Filmen in 60fps

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Filmen in 60fps

Berichtdoor Nils » vr mar 27 2015 11:58 am

Vraagje, ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

Naast het fotograferen film ik ook met mijn D750.
Veel heb ik eigenlijk zonder nadenken geschoten in 1080p, 60fps.
Nu met het editten in Final Cut X lopen alle filmpjes heel er schokkerig.
Na wat google'en weet ik nu dat het door de 60fps komt.
Iemand een idee hoe dit op te lossen. Natuurlijk kan ik terugschakelen naar een lagere fps, maar juist met de ijsvogelvluchten is 60fps wel mooi..
Is het gewoon een instellingen in FinalCut of heb ik pech?

Alvast bedankt!

Gr Nils
Gebruikersavatar
Nils

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filmen in 60fps

Berichtdoor ATOR » vr mar 27 2015 12:53 pm

Is het niet gewoon je hardware die 60fps in FCP niet aan kan en dan frames dropt (=beelden er tussenuit weglaat om de realtime afspeelsnelheid te halen)?
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filmen in 60fps

Berichtdoor Léon Obers » vr mar 27 2015 1:01 pm

En dan zou het ook nog kunnen zijn dat de weergave in Final Cut dat schokkerige komt door teveel overhead in CPU van het pakket zelf, maar dat het eenmaal ge-edit als filmpje wel goed draait. (Iets vergelijkbaar heb ik ook met edit van een filmpje in Photoshop CS6).

Aanvulling.
ATOR praat over FCP, dat is dan kennelijk de afkorting voor Final Cut Pro (dus dezelfde opmerking), :o :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Filmen in 60fps

Berichtdoor Nils » vr mar 27 2015 1:14 pm

Thanks heren, ik ga is een stukje bewerken en exporteren.
Kijken of het dan wel goed gaat, ene kant hoop ik van wel, maar dat zou betekenen dat m'n Imac en macbook dit niet meer trekken, zucht.. :(
Gebruikersavatar
Nils

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filmen in 60fps

Berichtdoor Léon Obers » vr mar 27 2015 2:56 pm

Realiseer je dat bij een film edit programma, mogelijk diverse shots ingeladen worden, misschien ook muziek op verschillende kanalen / lagen erbij, en dat als geheel bij elkaar wordt "gerenderd". Hoe meer je bij elkaar hebt staan, hoe moeilijker dat het wordt.
Een kant en klaar filmpje is enkel uitpakken met de betreffende film codec en draaien maar.

Misschien dat het ene of andere programma daar wat efficiënter mee omgaat.
Mogelijk dat de videokaart ook een duit in het zakje doet om zaken vanuit de GPU hardwarematig aan te sturen.
Bij een iMac of iBook gaat het relatief gezien maar om een "simpele" videoaansturing.

Video vergt nu eenmaal behoorlijk wat processorkracht om te bewerken. Zeker als het om full HD resolutie gaat, om over 4K nog maar niet te spreken. (Die resolutie heeft de Nikon D750 echter niet).

Ik heb in het verleden wel eens reacties op een forum gelezen van professionals die videoproducties maakten. Voor wat Apple betreft gebruikte men dan de zwaarste Mac Pro, met dubbele CPU erin en bijv. 64 of 128 Gb RAM met een speciale videokaart van AMD of NVDIA.
(Niet die kleine ronde Mac Pro van tegenwoordig).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten