Ik ben met de D7100 aan het filmen geslagen en probeer nu vogels te filmen
welke sluitertijd heb je dan nodig
ik heb nu films waarbij wegvliegen en snelle poetsbewegingen niet scherp zijn
je kunt toch niet filmen met 1/400 zoals bij foto's
Sluiter snelheid bij filmen
-
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Onderwerp:
Re: Sluiter snelheid bij filmen
1/50 aanhouden bij 25 of 24 beelden per seconde is de regel.
groet, Thom
groet, Thom
Onderwerp:
Ik weet niet wat de mogelijkheden zijn van sluitertijden bij gebruik van de film-modus met een DSLR-camera, maar op zichzelf zou je per beeldje best een snellere sluitertijd kunnen gebruiken, zodat per beeldje er een hogere scherpte wordt bereikt. (Zoals vroeger de "vlinder"opening van een filmcamera werd versteld om een kortere sluitertijd te krijgen).
Hoe is het effect dan filmisch?
Je ziet dan wellicht meer "stapjes" in het plaatsverschil van een vogel per opeenvolgend beeld. Maar omdat je wel 25 beeldjes per seconde blijft kijken, lijkt me dat toch vloeiend. Of zijn onze ogen zo snel, dat we die stapjes waarnemen?
Ten slotte is de frequentie van een monitor bijv. niet voor niets minimaal 60 Hz om geen flikkering waar te nemen.
Hoe is het effect dan filmisch?
Je ziet dan wellicht meer "stapjes" in het plaatsverschil van een vogel per opeenvolgend beeld. Maar omdat je wel 25 beeldjes per seconde blijft kijken, lijkt me dat toch vloeiend. Of zijn onze ogen zo snel, dat we die stapjes waarnemen?
Ten slotte is de frequentie van een monitor bijv. niet voor niets minimaal 60 Hz om geen flikkering waar te nemen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Ervaringsniveau: *****
Onderwerp:
Je kunt toch helemaal geen sluitertijd instellen als je filmt? Of mis ik nu iets... Je kunt alleen de resolutie en het aantal beelden per seconden (hier uit zou je de sluitertijd kunnen afleiden) instellen.
Marc
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
:: Nikon Z6III :: Ricoh GR IIIx ::
Onderwerp:
mqaa schreef:Je kunt toch helemaal geen sluitertijd instellen als je filmt? Of mis ik nu iets... Je kunt alleen de resolutie en het aantal beelden per seconden (hier uit zou je de sluitertijd kunnen afleiden) instellen.
In de M-stand kun je zowel diafragma als sluitertijd zelf instellen. Voor een realistisch "film-gevoel" wordt aanbevolen om te werken met 24 of 25 beeldjes per sec. en een sluitertijd van 1/50 sec. Kortere sluitertijden zijn wel mogelijk, maar kunnen vooral bij draaiende objecten, zoals bijvoorbeeld wielen en propellers, onnatuurlijk ogende beelden veroorzaken.
Jur
Onderwerp:
ja dat is het 'probleem' bij video.
korter dan 1/50 ziet er niet uit tenzij er niets beweegt.
ND filters er bij dus.
korter dan 1/50 ziet er niet uit tenzij er niets beweegt.
ND filters er bij dus.
D7100, koeien, 3 verschillende lezen en muziek van mijn bandje.
https://www.youtube.com/watch?v=dZaePSa0KKs
https://www.youtube.com/watch?v=dZaePSa0KKs
Onderwerp:
De regel bij filmen is dat je 2x de sluitertijd aanhoudt bij het aantal frames per sec (fps) Probleem bij lage sluitertijden is dat je vaak je diafragma te ver moet knijpen en zodoende teveel dieptescherpte hebt en het filmische verdwijnt. Doorgaans presteren objectieven het best tot hooguit F8 hoger wordt het vaak minder.
De enige goede oplossing is het gebruik van grijsfilters om de juiste balans te creëren tussen sluitertijd en gewenst (lees optimaal ) diafragma.
Bij redelijk constante lichtomstandigheden is een grijsfilter met vaste waarde de beste keuze. Bij wisselende omstandigheden is een vario grijsfilter de beste keuze. Bij de aanschaf van een vario grijsfilter wel voor kwaliteit keizen anders beïnvloedt dit teveel de eigenschappen van het objectief. Bij grijsfilters met vaste waarde is dit minder mits je voor een gedegen merk kiest.
Gebruik beide varianten en voor het variofilter kan ik zonder meer het Heliopan Variograu slim filter aanraden met een ND waarde van 0,3 -1,8 = iets maar dan -6 stops.. Zelf gekozen voor het Heliopan 77mm filter (bruikbaar op alle 77mm objectieven) met adapter ringen 77-62 (bruikbaar op micro 105mm) en 77-52 voor de oude nikon objectieven.
De enige goede oplossing is het gebruik van grijsfilters om de juiste balans te creëren tussen sluitertijd en gewenst (lees optimaal ) diafragma.
Bij redelijk constante lichtomstandigheden is een grijsfilter met vaste waarde de beste keuze. Bij wisselende omstandigheden is een vario grijsfilter de beste keuze. Bij de aanschaf van een vario grijsfilter wel voor kwaliteit keizen anders beïnvloedt dit teveel de eigenschappen van het objectief. Bij grijsfilters met vaste waarde is dit minder mits je voor een gedegen merk kiest.
Gebruik beide varianten en voor het variofilter kan ik zonder meer het Heliopan Variograu slim filter aanraden met een ND waarde van 0,3 -1,8 = iets maar dan -6 stops.. Zelf gekozen voor het Heliopan 77mm filter (bruikbaar op alle 77mm objectieven) met adapter ringen 77-62 (bruikbaar op micro 105mm) en 77-52 voor de oude nikon objectieven.
Onderwerp:
Huib schreef:De enige goede oplossing is het gebruik van grijsfilters om de juiste balans te creëren tussen sluitertijd en gewenst (lees optimaal ) diafragma.
Wat bedoel je dan met optimaal diafragma. Een instelling die optisch het beste beeld oplevert of creatief?
(Overigens geldt dan in beide gevallen een grijsfilter in de juiste vertragingsfactor).
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Ervaringsniveau: *****
Onderwerp:
Léon Obers schreef:[Wat bedoel je dan met optimaal diafragma. Een instelling die optisch het beste beeld oplevert of creatief?
(Overigens geldt dan in beide gevallen een grijsfilter in de juiste vertragingsfactor).
@Leon, je geeft min of meer het antwoord al. Soms wil je gestoken scherpte en soms gebruik je de typische eigenschappen van het objectief. Waar scherpte nodig is knijp je het diafragma zover als het gebruikte objectief toelaat. Voor mooi filmisch effect de 50mm 1:1.2 en en meestal op F 2.8 omdat bij deze opening op full frame het een pracht van verloop geeft. Het te filmen onderwerp komt zo los van de achtergrond. Ook de oudere nikon objectieven lenen zich prima voor het filmen en niet alleen voor film.
De werkwijze is simpel. Sluitertijd 2x het aantal fps, diafragma instellen en daarna het vario grijsfilter dichtdraaien tot de juiste belichting.
Onderwerp:
inderdaad voor 24/25 fps is het 1/50ste, dat komt het meest "natuurlijk" over op ons, omdat wij niets anders gewend zijn vanuit de filmindustrie.
Met filmen heb je 3 dingen op je lens waaraan je draait: je zoomring, je focusring, en de ring van het variabel ND filter.
Met dat laatste zorgen je ervoor dat er niet te veel licht binnen komt, en kun je toch op F2.8 filmen. Ga je ineens naar binnen, dan kun je de belichting via het variabel ND filter regelen, omdat je vaak niet aan je diafragma wil komen, en je ISO en sluitertijd wijzigen tijdens een opname not done is.
Success!
Met filmen heb je 3 dingen op je lens waaraan je draait: je zoomring, je focusring, en de ring van het variabel ND filter.
Met dat laatste zorgen je ervoor dat er niet te veel licht binnen komt, en kun je toch op F2.8 filmen. Ga je ineens naar binnen, dan kun je de belichting via het variabel ND filter regelen, omdat je vaak niet aan je diafragma wil komen, en je ISO en sluitertijd wijzigen tijdens een opname not done is.
Success!
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”