Focussen bij het filmen met de D3100

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Focussen bij het filmen met de D3100

Berichtdoor dr.trimble » zo jun 26 2011 10:11 pm

ik heb sinds 2 weken een D3100 en al een paar keer geprobeerd te filmen maar het resultaat was niet bepaald schitterend. Meerbepaald het focussen wil niet echt lukken. Moet het focussen manueel gebeuren of moet hij in een of andere auto-focusstand staan?
dr.trimble

Onderwerp:

Re: Focussen bij het filmen met de D3100

Berichtdoor Patrick » ma jun 27 2011 12:23 am

Als ik film met mijn D300s dan focus ik met de hand... niet dat ik erg vaak film overigens; ik ben toch meer een fotograaf. (nog) Modernere camera's worden wel beter in scherpstellen terwijl je filmt, maar het blijft door de manier waarop DSLR's werken toch lastig. Sony heeft er iets op verzonnen door een half doorzichtige spiegel te gebruiken. Wellicht gaan we zoiets ook ooit bij Nikon camera's zien.

Dus met de hand doen wat mij betreft. Het gaat makkelijker als je niet te ver inzoomt op je onderwerp en je diafragma relatief klein maakt (grotere waarden kiezen). Maar dan mis je natuurlijk wel een beetje waarom het filmen met een DSLR zo mooi is: beperkte scherptediepte.
Patrick Flickr Nikon D700 en diverse Fujifilm camera's met veel te veel glas
Patrick

Technisch Beheerder

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor dr.trimble » ma jun 27 2011 3:58 pm

ok, thx, ik vond al dat het filmen met autofocus helemaal niet lukte. Straks ff manueel proberen.
Het zoomen trouwens vind ik ook niet echt ideaal want telkens je zoomt heb je de neiging om de camera ook te bewegen. het zal wss wel aan de bediening van het toestel liggen :wink:
dr.trimble

Onderwerp:

Berichtdoor Goodje » wo jun 29 2011 10:14 pm

Dré de Man zegt er over in zijn boek de Nikon D3100