1e film met Atomos Ninja 2

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

1e film met Atomos Ninja 2

Berichtdoor ad1952 » vr aug 19 2016 8:07 am

Deze week heb ik in een natuurgebied de ijsvogel en een vos kunnen vastleggen. Ik heb de volgende apparatuur gebruikt:

Nikon D750
Nikon 2.8/300 mm
Nikon 2.8/80-200 mm
Atomos Ninja 2
Manfrotto statief en een rijstzak.

https://www.youtube.com/watch?v=Pcmunx_OLVE

Ik ga de volgende keer proberen of ik mijn videostatief met vloeistofkop kwijt kan in de schuilhut op een werkbare manier. Ik sta open voor alle kritiek waar ik iets van kan leren.
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 1e film met Atomos Ninja 2

Berichtdoor ATOR » vr aug 19 2016 1:19 pm

Het klinkt alsof je serieus aan de slag wilt met video dus als je het niet erg vind geef ik je serieus wat kritiek :D


Het grote verschil tussen foto en film is verhaal. Dat mis ik hier, het zijn nog bewegende foto's. Maak een verhaal en ga daar de shots bij verzamelen. Dat kan heel eenvoudig zijn als:
Overzicht leefomgeving bij zonsopgang, introductie ijsvogel als hij uit zijn hol komt, ijsvogel vlucht, ijsvogel op tak, vissen in water, ijsvogel duik, ijsvogel vis etend, ijsvogel terug in hol, wide shot omgeving, fade out.

Probeer van dezelfde scene, b.v. vogel op tak, verschillende shots te maken (wide, medium en close) en ook een ander standpunt in te nemen. Cuts tussen dezelfde shots zou ik vermijden.
De nabewerking kan beter zodat je een uniforme look krijgt met goede witbalans, kleuren en contrast. Dat wordt vooral belangrijk als je shots van verschillende dagen bij elkaar gaat zetten.
Maak geluidsopnames en zoek passendere muziek.
Je leader is erg gedateerd.

Als filmmaker moet je thuis zijn in behoorlijk wat verschillende disciplines, fotografie is er slechts eentje van. Het loont de moeite om in ieder geval de basics van de andere disciplines te leren.


Het shot waar je kunt zien hoe de ijsvogel zijn hoofd op dezelfde plaats houdt als hij op een wiebelende tak zit is geweldig. Dat is iets wat ik nog nooit gezien heb.

Ik wens je in ieder geval veel geduld, het is al tijdsintensief om een goede ijsvogelfoto te maken laat staan een film :thumbup:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 1e film met Atomos Ninja 2

Berichtdoor ad1952 » vr aug 19 2016 1:42 pm

Bedankt voor de kritiek, hier kan ik zeker wat mee. Ik vind het idd heel moeilijk om hier een verhaal van te maken. Je bent zo afhankelijk van factoren waar je geen invloed op hebt. De wiebelende ijsvogel duurt ca. 20 sec in het ruwe materiaal en ik heb er 2,5 uur voor in de schuilhut gezeten. Met heel veel geluk had ik bij het opruimen van de spullen aan de overkant een vos in beeld.

De leader ga ik maar eens aan werken, ik vind dat heel belangrijk om vanaf de start een goede indruk te maken.

Ik ga er mee aan de slag.
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 1e film met Atomos Ninja 2

Berichtdoor Ive » di sep 10 2019 4:46 am

Over de inhoud van het filmpje kan ik weinig zeggen. Maar al doende leert men uiteraard.
Over de kwaliteit kan ik alleen maar positief zijn. Ik vind de beeldkwaliteit stukken beter dan deze van mijn D600.
Maar omdat ik ook nog maar beginner ben, kan het uiteraard ook aan mezelf liggen.
Ik wou je dan ook vragen of je hier meer info kunt delen over met welke instellingen je dit filmpje gemaakt hebt. Sluitertijd? Diafragma? ISO? Beeldsnelheid?
Ook misschien over hoe je het achteraf bewerkt hebt.
Het zou een hele grote hulp zijn voor andere filmliefhebbers hier. :-)

Ik vind het in ieder geval een héél mooie opname.
Ive

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 1e film met Atomos Ninja 2

Berichtdoor ben42 » di sep 10 2019 10:47 am

ATOR schreef:Het shot waar je kunt zien hoe de ijsvogel zijn hoofd op dezelfde plaats houdt als hij op een wiebelende tak zit is geweldig. Dat is iets wat ik nog nooit gezien heb.


Dan moet je toch eens het volgende filmpje over image stabilisatie bekijken :
Image stabilisatie.
of
image stabilisatie kipsimpel

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Online
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 1e film met Atomos Ninja 2

Berichtdoor EdvandeZilver » di sep 10 2019 1:05 pm

Jullie reageren op een draadje van 3 jaar oud, dus of daar nog antwoord op komt?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3093


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 1e film met Atomos Ninja 2

Berichtdoor ben42 » di sep 10 2019 3:11 pm

Oeps.
Ben (zag alleen maar de laatste reactie datum).
De linkjes blijven overigens wel heel erg leuk en interessant.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Online
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten