JPG's uit MOV halen in de PC

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

JPG's uit MOV halen in de PC

Berichtdoor GJHBodmer » ma jul 04 2016 7:41 pm

Met de ingebouwde software kan ik uit de film opnames jpg's halen. Dit is echter een tijdrovende aangelegenheid. Converteren van MOV's naar bv AVI (daar is wel een programma voor) geeft voordeel maar slechtere kwaliteit. Weet iemand een programma waarmee je van MOV-film direct een jpg-beeldje kan maken.
GJHBodmer

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: JPG's uit MOV halen in de PC

Berichtdoor Richard » ma jul 04 2016 9:30 pm

Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: JPG's uit MOV halen in de PC

Berichtdoor GJHBodmer » ma jul 04 2016 11:11 pm

Bedankt richhanz. was wel even schrikken. Van 1 (korte) MOV-file naar 3096 jpg-files. Maar ik heb ze. Top hulp die je me gaf.
m.vr.gr.
Gerjan
GJHBodmer

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: JPG's uit MOV halen in de PC

Berichtdoor GJHBodmer » wo jul 06 2016 5:50 pm

De resultaten vallen toch nog wat tegen. Heb een hoge sluitersnelheid gebruikt en beeldkwaleit op High gezet. Eea uitgeprobeerd met een D7200 en een D750.
Nieuwe vraag: Is omzetten naar Tif-files mogelijk en zal dit de kwaliteit verbeteren. Er komen bij vergroten snel blokken en verscherpen gaat vrijwel niet met een gewenste kwaliteit.
Foto die ik gebruik als proef is een op 7 meter haaks voorbij vliegend ijsvogeltje ( 80km heb ik gelezen). Vogel is goed te zien maar vergroten heeft geen zin.
GJHBodmer

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: JPG's uit MOV halen in de PC

Berichtdoor ATOR » wo jul 06 2016 6:16 pm

Bereken voor de grap eens hoeveel data er per beeld opgeslagen wordt bij jouw videobestand en vergelijk dat eens met de bestandsgrootte van een raw file. Dan zie je snel genoeg waarom een beeld van een video geen geweldige foto wordt.

Of je na de heftige compressie van de video codec zo'n beeld dan omzet naar jpg of tif maakt dan weinig meer uit.


Je zou een externe videorecorder kunnen gebruiken die video zonder compressie opslaat als dat kan met jouw camera's.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: JPG's uit MOV halen in de PC

Berichtdoor GJHBodmer » do jul 07 2016 8:09 am

Ja, de bestandsgrootte is zeker een fractie van foto's op max kwaliteit uit mijn Nikons. Ik ga eens naar de mogelijkheden van compressie uitschakelen kijken.
Bedankt voor de tip.
m.vr.gr.
Gerjan
GJHBodmer

Forumlid
Berichten: 6


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten