Filmen met Nikon D750

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Filmen met Nikon D750

Berichtdoor anoukhphotography » ma sep 14 2020 2:59 pm

Hallo,

Ik fotografeer al een tijdje met de Nikon D750, maar ik zou ook wel wat meer willen filmen met deze camera. Tot nu toe wil dit nog niet zo goed, omdat de auto focus niet met het onderwerp mee beweegt naar mijn idee. Er zit wel een autofocus op, maar als je van onderwerp wisselt zie je dat hij veel moeite moet doen om te focussen. Dit is voor een video natuurlijk niet mooi. Doe ik iets verkeerd of is deze camera niet geschikt om met een onderwerp mee te bewegen tijdens het filmen of om camerabewegingen te maken waarbij het onderwerp scherp blijft?

Het enige wat mij lukt is om beelden te maken waarbij ik de camera stil houd, maar ik wil camerabewegingen gaan maken. Dus als iets dichterbij komt of verder weg gaat, dat de camera dit dan blijft volgen qua scherpte. Is dit mogelijk?

Alvast bedankt!
anoukhphotography

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filmen met Nikon D750

Berichtdoor justme » ma sep 14 2020 3:27 pm

Hele films zijn gemaakt met manuele of dan wel op afstand bediend/aangestuurd focus bediening (in de filmwereld beter bekend als focus pulling)
Daar zijn dus ook specifieke beroepen voor :‘focus puller’. Dat zijn gasten die naast de cameraman staan en indirect (remote) de focus ring ter plekke aanpassen/inschatten.

Kortom manueel focussen dus voor de mooiste transities.

Autofocus werkt voornamelijk uit het (als dan niet constant) toetsen van scherpte, ‘iets er voor, ‘iets er achter, en dan bam ‘in focus’. Een beetje overdreven gezegd dan ;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filmen met Nikon D750

Berichtdoor henkk » ma sep 14 2020 3:49 pm

Hallo Anouk,
Welkom op het forum. Wellicht kun je bij het thema 'even voorstellen' nog wat meer over jezelf vertellen en je hobby.

Wat je schrijft over filmen met de d750 herken ik wel, zij het met een andere camera. Nikon heeft een fantastisch AF-systeem om bewegende onderwerpen te volgen; probeer maar eens met AF-C en C-h een bewegend onderwerp te fotograferen. Maar dat systeem werkt niet bij live-view zoals filmen. Het blijft dus wat behelpen en evt proberen met de hand de scherpstelling bij te houden. Met de AF blijft hij zoeken, er voorbij, weer terug etc. Niet eenvoudig.

Misschien is de Z6 hier wat beter in maar daar heb ik geen ervaring mee.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filmen met Nikon D750

Berichtdoor Stijn Smits » ma sep 14 2020 3:53 pm

Precies wat Wiebe al zegt, focus bij filmen gebeurd over het algemeen handmatig. Ook voor Nikon lenzen zijn er tools beschikbaar om dit vloeiender te doen, Google eens op follow focus in combinatie met DSLR en je vind verschillende systemen. Autofocus zal meestal schokken in beeld opleveren.

Groet Stijn
Stijn Smits

Forumlid
Berichten: 271


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filmen met Nikon D750

Berichtdoor anoukhphotography » ma sep 14 2020 4:52 pm

Bedankt voor de goede tips! Maar hoe kun je handmatig scherpstellen als je de camera op een gimbal zet?
anoukhphotography

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filmen met Nikon D750

Berichtdoor justme » ma sep 14 2020 7:01 pm

Je hebt twee keuzes
A een vaste focus afstand
B controleerbare focus dmv een ‘follow focus systeem’

A is vrij eenvoudig en laagdrempelig. Je kiest vooraf een focus afstand (tussen jou en het onderwerp) en bepaalt dat tijdens het filmen, door de afstand te controleren, hoe en wanneer je je onderwerp scherp in beeld wilt hebben.
Je kunt de afstand gelijk houden en om je onderwerp heen draaien of evt pannen, of je beweegt in een constante snelheid met je onderwerp mee. Het onderwerp en je zelf kun je hierin natuurlijk ook omdraaien!

Bij B houdt het in dat je een extra onderdeel nodig bent, namelijk een follow focus systeem.
Meestal is dit een tweeledig systeem waarbij je het ene op je lens monteert, meestal ook op een frame/kooi/bracket wat op/aan je camera bevestigd wordt.
Het andere deel is de bestuur/aanstuur unit.
In de meeste gevallen zal hierop een draaiknop zitten om manueel aangestuurd te kunnen focussen.
Geen idee wat hiervan de prijzen zijn.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filmen met Nikon D750

Berichtdoor ad1952 » ma sep 14 2020 10:01 pm

Ik film ook regelmatig met mijn D750, ik stel altijd handmatig scherp. En meestal gebruik ik daar mijn follow-focus voor. Mag ik je mijn YT-video aanbevelen: https://youtu.be/bQSmxjD6lwM
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filmen met Nikon D750

Berichtdoor anoukhphotography » di sep 15 2020 8:55 am

Bedankt! Ik ga er mee oefenen :)
anoukhphotography

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filmen met Nikon D750

Berichtdoor anoukhphotography » di sep 15 2020 8:58 am

ad1952 schreef:Ik film ook regelmatig met mijn D750, ik stel altijd handmatig scherp. En meestal gebruik ik daar mijn follow-focus voor. Mag ik je mijn YT-video aanbevelen: https://youtu.be/bQSmxjD6lwM


Volgens mij gaat de link naar een andere video.
anoukhphotography

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Filmen met Nikon D750

Berichtdoor Richard » di sep 15 2020 12:42 pm

Inderdaad, sterke jongedame als ze dat met een D750 filmt.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filmen met Nikon D750

Berichtdoor ad1952 » di sep 15 2020 8:10 pm

Sorry, inderdaad verkeerde link. Dit moet de juiste zijn: https://youtu.be/1uErPm0IO_s
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten