time lapse gefotografeerd, toch een film.

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

time lapse gefotografeerd, toch een film.

Berichtdoor vriefoto » za jul 25 2015 2:05 pm

M'n film "Van gebouw tot zandhoop" gaat over sloopwerkzaamheden die als time lapse zijn gefotografeerd. Het was een voormalig distributiecentrum wat al een jaar of tien ongebruikt stond. Tijdens de sloop is het gebouw ontleed in recyclebare delen, daarna bleef er hoop zand over. De opnames zijn gemaakt in de periode van 27-11-2014 t/m 31-03-2015 op werkdagen, dus ca. 4 maanden. Opnames waren steeds om de 5 minuten en op spannende momenten 6 bld. per sec., de film is gecomprimeerd tot 4,5 minuten video film. Het toestel, een Nikon D300 stond uiteraard op statief en werd iedere dag opnieuw opgesteld. Waar het statief geplaatst moest worden stond op de grond gemarkeerd. Zodra er veranderingen in de compositie wenselijk waren, moest 'k er steeds van doordrongen blijven dat dit in de film schokkerig kan overkomen. Zeker in het begin was dat even wennen. Ook moest 'k uiteindelijk erg veel schrappen om de film kort en interessant te houden, met dit als resultaat; Click op ....
https://youtu.be/ISqbtD2kZWo
Probeer het ook maar eens!! Erg leuk om te doen, maar je moet wel geduld hebben.
Vriefoto ( http://vriefoto.blogspot.nl )
Laatst gewijzigd door vriefoto op za jul 25 2015 2:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
vriefoto

Forumlid
Berichten: 179


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: time lapse gefotografeerd, toch een film.

Berichtdoor Léon Obers » za jul 25 2015 2:12 pm

"Deze video is privé." Dus ik zie er niets van.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: time lapse gefotografeerd, toch een film.

Berichtdoor vriefoto » za jul 25 2015 2:18 pm

Léon Obers schreef:"Deze video is privé." Dus ik zie er niets van.

Prive is omgezet in openbaar! Hoop dat je 'm nu wel kan zien, met dank voor je opm.
Met vr. grt. Harry
vriefoto

Forumlid
Berichten: 179


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: time lapse gefotografeerd, toch een film.

Berichtdoor ben42 » za jul 25 2015 4:16 pm

Leuk in beeld gebracht die gele wezens.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: time lapse gefotografeerd, toch een film.

Berichtdoor Léon Obers » za jul 25 2015 5:52 pm

vriefoto schreef:Zodra er veranderingen in de compositie wenselijk waren, moest 'k er steeds van doordrongen blijven dat dit in de film schokkerig kan overkomen

Dat schokkerige en verspringen is jammer. Ik snap wel dat het komt door te proberen de keer erop van exact dezelfde plaats weer verder te gaan, maar dat pakt "filmisch" gezien slecht uit. Je kunt dan beter van een totaal ander standpunt reeksen maken en afwisselen in beeldhoek, overzicht en detail.
Dat maakt het tevens een stuk spannender om naar te kijken IMO. Iets voor een volgende keer. Tenslotte moet je er in groeien.
Filmen (of time laps) vergt een andere manier van kijken dan wat fotografie inhoudt. Succes.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: time lapse gefotografeerd, toch een film.

Berichtdoor vriefoto » za jul 25 2015 8:27 pm

Léon Obers schreef:
vriefoto schreef:Zodra er veranderingen in de compositie wenselijk waren, moest 'k er steeds van doordrongen blijven dat dit in de film schokkerig kan overkomen

Je kunt dan beter van een totaal ander standpunt reeksen maken en afwisselen in beeldhoek, overzicht en detail.
Dat maakt het tevens een stuk spannender om naar te kijken IMO.


'k Ben blij met je tips. Echter het gebouw is geamoveerd dus dit kan 'k niet meer over doen. Daar komt bij dat de camera op een beschermde vaste plaats moest staan. ( Droog en binnen, want als je 'm in Den Haag op straat zet, onbeheerd, is 'ie binnen 5 minuten verdwenen naar onbekende bestemming.) Variatie in het beeld kon 'k alleen aanbrengen d.m.v. inzomen, telelens gebruik etc.
Overigens een vraag aan jou, heb zelf al eens een time lapse filmpje gemaakt ? Ik ben benieuwd, want van elkaar kunnen we leren!
Uitdaging...... :wink: :wink: :)
Laatst gewijzigd door vriefoto op ma jul 27 2015 1:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
vriefoto

Forumlid
Berichten: 179


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: time lapse gefotografeerd, toch een film.

Berichtdoor Léon Obers » za jul 25 2015 11:23 pm

vriefoto schreef:Overigens een vraag aan jou, heb zelf al eens een time lapse filmpje gemaakt ? Ik ben benieuwd, want van elkaar kunnen we leren!
Uitdaging...... :wink: :wink: :)

Nee geen Time Laps (wel filmpjes), maar heb wel een aantal zeer opmerkelijke Time Laps filmpjes op YouTube bekeken waar je veel van kunt opsteken.

Zomaar wat voorbeelden (er zijn er uiteraard veel meer te vinden):
https://www.youtube.com/watch?v=fnTmtvNZZGM
https://www.youtube.com/watch?v=p59pbpwoRJw
https://www.youtube.com/watch?v=LxFP9JmzvqY
https://www.youtube.com/watch?v=_xMz2Sn ... B67CF5C6AE
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: time lapse gefotografeerd, toch een film.

Berichtdoor JaapV » zo jul 26 2015 12:08 am

"Amoveren"... Ik moest het opzoeken en dat gebeurt me niet echt vaak. Lijkt me een wat Haags woord.

Het is wel een superklus geworden. Ik moet toegeven dat ik al een beetje slaperig was toen ik begon te kijken, en dat werd er niet beter op.

Aan de andere kant: dat doet er niet zoveel toe. Je wist al vanaf het begin dat het geen thriller zou worden. Wel voor insiders waarschijnlijk een interessant document. Ziet het sloopbedrijf er niet wat in?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten