Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor Peter » di okt 01 2013 10:28 pm

ja, de garantie is gelijk weg.


Aan de andere kant..., een eenvoudige video camera kost de helft van een dure foto camera.
Gebruik de apparatuur primair waarvoor het bedoeld is denk ik dan.. :wink:

en het standpunt van de TS deel ik niet.
Als je zoveel geld uit geeft voor een toestel dan mag enige kennis en eigen vooronderzoek ook niet vreemd overkomen.

Om nu gelijk over 'oplichting' te praten...

edit
de handleiding, diverse reviews op internet etc..
ze wijzen allemaal op de tijdsduur limiet :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di okt 01 2013 10:31 pm

Ik snap even niet waar om je nou met een fotocamera een videofilm wil maken met een shot van meer dan een uur. Ik ken videocamera van JVC die in full HD kan filmen en waar ook 2 sd kaarten in kunnen. Mijn D3200 kan ook maar 20 min. achter elkaar filmen alleen heb ik maar in totaal iets van 10 min. mee gefilmd.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1463


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor plincky » di okt 01 2013 10:36 pm

Ik denk dat het 2 kanten heeft,

De makers doen het soms mooier overkomen als dat het is. in de reclame filmpjes zijn ook alle opstellingen altijd met perfecte belichting enz. dat heb je in het echt ook niet.
Maar ik denk dat wij als consument ook dingen verkeerd interpreteren en soms meer verwachten dan waarvoor het product is gemaakt.

msonic schreef:Er is door nikon een verwachting gewekt..


Wat dan? Ze zeggen dat je er ook mee kan filmen in HD. leuke clipjes van de kinderen die spelen en mooie filmpjes van je vakantie.
Niet dat je hem gebruik voor doeleinden waar eigenlijk de videocamera is. Ik vind dit echt een verkeerde inschatting van de kant van de consument. Het is niet zo dat als je ermee kan filmen dat het meteen de videocamera vervangt.
Sommige dingen kan je wel met een beetje verstand verzinnen toch?
Ik verwacht ook niet van mijn mobiel dat ik die film erop kan kijken.
Dat mijn auto 1 op 18 rijd net zoals de boekjes aangeven.
De 20mb internet van kabel ook niet 20mb is in de praktijk.

En dan is er in dit geval nog zelfs iets wat je zelf hebt verzonnen dat kan. Nikon geeft nergens aan dat het kan.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor msonic » di okt 01 2013 10:44 pm

Peter schreef:ja, de garantie is gelijk weg.


Aan de andere kant..., een eenvoudige video camera kost de helft van een dure foto camera.
Gebruik de apparatuur primair waarvoor het bedoeld is denk ik dan.. :wink:

en het standpunt van de TS deel ik niet.
Als je zoveel geld uit geeft voor een toestel dan mag enige kennis en eigen vooronderzoek ook niet vreemd overkomen.

Om nu gelijk over 'oplichting' te praten...


Blijkbaar ga je er vanuit dat ik geen voorondrzoek heb gedaan. Het tegengestelde is echter waar.
Ik heb de sony a99 vanwege de oververhittings issues nou juist links laten liggen hierom. Ten tijde van het onderzoek bleek uit niets dat de d800 hier ook last van zou hebben.

Nogmaals als er in de manual staat dat er een restictie per clip is van 20 min. Wil dat niet zeggen dat je er geen meer van 20 min achter elkaar mag/kan maken.

En ...oplichting... tja het is maar hoe je het opvat.
Ik vind misleiding een mooier woord.

Daarom zoek ik het ook bij het apparaat.
msonic



Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor msonic » di okt 01 2013 10:48 pm

Ik ben blij dat de meeste tot nu toe de fabrikant verdedigen. Dan wordt je blijkbaar graag misleid...

Dit is nou net waarom het gebeurd.
msonic



Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor plincky » di okt 01 2013 10:50 pm

msonic schreef:Nogmaals als er in de manual staat dat er een restictie per clip is van 20 min. Wil dat niet zeggen dat je er geen meer van 20 min achter elkaar mag/kan maken.


Daarom zetten ze in Amerika ook in de handleiding van de magnetron dat je geen dieren in moet stoppen.... omdat sommige mensen ervan uit gaan dat dit kan.... :huh:
Laatst gewijzigd door plincky op di okt 01 2013 10:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor Peter » di okt 01 2013 10:56 pm

Ik verdedig geen fabrikant hoor :wink:
Kreten als misleid , opgelicht komen uit jouw koker.
Daar reageerde ik even op. that's all.

Door wie 'misleid' , de fabrikant of de verkoper ? denk ik dan

Met een firmware hack is de limiet voor de 3100 , 5100 en 7000 te omzeilen
Voor een 3100 heb ik dat onlangs gedaan. Een warme sensor is inderdaad (voor dat toestel) niet geconstateerd.

Ik besef me dat je daarmee trouwens niet geholpen bent
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor PanzerFaustNL » di okt 01 2013 11:14 pm

Je hebt eigenlijk te maken met 2 grenzen, 20 minuten grens en de 4Gb grens. Vier Gb is de maximale grootte van een bestand op een 32 bits bestandssysteem.

Ja, wat dat betreft heeft Canon een streepje, wat zeg ik, een dikke streep voor. Magic Lantern!

