NIKON ME-1 Microfoon

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

NIKON ME-1 Microfoon

Berichtdoor Maroi1977 » vr jul 01 2011 12:17 pm

Dames & heren,

Sinds gister ben ik de gelukkig eigenaar van een D5100 met een 18-105mm VR lens en ben very happy!! :D :D :D :D :D
Nu heb ik gisteren een stukje gefilmd en tijdens het kijken van het filmpje is de autofocus duidelijk hoorbaar en dat is algemeen bekend.
Is de ME-1 Microfoon van Nikon een goede aanvulling voor het filmen?!
Niet dat ik continu wil gaan filmen maar als er een situatie voordoet wil ik wel kunnen filmen zonder Pac-Man te horen in mijn filmpje.
Heeft iemand ervaringen met deze microfoon?! Thanks!
Gr,

Mario
Maroi1977

Onderwerp:

Re: NIKON ME-1 Microfoon

Berichtdoor Patrick » vr jul 01 2011 12:46 pm

Verplaatst naar onze nieuwe film-secties.
Patrick Flickr Nikon D700 en diverse Fujifilm camera's met veel te veel glas
Patrick

Technisch Beheerder

Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Dochoff » vr jul 01 2011 4:39 pm

Patrick schreef:Verplaatst naar onze nieuwe film-secties.

:D :D :D
Dochoff

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr jul 01 2011 9:29 pm

Elke microfoon (eventueel stereo) zal voldoen. De aansluiting met de camera is vrij universeel. De ME-1 met een winkelprijs van rond de 110 is niet slecht voor die prijs.
Meer over Nikon op m'n website: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Nikon.html
Hans Braakhuis

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Tom » vr jul 01 2011 10:01 pm

Hans Braakhuis schreef:Elke microfoon (eventueel stereo) zal voldoen.

Dat is niet waar denk ik. Lijkt me sterk dat die camera fantoomspanning kan leveren, waarmee condensatormicrofoons sowieso al vervallen.
Tom

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor J.Hoes » vr jul 01 2011 10:38 pm

Nikon geeft niet echt duidelijk aan welk type externe microfoon gebruikt kan worden (dynamisch, condensator, electret)
Handleiding van D5100 geeft alleen aan de ME-1.
Handleiding van bv D3S/ D300s geeft aan "Stereo recording is available with any microphone that has a stereo mini-pin jack (3.5mm diameter)"

De specs van de ME-1 geven aan dat het een "Back-electret condenser microphone" is, en dat de voedingsspanning uit de camera komt.

Of dat bv dynamische microfoon uitsluit, of eentje die op 48V fantoomspanning loopt, blijkt niet.

Verwarrend, verwarrend.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor OAK » vr jul 01 2011 11:20 pm

Ik heb een ME-1 die ik gebruik met een D300s. Beter geluid dan de ingebouwde microfoon, het gekraak vd body hoor je niet meer, maar AF geluiden hoor je nog steeds. Wel wat minder, maar nog nadrukkelijk aanwezig. Daarnaast zit er een zachte ruis in het geluid, maar wellicht ligt dit aan de gevoeligheidsinstelling in de camera. Daarnaast is het tenslotte geen microfoon met XLR aansluiting. Alle waar naar zijn geld :wink: Als je dus echt geen AF geluiden meer wilt horen, dan moet je de ME-1 los van de camera op een statief zetten en dan met een verlengkabel naar de camera voeren. (Gelukkig heb ik geen geen brom, kabel van 5 meter besteld in Hong Kong voor geloof ik 3-4 euro.) Achteraf had ik mischien moeten kijken naar een Rode microfoon, die heeft volgens mij een betere ophanging/ schokdemping van de microfoon dan de Nikon. Niet ontevreden dus, maar als ik een cijfer mocht geven voor de microfoon is een 7 (uit 10) het beste wat in de buurt komt qua geluid en een 8 voor bouwkwaliteit. Een 8 voor prijs/ kwaliteitsverhouding. (heb 'm een maand geleden gekocht voor EUR120)
Learn the rules like a pro, so you can break them like an artist.
(Pablo Picasso)
OAK

Forumlid

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » za jul 02 2011 6:50 am

Tom schreef:

Dat is niet waar denk ik. Lijkt me sterk dat die camera fantoomspanning kan leveren, waarmee condensatormicrofoons sowieso al vervallen.

De gebruiksaanwijzing er maar even bijgehaald.
De ME-1 is een condensator microfoon. Heeft dus voeding nodig en die wordt uit de camera gehaald. 1-10V.
Meer over Nikon op m'n website: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/Nikon.html
Hans Braakhuis

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Tom » za jul 02 2011 10:09 am

Interessant! Wel een lage fantoomspanning, waardoor eigenlijk alle pro-condensatormicrofoons alsnog afvallen. Een aparte recorder en later video en audio samenvoegen zou misschien nog wel het mooiste zijn. Kun je ook gemakkelijker de microfoon los houden van de camera.
Tom

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Dochoff » za jul 02 2011 12:00 pm

Tom schreef:

Condensator microfoons kunnen (vaak) ook gevoed worden door een batterij, waardoor ze wel geschikt zijn. 't Hoeft niet altijd via een externe bron.
Dochoff

Onderwerp:

Berichtdoor J.Hoes » za jul 02 2011 12:58 pm

Gezien de omschrijving van de ME-1 ("Back-electret condenser microphone") is er geen aparte fantoomspanning/polarisatiespanning nodig, want die zit permanent in de electret. Blijkbaar bevat de ME-1een versterker die uit de camera gevoederd wordt.
Blijft nog onduidelijk of je ook andere microfoontypen kunt gebruiken. Gegeven de vereisten uit de D3S/D300S vermoed ik van wel, mogelijk ten koste van de gevoeligheid.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Warner » za jul 02 2011 2:13 pm

Je kan iedere microfoon aansluiten, mono stereo, al dan niet voorzien van een losse voeding om de microfoon van de juiste spanning te voorzien.
48 volt fantoom of 12 volt toonader.
Geluid separaat opnemen gaat alleen als je tijdcode uit je camera kunt halen en dat is niet mogelijk bij de huidige camera's. Zonder tijdcode is het niet mogelijk om je audio gelijkt te laten lopen met je videosignaal.
Ook is het belangrijk om natuurlijk de juiste microfoon te gebruiken. Microfoons die op de camera zitten zijn alleen geschikt voor een algemeen geluid wat altijd ruimtelijk zal klinken. Voor op de camera dus een microfoon met een sterk gerichte karakteristiek, minimaal een supernier, maar beter een hypernier. Als je echt goed geluid wilt, zul je iemand moeten zoeken die met een audiomixer en een microfoon op hengel voor je aan de gang gaat, heeft iemand er weer een hobby bij!
Groet, W@rner

NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Warner

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Tom » za jul 02 2011 9:12 pm

Audio kun je toch gewoon syncen met camerageluid? :)
Tom

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor sdbfotografie » ma jul 04 2011 9:53 pm

Als het echt om de autofocus gaat, zou je kunnen overwegen om handmatig scherp te stellen.
Maar als er meer eisen zijn zal er toch professionele apparatuur moeten komen + hulp om de microfoon vast te houden.

Gr. Simon
sdbfotografie

Onderwerp:

Berichtdoor Angelsss » di sep 13 2011 10:45 am

ik heb een Nikon D7000

nu doe ik veel evenemten/ Cd Presentaties fotograferen en ook een filmpje maken

wat ik nu storend vindt is dat je overal leest dat je de mic het best op A kan zetten maar dan is het zangeluid toch wel op sommige punten overgemoduleerd

waardoor ik het filmpje niet echt mooi vindt

hoe kom ik achter de juiste instellingen heb nu al op 2 evenementen geen filmpje kunnen plaatsen

terwijl dat nu net dat stukje extra is wat ik geef
Angelsss

Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”