filmkwaliteit Nikon D600

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

filmkwaliteit Nikon D600

Berichtdoor Ive » za sep 07 2019 7:23 am

hey allen,

Ik heb reeds 8 jaar een Nikon D600 en ben reuze tevreden van de kwaliteit van de foto's.
Echter wanneer ik een film maak, vind ik deze kwaliteit niet zo goed.
Ik heb al bijna alle instellingen geprobeerd, maar ik blijf vinden dat er een enorme korrel in de film blijft en ook dat de bewegende beelden niet zo vloeiend verlopen.
Ik gebruik een filmbewerkingsprogramma maar daar ligt het niet aan, ik vind de kwaliteit van de originele filmfragmenten al niet bevredigend.
Lijkt net of het helemaal geen Full HD is, zeker niet als ik deze vergelijk met andere filmpjes op Youtube.
Mijn vraag is dan ook of het aan mijn D600 ligt en of een nieuwe body (ondertussen natuurlijk 8 jaar verschil tussen de gebruikte technologie) een verbetering gaat opleveren.
De D600 was indertijd de kleinste Full Frame kamera van Nikon.

Hierbij mijn laaste gemaakte film als voorbeeld van wat ik bedoel. Alle reacties en tips welkom

https://www.youtube.com/watch?v=XQj8a3JycDw

P.s.: ik ben dus grote autoliefhebber en maak graag filmpjes van bijeenkomsten en meetings.
Ive

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: filmkwaliteit Nikon D600

Berichtdoor mozes » za sep 07 2019 11:18 am

Vloeiende beelden en scherp, dat is het lastigste denk ik.
Als regel geld bij 24fps, een sluiter van 1/48e
bij 50fps een 1/100e
Zijn de sluiter tijden hoger dan gaat het beeld haperen of schokken.
En dan nog, is het opgenomen in progresive of interlaced,
bij progressive kan het dan weer veel uitmaken uit hoeveel i, p en b frames er per P-blok erin zitten.
En uiteindelijk hoe jij de clip weer renderd in de editor. (veel experimenteren met de codecs die je tot je beschikking hebt.)

Ik heb ooit eens een gh2 met hack gehad waardoor je zelf een codec kon maken.
Uiteindelijk bleek de codec met een constante p en b frames en een variable i frame het beste te werken.

Afbeelding
Video van 7 jaar terug met deze setting, het maakte extreem slow motion mogelijk met behulp van twixtor.
https://vimeo.com/46895295

Hier heb je verder niet veel aan, maar het zegt iets over filmen met een dslr, het is een extraatje, meer niet.
Maar je D600 zou lijkt mij wel beter moeten kunnen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: filmkwaliteit Nikon D600

Berichtdoor Ive » za sep 07 2019 11:25 am

Bedankt voor de tips.
Heel knap filmpje trouwens ook.
Ik ga nog wat met de instellingen spelen dan, ik denk vooral sluitertijd dat ik er wat naast zit.
Maar aan het videobewerkingsprogramma en de codec ligt het volgens mij niet, omdat ik de beelden van mijn Nikon zelf al ondermaats vind.
Ik heb de beste SD-cards opgezocht en gekocht maar dit maakte geen verschil. Als ik de originele en onbewerkte opnames op mijn computer bekijk is de kwaliteit nog niet de helft van uw filmpje :-)
Ive

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: filmkwaliteit Nikon D600

Berichtdoor mozes » ma sep 09 2019 10:32 am

Het lukt mij met de D5 ook niet om de kwaliteit van de GH2 te halen.
Maar ik denk dat dit gewoon komt, omdat het via liveview werkt, en je ziet dan eigenlijk gewoon niets.

Ik ga dat ook eens een keer goed uitzoeken.

Welk programma gebruik je voor het renderen van de video clips?
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: filmkwaliteit Nikon D600

Berichtdoor Ive » di sep 10 2019 5:00 am

Ik heb het programma Shotcut gebruikt voor het monteren van mijn filmpje.
Het is een uitgebreid programma vind ik, waar je ook heel veel instellingen kunt aanpassen zoals o.a. verschillende coded's gebruiken enz.
Wel wat oefenwerk, maar op Youtube vind je wel een aantal gebruiksfilmpjes van dit programma terug.
Ive

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten