Editing video van D3100 met Final Cut Pro X op Yosemite

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Editing video van D3100 met Final Cut Pro X op Yosemite

Berichtdoor Shibui » do dec 11 2014 12:22 pm

Dames, Heren,

In het verleden heb ik de D3100 gekocht om wat video's van vakanties te maken. Ik heb nu reeds een aardige verzameling, maar het is er nog steeds niet van gekomen om ze echt te bewerken en er een mooie film van te maken.
Dat wil ik binnenkort gaan doen en daarom heb ik wat testjes gedaan met imovie en ook op internet gezocht naar informatie.

Ik heb gevonden op internet dat editen in imovie beperkt is; de codecs zijn niet van pro-kwaliteit, waardoor bij exporteren veel kwaliteit verloren gaat. Om wat meer mogelijkheden te hebben kijk ik dus naar Final Cut Pro X. Het is mij echter niet duidelijk of de nieuwste versie van Final Cut Pro X video editing van de D3100 ondersteunt. Ik lees op internet het volgende:

  • De nieuwste versie van Final Cut Pro X (die draait onder Yosemite) kan niet de mov-bestanden van de D3100 importeren, vanwege de compressie die de D3100 gebruikt. Dit wordt bijna uitsluitend gezegd op pagina's van sites die conversietools verkopen.
  • Ik zie dat er meerdere pagina's wijzen dat een tool moet worden aangeschaft om de mov-bestanden vooraf te converteren. Al deze pagina's lijken erg op elkaar en ik vermoed dat ze van een organisatie komen. Ik zie geen onafhankelijke reviews van deze software en ik vraag me af of dit meerwaarde heeft.

Ik zou graag mijn filmpjes willen bewerken in een goed en uitgebreid pakket, maar voordat ik Final Cut Pro X aanschaf wil ik toch zeker weten, dat ik er goed mee kan werken. Ik heb daarom de onderstaande vragen. Wellicht kan iemand mij hiermee helpen?

  • Is het inderdaad zo dat D3100 filmpjes geconverteerd moeten worden, voordat deze geladen kunnen worden in de nieuwste versie van Final Cut Pro X, draaiend op Yosemite?
  • Als filmpjes geconverteerd moeten worden, zijn er alternatieve command-line tools/scripts verkrijgbaar waarmee je de benodigde conversie kan doen?
  • Is er alternatieve software voor de Mac (Yosemite) waarmee je met behoud van kwaliteit de filmpjes van de D3100 kan editen?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Hans Mugge
D700 | 14-24mm 2.8 | 50mm 1.4 | 70-200mm 2.8 | 35-70mm 3.3-4.5
Panasonic GH5 | 12-35mm 2.8 MkII
Mac Pro | El Capitan | Lightroom CC | Photoshop CC | Premiere CC
Shibui

Forumlid
Berichten: 4


Locatie: Oegstgeest
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Editing video van D3100 met Final Cut Pro X op Yosemite

Berichtdoor jacobus » do dec 11 2014 1:23 pm

Ik gebruik op mijn Mac dit gratis programma om file re-wrap AVCHD zonder verlies om te zetten naar .mov. Ik weet niet of je dit bedoeld


http://media-converter.sourceforge.net/

Marcel
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Editing video van D3100 met Final Cut Pro X op Yosemite

Berichtdoor Shibui » do dec 11 2014 1:46 pm

Hartelijk dank voor je reactie.

Ik weet ook niet of dit pakketje de vereiste omzetting kan realiseren. Wellicht kunnen anderen hier uitsluitsel over geven.
Ik zal zeker het pakketje uitproberen om te kijken wat het kan.

Met vriendelijke groet,

Hans
D700 | 14-24mm 2.8 | 50mm 1.4 | 70-200mm 2.8 | 35-70mm 3.3-4.5
Panasonic GH5 | 12-35mm 2.8 MkII
Mac Pro | El Capitan | Lightroom CC | Photoshop CC | Premiere CC
Shibui

Forumlid
Berichten: 4


Locatie: Oegstgeest
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Editing video van D3100 met Final Cut Pro X op Yosemite

Berichtdoor Shibui » vr dec 12 2014 2:44 pm

Ter info:

Na enige bestudering van de media-convertor app, heb ik gezien dat deze gebruik maakt van de commandline tool FFmpeg: https://www.ffmpeg.org/

Na enige bestudering lijkt dit een reuze krachtige tool te zijn om bijvoorbeeld D3100 mov-bestanden om te kunnen zetten naar Apple's prores. Dit geeft hoop voor bewerkingsmogelijkheden met Final Cut Pro.
Ik ga in de Kerstvakantie hiermee pielen en hoop dat dit een goede workflow biedt met kwalitatief goed resultaat.

Met vriendelijke groet,

Hans
D700 | 14-24mm 2.8 | 50mm 1.4 | 70-200mm 2.8 | 35-70mm 3.3-4.5
Panasonic GH5 | 12-35mm 2.8 MkII
Mac Pro | El Capitan | Lightroom CC | Photoshop CC | Premiere CC
Shibui

Forumlid
Berichten: 4


Locatie: Oegstgeest
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Editing video van D3100 met Final Cut Pro X op Yosemite

Berichtdoor jacobus » zo dec 14 2014 3:09 pm

Online kan je nog meer modules laden mocht je die nodig hebben

Marcel
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Editing video van D3100 met Final Cut Pro X op Yosemite

Berichtdoor Shibui » ma dec 15 2014 11:05 pm

Dank je wel voor je reactie. Als FFmpeg niet voldoende is, zoek ik zeker verder.

Met vriendelijke groet,

Hans
D700 | 14-24mm 2.8 | 50mm 1.4 | 70-200mm 2.8 | 35-70mm 3.3-4.5
Panasonic GH5 | 12-35mm 2.8 MkII
Mac Pro | El Capitan | Lightroom CC | Photoshop CC | Premiere CC
Shibui

Forumlid
Berichten: 4


Locatie: Oegstgeest
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten