Eerste keer filmen en bewerken

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Eerste keer filmen en bewerken

Berichtdoor skyfox » di jun 11 2013 3:09 pm

Binnenkort wil ik voor het eerst gaan filmen met mijn D7000. Ik wil dan iemand oefeningen laten uitbeelden zoals squats en lunges. Dit wil ik dan doen tegen een witte achtergrond. Voordat ik dingen ga proberen en misschien lampen o.i.d. koop die ik misschien niet nodig heb wil ik eerst wat voorbereidingen treffen.

De vragen die ik heb:
1. Hoe kan ik het makkelijkst de achtergrond puur wit krijgen terwijl ik het onderwerp netjes uitlicht? Ik ken de concepten binnen studiofotografie (ik heb een witte papierrol achtergrond), maar bij filmen zijn er wellicht betere/makkelijkere manieren dan de achtergrond 2 stops overbelichten met een lamp?

2. De ruimte waarin we filmen is redelijk voorzien van daglicht, maar is goed verduisterbaar. Is het handiger om te filmen bij weinig licht en dan gebruik te maken van bijvoorbeeld Falcon Eyes of Manfrotto led-lampjes? Dit ook i.v.m. punt 1.

3. We willen de filmpjes later voorzien van een voice-over. Ik hoef dus tijdens het filmen geen audio op te nemen, maar later via de pc wel, en dit dan combineren met de filmpjes. Welke software is hiervoor aan te bevelen?

4. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een microfoon i.v.m. geluidskwaliteit?

Bedankt alvast voor het meedenken!
Gebruikersavatar
skyfox

Forumlid
Berichten: 367


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Eerste keer filmen en bewerken

Berichtdoor Léon Obers » di jun 11 2013 4:47 pm

skyfox schreef:De vragen die ik heb:
1. Hoe kan ik het makkelijkst de achtergrond puur wit krijgen terwijl ik het onderwerp netjes uitlicht? Ik ken de concepten binnen studiofotografie (ik heb een witte papierrol achtergrond), maar bij filmen zijn er wellicht betere/makkelijkere manieren dan de achtergrond 2 stops overbelichten met een lamp?

In principe gelden dezelfde verlichtingsregels voor film als voor fotografie.
Alleen bij film heb je continuelicht nodig van een niet flikkerende lichtbron. (Dus gewoon TL werkt niet).

Overigens twee stops overbelichten is wel erg veel. Maar dat is dan wellicht wat verwarrend met hoe je het licht meet.
Als het echt spierwit moet zijn (zonder enige tekening zou ik zeggen hooguit een halve stop boven de grens met de clippingwaarde. Beslist niet meer, want dan krijg je in toenemende mate weer last van flare en verzachting van het contrast door overstraling. Eigenlijk het beste zo "laag" mogelijk. Dus is het een paar puntjes clippen, lijkt me dat beter dan er nog verder boven.

skyfox schreef:2. De ruimte waarin we filmen is redelijk voorzien van daglicht, maar is goed verduisterbaar. Is het handiger om te filmen bij weinig licht en dan gebruik te maken van bijvoorbeeld Falcon Eyes of Manfrotto led-lampjes? Dit ook i.v.m. punt 1.

Bij weinig licht moet de ISO van je camera flink omhoog.
Vraag me af of die LED-lampjes wel fatsoenlijk licht geven. Heb er geen ervaring in, maar ik denk dat het al gauw erg weinig is. Wil je alles goed uitlichten is "duur" HMI-licht het mooiste (misschien huren). Kun je alles naar je hand zetten om het lichaam mooi in vorm eruit te laten komen. (Ik moest overigens wel opzoeken wat dat "squats en lunges" nu precies inhoudt :mryellow: )

Met geluid heb ik geen ervaring.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Eerste keer filmen en bewerken

Berichtdoor skyfox » ma jun 17 2013 10:10 pm

Bedankt voor je reactie, Leon! Ik heb het vraagstuk over de lampen redelijk uitgebreid gegoogled, maar nergens kom ik tegen hoe sterk een lamp moet zijn om een persoon goed uit te lichten. Althans, wat ik tegenkom spreekt elkaar enigzins tegen. Morgen ga ik dus maar naar Kamera Express om het maar eens in de winkel te bekijken. Ik kreeg via de servicedesk al twee namen door van de lokale video-experts :-p

Ik neem je tip over het overbelichten van de achtergrond mee, thx! Ik word nog wel eens een echte dslr filmer, hahaha! :-D
Gebruikersavatar
skyfox

Forumlid
Berichten: 367


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten