie tips?
Pepijn

Onderwerp:

Re: Bromtoon D5200 icm Tamron 18 - 270

Berichtdoor Silverbleed » zo feb 10 2013 1:15 pm

Het scherpstellen van de lens zal hoorbaar blijven. Echter dat je een constante bromtoon hoort, dat hoor ik zelf niet. Ik hoor slechts een klein beetje ruis. Staat de gevoeligheid van je microfoon niet te hoog?
Mocht je veel met geluid willen filmen, dan raad ik sowieso een externe microfoon aan. (Met elke videocamera is dat beter)

Filmen met deze camera's moet je eigenlijk zien als extra, niet als reden om de camera te kopen.
Silverbleed

Onderwerp:

Re: Bromtoon D5200 icm Tamron 18 - 270

Berichtdoor gijs sandberg » zo feb 10 2013 1:28 pm

Beste P,
Welkom.
Bedenk dat vele filmers gebruik maken van statief, externe microfoon en handmatige scherpstelling.
Overigens: bij een lens met beperkte lichtsterkte zal een kamera eerder moeite hebben met scherpstellen.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
gijs sandberg

Clublid

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”