Magic Lantern neemt al die grenzen weg op een vernuftige manier, het slaat zijn de video op in blokken van maximaal 4Gb.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor emdeklerk » di okt 01 2013 11:26 pm

Het was je dus bekend dat er een limiet van 20 minuten gold voor het filmen met een digitale fotocamera. Dat was dus goed aangegeven.

Je vindt ten overvloede dat een fabrikant ook moet aangeven hoe lang het duurt voor je met de volgende 20 minuten kunt beginnen. Daarover kunnen we van mening verschillen; ik persoonlijk zou met die informatie al gelijk verder gekeken hebben naar apparatuur die in één keer langer dan 20 minuten kan filmen..

Ik persoonlijk zou in ieder geval, als het inderdaad zo belangrijk is, nooit naar een fotocamera grijpen voor het maken van een film van een uurtje of zo. Daarvoor is sublieme apparatuur beschikbaar van illustere en degelijke merken.

Ik kan met mijn B-Corsa 1.4 vrolijk de Nürburgring rondrijden, maar dan zou ik niet bij Opel gaan klagen dat het me niet in een rondetijd van onder de negen minuten lukt... Net zo min als een Porsche 918-eigenaar kan gaan klagen dat hij wel binnen die negen minuten rond kan, maar onzuiniger rijdt dan 1 op 16, wat mij wel zou lukken...

Eigenlijk vind ik 20 minuten al ontzettend lang, voor een filmpje op een fotocamera - maar ja, wie ben ik...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor PanzerFaustNL » di okt 01 2013 11:39 pm

Als je 'alleen maar' een camera bezit die filmen kan, en je wil domweg iets registreren, dan is het toch lullig als hij er na 20 minuten mee stopt.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor bart78 » wo okt 02 2013 8:36 am

TS heeft gewoon gelijk. Zo'n camera van dat formaat, waar de videoqualiteit en functies hoog de lucht in worden geprezen moet na 20 minuten gewoon nog een stuk van 20 minuten kunnen filmen.

Die 20 minuten, is niet wettelijk trouwens, dit is namelijk 30 minuten, daarboven moet je belasting gaan betalen :-(
Echter, die 20 minuten komt dus ergens anders vandaan, dan wel de 4Gig limit, of om het overheating probleem tegen te gaan.

En ik gok het laatste. heb je al eens geprobeerd om op 720P te filmen, krijg je dan het zelfde? volgens mij moet hij dat wel aan kunnen.
Die Sony A99 die kan gewoon 30 minuten filmen, en daarna nog een keer en nog een keer hoor. En als hij te warm wordt krijg je netjes Overheated te zien.. komt weinig voor.
(Spreek uit ervaring)
Nikon D700 - Nikon 85mm F1.8G - Nikon 50mm F1.4G - Tamron SP 70-200 F2.8
bart78

Forumlid
Berichten: 290


Locatie: Heemskerk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor plincky » wo okt 02 2013 8:48 am

De aanname dat "zo'n camera van dat formaat" dat wel moet kunnen, dat verzinnen jullie er zelf bij nartuurlijk. kan je ook gaan zeggen over de fps (4fps). daar hoor je toch ook niemand over en voor dat geld verwacht je wellicht ook een snelle fps, als je snel wil schieten moet je de D4 kopen. wil je filmen dan een videocamera.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor Peter » wo okt 02 2013 9:36 am

De relatie filmen en 'overheating' snap ik niet.

Wat wordt er dan 'verhit' ?
Waarom zou Nikon een produkt verkopen met een functie (video in dit geval) dat het produkt juist kan beschadigen.?

De warmte wordt veroorzaakt door de batterij die constant (tijdens het filmen) een bepaald voltage moet geven.
Een batterij ontladen veroorzaakt warmte. Die warmte zorgt voor een 'shut down' van het toestel na een bepaalde tijd ter voorkoming van schade.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7766


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor plincky » wo okt 02 2013 10:00 am

Ik neem aan dat de cpu/chips/ sensor heet word. net als bij een computer. je cpu van de computer zal ook uitvallen door overhittingsbeveiliging als de ventilator uit valt.
Ik denk dat de koeling in de camera 0 is omdat deze ook spatwaterdicht is en dus geen ventilatie heeft. ding zal dus bij filmen goed heet worden denk ik zo.
zover ik heb gehoord is de liveview bij het filmen ook een warmte probleem. heb zelf wel eens lang met liveview gewerkt bij product fotografie. dat word de camera best heet. zeker als vlak naast je ook nog eens halogeenlampen staan te loeien. De camera is er denk ik gewoon niet voor gemaakt.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Video opname beperking D800 20 minuten + ???

Berichtdoor emdeklerk » wo okt 02 2013 10:10 am

Als je al ruis krijgt bij een tijdopname van een minuut omdat de sensor hitte genereert...
Als ook hier al meerdere malen voorbij is gekomen dat er fabikanten zijn die de sensor moeten koelen...

Als Nikon zo netjes is aan te geven dat in hun geval 20 minuten als limiet moet worden aangehouden, waar gaat het dan allemaal over? Heb je daar geen vrede mee, koop dan iets anders.

Beetje onzinnige discussie, waarin zelfs de term "oplichting" niet geschuwd wordt, waar reageerders ervan worden beschuldigd "de fabrikant te verdedigen" en dus "graag misleid willen worden"...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten