Externe Microfoon

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Externe Microfoon

Berichtdoor rsbouma » ma sep 17 2012 11:50 am

Hallo Beste leden,

Ik heb sinds een paar weken een D7000 , in 1 woord geweldig , wat een camera en wat een capaciteiten heeft hij. Het enige nadeel voor filmen
vind ik de microfoon. Nu ben ik een echte Nederlander en ik vertik het om 200 euro voor een externe microfoon uit te geven, dit gaat mij gewoon een beetje
ver omdat ik het misschien 5x per jaar zal gebruiken. Nu ben ik eigenlijk benieuwd of jullie misschien betere of goedkopere alternatieven weten voor deze
microfoons, ik heb ze op van die chineze importsites zien staan tussen de 30 en 50 euro, is dit misschien wat? ik hoor graag wat tips.

Groetjes Remco
rsbouma



Onderwerp:

Re: Externe Microfoon

Berichtdoor Warner » ma sep 17 2012 12:17 pm

Een goede microfoon is net zo duur als een goed objectief. Voor weinig geld zul je geen goede microfoon kunnen vinden.
En het geluid dat je via de camera opneemt is altijd ruimtelijk en nooit close. Als je echt goed geluid bij je filmpjes wilt hebben zul je er nog een hobby
bij moeten nemen die net zo veel geld gaat kosten als je fotohobby. Het geluid zul je achteraf moeten toevoegen.
Groet, W@rner


NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Gebruikersavatar
Warner

Forumlid
Berichten: 441


Locatie: Castricum
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Externe Microfoon

Berichtdoor J.Hoes » ma sep 17 2012 1:48 pm

Je noemt geen merk/ type.

Ik heb geen Chinese Chi-Po's. Ik heb Rode VideoMic Pro en Nikon Me-1, op een Nikon1 V1. Voorkeur is voor de ME-1 ivm compactheid en stereo. Een "dooie kat" van de Rode StereoVideoMic houdt windgeruis op afstand.

Je zou op YouTubekunnen zoeken met iets van "ebay" en/of "cheap" en/of "chinese" erin.

Ik zag zo'n filmpje over de "HT-320A"; en ja...hij doet 't.
Het is geen rakettechnologie, dus ik neem aan dat die dingen het allemaal doen en voor wat huis-tuin-en-keuken gebruik zullen voldoen.
Je geeft zelf aan dat je weinig gebruik zult maken van een microfoon; dus neem ik aan dat jouw kwaliteitseisen aan het geluid ook niet hoog zullen zijn.
Mijns inzien zou je erop moeten letten hoe compleet de microfoon geleverd wordt, zoals een verende montage, dingetjes tegen windgeruis zoals plopkap, "dooie kat". Een eigen voeding uit een batterij is wel universeel, maakt de microfoon ook wat langer.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: Externe Microfoon

Berichtdoor oud0001 » ma sep 17 2012 5:10 pm

Dit is een dode kat.

Afbeelding

Voor dat je denkt dat een kat om zeep moet helpen. :wink:
oud0001



Onderwerp:

Re: Externe Microfoon

Berichtdoor RuwanHeggelman » di sep 18 2012 9:05 pm

Ik gebruik een Rode Videomic Pro.

Prima ding.. Alleen is het een shotgun microfoon, dus van redelijk dichtbij.
RuwanHeggelman



Onderwerp:

Re: Externe Microfoon

Berichtdoor rsbouma » do sep 20 2012 9:05 am

Bedankt voor jullie reacties, maar ik geloof graag dat je extern moet gaan opnemen voor beter geluid en dat hoe duurder de microfoon hoe beter hij is maar
er zit denk ik toch ook wel een grens aan voor een paar maal hobbymatig de microfoon te gebruiken en een pro aan te schaffen. De Rod videomic heb ik idd een
aantal keer voorbij zien komen maar niet vind ik ze onbetaalbaar en 2e hands zijn ze ook nog wel redelijk aan de prijs, eigenlijk om eerlijk te zijn ben ik gewoon
opzoek naar een oplossing van maximaal 5 tientjes. De microfoon die ik had gezien is deze

http://www.dealextreme.com/p/na-q7-prof ... -aa-124048

Ik weet niet of er iemand ervaringen heeft met microfoons via dealextreme?
rsbouma



Onderwerp:

Re: Externe Microfoon

Berichtdoor Warner » do sep 20 2012 5:34 pm

Prik gewoon de oortjes van je smartphone er in, dat geeft zeker net zo'n goed resultaat. Plak de oortjes op een bril of je schouders en je zult versteld staan van het resultaat.
Groet, W@rner


NCN-lid NPS-lid
Alles heeft zijn reden.
Gebruikersavatar
Warner

Forumlid
Berichten: 441


Locatie: Castricum
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Externe Microfoon

Berichtdoor Linut » zo okt 28 2012 8:45 am

En rsbouma? Heb je er al een gekocht?
Ik ben wel erg benieuwd omdat ik er ook niet zo veel geld voor over heb.
Het moet iets leuks zijn voor erbij omdat het toch hoofdzakelijk om het fotograferen gaat.

Linut
Linut

Forumlid
Berichten: 22



Onderwerp:

Re: Externe Microfoon

Berichtdoor joeylee » di dec 04 2012 6:42 pm

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een externe microfoon voor videografie. Op internet heb ik al beetje rond gekeken en zo heb ik dus de "Røde Video Microfoon" gezien. De externe microfoon dat ik wil gaan gebruiken is gewoon voor betere geluidskwaliteit dan de build-in microfoon van de D800. Ik hoef geen superkwaliteit als het maar helder en goed is voor een paar shots. De video's zijn in principe korte fragmenten van het gebeuren van een bruidsreportage. Ik wil het geluid tijdens ceremonie of andere sfeergeluiden opnemen en toepassen in de slideshow als extra sfeer.

Wat ik wil opnemen:
- applaus
- ceremonie
- Ja-woord
- overige sfeergeluiden
- omgevingsgeluiden

Voldoet de "Røde Video Microfoon" aan mijn wensen?
joeylee




Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten