Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor CaptainHook » wo okt 02 2013 10:40 am

Peter schreef:De relatie filmen en 'overheating' snap ik niet.

Wat wordt er dan 'verhit' ?

Een CMOS sensor (het chip lichaam) wordt warm tijdens het gebruik. Dat heeft niks te maken met de warmte die de accu produceert.

Er zijn zelfs geeks die daar een studie naar gedaan hebben om te kijken wat het koelen van de CMOS sensor voor een effect heeft op het ruisgedrag:
http://stargazerslounge.com/topic/87359 ... ing-study/
http://astrophoto-sv.com/index.php?p=1_84

Er zijn ook DSLRs die de CMOS temperatuur terugmelden en bij specifieke firmware wordt daar zelfs rekening mee gehouden:
http://www.cyanogen.com/help/maximdl/Release_Notes.htm
Calibration: Now fully supports DSLR cameras that report the CMOS sensor temperature
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor msonic » do okt 03 2013 5:47 pm

De verhalen van verschillende medewerkers bij Nikon blijken niet te kloppen.
Nogmaals gebeld , en deze servicemedewerker zegt dat het gewoon moet kunnen...
Tja blijkbaar is het intern bij Nikon niet duidelijk.

Via de Vakzaak waar ik hem gekocht heb is er ook contact geweest met Nikon , en die expert bij Nikon had beloofd ook dit eens te testen met een D800. Het blijkt dat hij probleemloos 6 x achter elkaar de opname kon voltooien zonder enige melding of error.
Dit komt neer op 2 uur opname achter elkaar.

Als het een defect blijkt te zijn , neem ik mijn woorden van misleiding terug en klopt de handleiding gewoon.

Na bovenstaande constatering en overleg met de vakzaak gaat de camera nu voor de 2e keer retour naar Nikon hiervoor.
Ben benieuwd.
msonic



Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor J.Hoes » vr okt 04 2013 2:49 pm

Nikon specificeert wel het aantal foto's wat je met een acculading kunt maken, zelfs de meetcondities worden aangegeven.
Op pag 69 handleiding wordt aangegeven dat het filmen zomaar kan stoppen ivm warmteoverlast; het zou wel lekker zijn als Nikon ook aan zou geven wat je aan totale cliplengte kunt opnemen voordat de camera thermisch vastloopt. Mogelijk is Nikonvideo een wat ondergeschoven kindje.

Zou Canon beter scoren op dit punt?

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor msonic » vr okt 04 2013 4:51 pm

Dat had ik ook al wel gevonden....
echter zeer wazige termen als :

het zou kunnen......
De temperatuur kan stijgen.....
mogelijkerwijs is......

is nou niet echt concreet te noemen .

Als die camera nou gewoon een melding gaf zoals : "Camera overheating.....shutting down gracefully" dan is dat tenminste veel duidelijker als al dat gedraai.
msonic



Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor roel » vr okt 04 2013 9:36 pm

Als ik dit draadje lees, tsja... TS: koop een filmcamera en wees daar gelukkig mee. :shock:
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor PanzerFaustNL » vr okt 04 2013 11:28 pm

roel schreef:Als ik dit draadje lees, tsja... TS: koop een filmcamera en wees daar gelukkig mee. :shock:


Nee absoluut niet, ja of je hebt 10000 of meer stuk te maken. De creatieve mogelijkheden van een DSLR zijn zoveel groter dan die van een videocamera.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor roel » za okt 05 2013 9:19 pm

@PanzerFaustNL
Helemaal mee eens! Je hebt met een modern fototoestel de mogelijkheden van een professionele filmcamera. Maar... als je perse lange opnamen wilt maken, koop dan een filmcamera. Die heeft als enige beperking de grootte van het opslagmedium. Ik snap alleen de frustratie van ts helemaal niet. Zoals ik de teksten lees, wist hij de beperkingen van de camera op het moment dat hij het ding kocht, maar is hij nu boos vanwege die beperkingen.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor PanzerFaustNL » za okt 05 2013 10:43 pm

roel schreef:@PanzerFaustNL
Helemaal mee eens! Je hebt met een modern fototoestel de mogelijkheden van een professionele filmcamera. Maar... als je perse lange opnamen wilt maken, koop dan een filmcamera. Die heeft als enige beperking de grootte van het opslagmedium. Ik snap alleen de frustratie van ts helemaal niet. Zoals ik de teksten lees, wist hij de beperkingen van de camera op het moment dat hij het ding kocht, maar is hij nu boos vanwege die beperkingen.


Nou, ik ben een videocamera vergeten, die kan wat een SLR kan, namelijk lenzen verwisselen, een grotere (APS-C) sensor heeft, maar wel verder alle gemakken van een videocamera qua opname mogelijkheden.

Sony NEX-VG10 AVCHD E-Mount Lens Camcorder
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor J.Hoes » zo okt 06 2013 10:39 am

@ roel
TS z'n frustratie lees je in z'n openingspost, onderin. Nikon geeft geen enkel houvast mbt thermisch vastlopen. Als ik op die specs een serieuze videomogelijkheid zoek, neem ik geen Nikon.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor msonic » zo okt 06 2013 2:24 pm

Ik dacht eigenlijk al wel dat het op dergelijke reacties uit zou gaan draaien , om een videocamera te kopen.
De hybride oplossing is de toekomst ipv 2 toestellen 1 toestel voor meerdere functies.
Dit zie je steeds meer of je nu wilt of niet.

in de loop der jaren is dit bij audio apparatuur en mobile telefonie ook gebleken, fotografie zal hier ook aan moeten geloven.

verder laat ik het hierbij , de camera is bij Nikon en ik wacht hun reactie/reparatie af.
Ik had van dit forum meer constructieve antwoorden cq. oplossingen verwacht terwijl ik de clichés eigenlijk al aangaf in mijn openingspost.

een andere goede oplossing heb ik inmiddels gevonden, met het gebruik van de camera om toch die 2 uur te kunnen opnemen.
tevens ben ik niet gefrustreerd en ook niet boos , ik houd enkel de fabrikant aan zijn beloften en toets deze ook.
Ik blijf erbij ....als er staat dat je 20 minuten kan filmen dan moet het ook kunnen al is het 50 x achterelkaar tot je sd/cf kaartje vol is.

Als klant mag je kritisch zijn, dat spoort fabrikanten aan om een beter product te maken.

veel plezier allen.
msonic



Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor plincky » zo okt 06 2013 2:32 pm

msonic schreef:De hybride oplossing is de toekomst ipv 2 toestellen 1 toestel voor meerdere functies.
Dit zie je steeds meer of je nu wilt of niet.
in de loop der jaren is dit bij audio apparatuur en mobile telefonie ook gebleken, fotografie zal hier ook aan moeten geloven.
.


Ja, en net als bij de Hybride auto's , zijn ze alleen zuinig als je er op een bepaalde manier mee rijd.
Met de telefoon, kan je alles alleen niet te lang want dan is je batterij leeg. ging vroeger je batterij 1 week mee nu net een dagdeel.
De was/droog combi maakt je was niet goed droog en je moet eerst de helft van de was eruit halen.
En je surround setjes is leuk als je dvd speler het niet meer doet kan je het zo in de prullenbak gooien.

Alles wat meerdere functies heeft blinkt er in eentje uit en der ander hangt er altijd een beetje bij.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor bassblom » vr okt 25 2013 9:26 pm

ik heb een D7100 gekocht voornamelijk voor video en heb het wel vooraf gelezen dat de sensor overheated kan raken.
heb toen gedacht, ik ga toch geen uren registreren.

heb niet opgezocht hoe lang het afkoelen duurt.
hoe lang kun je niet filmen?
D7100, koeien, 3 verschillende lezen en muziek van mijn bandje.
https://www.youtube.com/watch?v=dZaePSa0KKs
bassblom

Forumlid
Berichten: 134


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten