Focussen bij het filmen met de D3100

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Focussen bij het filmen met de D3100

Berichtdoor dr.trimble » zo jun 26 2011 10:11 pm

ik heb sinds 2 weken een D3100 en al een paar keer geprobeerd te filmen maar het resultaat was niet bepaald schitterend. Meerbepaald het focussen wil niet echt lukken. Moet het focussen manueel gebeuren of moet hij in een of andere auto-focusstand staan?
dr.trimble

Onderwerp:

Re: Focussen bij het filmen met de D3100

Berichtdoor Patrick » ma jun 27 2011 12:23 am

Als ik film met mijn D300s dan focus ik met de hand... niet dat ik erg vaak film overigens; ik ben toch meer een fotograaf. (nog) Modernere camera's worden wel beter in scherpstellen terwijl je filmt, maar het blijft door de manier waarop DSLR's werken toch lastig. Sony heeft er iets op verzonnen door een half doorzichtige spiegel te gebruiken. Wellicht gaan we zoiets ook ooit bij Nikon camera's zien.

Dus met de hand doen wat mij betreft. Het gaat makkelijker als je niet te ver inzoomt op je onderwerp en je diafragma relatief klein maakt (grotere waarden kiezen). Maar dan mis je natuurlijk wel een beetje waarom het filmen met een DSLR zo mooi is: beperkte scherptediepte.
Patrick Flickr Nikon D700 en diverse Fujifilm camera's met veel te veel glas
Patrick

Technisch Beheerder

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor dr.trimble » ma jun 27 2011 3:58 pm

ok, thx, ik vond al dat het filmen met autofocus helemaal niet lukte. Straks ff manueel proberen.
Het zoomen trouwens vind ik ook niet echt ideaal want telkens je zoomt heb je de neiging om de camera ook te bewegen. het zal wss wel aan de bediening van het toestel liggen :wink:
dr.trimble

Onderwerp:

Berichtdoor Goodje » wo jun 29 2011 10:14 pm

Dré de Man zegt er over in zijn boek de Nikon D3100
De D3100 kan niet alleen voor, maar ook tijdens het maken van video-opnamen scherpstellen. Daartoe moet dan wel Livebeeld ingesteld zijn en de stand AF-A gekozen worden. Het is echter afhankelijk van uw onderwerp, of automatisch continu scherpstellen bij het filmen een goede keus is. Filmt u een onderwerp dat nauwelijks beweegt en beweegt u de camera ook nauwelijks, dan kan het handig zijn. bij een bewegend onderwerp of bewegende camera kan de automatische scherpstelling echter ook onrustige beelden veroorzaken. Dat gebeurd vooral wanneer u de camera beweegt. Soms houdt de camera het ook niet bij: de beweging gaat dan sneller dan het scherpstellen. In zulke situaties is het beter om gewoon handmatig scherp te stellen. Tijdens een filmopname is het ook helemaal niet zo erg storend wanneer de scherpte een of twee seconde niet optimaal is.
Het kort indrukken van de ontspanknop tijdens het filmen zorgt er overigens voor dat de camera opnieuw scherpsteld.
Belichtingscorrectie is ook mogelijk.
Naar zijn mening zijn er twee verstandige manieren om deze instelling te gebruiken:
Dit is er een van:
AE-L / op AE-vergrendeling of op AR-vergrendeling plus vasthouden: op deze manier houdt u de belichting vast met de AE-L/AF-L-knop en de scherpstelling door de onspanknop half in te drukken.
Uiteraard is het in deze, en in principe in alle situaties, ook mogelijk om de belichtingscorrectie te gebruiken. Persoonlijk gebruik ik in dat soort situatie vaak de M: ik kies een handmatige instelling van de sluiretijd en diafragma na meten en het maken van een proefopname.
Aldus Dré de Man
Goodje

Onderwerp:

Berichtdoor thom » vr jul 01 2011 1:32 pm

Ik gebruik zelf de LCDVF 3/2. Dit is een view finder die je op je kamera kan zetten en het beeld op je scherm ook iets vergroot, wat natuurlijk het handmatig scherpstellen wat makkelijker maakt.

Groet, Thom
thom

Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”