autofocus bij filmen met d7200

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

autofocus bij filmen met d7200

Berichtdoor lamw » vr dec 04 2020 12:09 am

Werkt de autofocus bij filmen met d7200? Ik heb het een poosje geprobeerd, maar er lijkt geen autofocus te zijn als je filmt met deze camera. Mis ik nu een instelling?
lamw

Clublid
Berichten: 45


Locatie: Schouwen-Duiveland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: autofocus bij filmen met d7200

Berichtdoor justme » vr dec 04 2020 10:21 am

Welke standen heb je geprobeerd?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: autofocus bij filmen met d7200

Berichtdoor Gerard de Zwaan » vr dec 04 2020 11:55 am

Werkt de autofocus ook niet als je de ontspanknop half indrukt. Het staat me bij dat het dan wel werkt.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1460


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: autofocus bij filmen met d7200

Berichtdoor ad1952 » vr dec 04 2020 3:23 pm

Filmen doe je eigenlijk altijd zonder automatische scherpstelling, bij een speelfilm is het zelfs een aparte functie (focus-puller). En met je D7200 en je objectief met de grootste diafragma-opening kun je heel mooi spelen met de scherpte. Maar of je een verkeerde instelling gebruikt weet ik niet. Er zijn meestal 2 manieren voor een camera om scherp te stellen. Een van deze methodes kan bij filmen niet werken omdat de spiegel altijd omhoog staat.
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: autofocus bij filmen met d7200

Berichtdoor ben42 » vr dec 04 2020 7:43 pm

De D7200 kan autofocus gebruiken tijdens het filmen.

Zelf vind ik de autofocus altijd lastig tijdens het filmen.
En er zijn zeer veel mogelijkheden voor het focussen, je zult voor jezelf moeten uitmaken van welke mogelijkheden je gebruik wilt maken. Een (klein) nadeel van de autofocus tijdens het filmen is dat dit meestal hoorbaar is. Verder is het heel erg lastig om zelf tijdens het filmen het scherpstelpunt goed te regelen.

Omdat het aantal mogelijkheden heel erg groot is, zou ik zeggen, pak de gebruiksaanwijzing erbij en ga proberen en oefenen. Dat oefenen vind ik behoorlijk nodig. Het filmen met de D7200 (en daarvoor de D7000) vind ik zo lastig dat ik dan vaak maar mijn compact camera pak om het moment niet te missen. Misschien met wat minder kwaliteit, maar je hebt dan tenminste een video, waarbij dat met de D7000 heel vaak mis ging. Ook heeft de D7200 nogal de neiging om voor een 'correct' focus heen en weer te pendelen, dit levert een irritant beeld op.

Het met de hand (of een focus-puller) scherpstellen is bijzonder lastig met de D7200, vooraf lukt dat nog wel, maar tijdens het filmen is dat extreem lastig, de objectieven voor de D7200 hebben meestal geen goed gecalibreerde afstandschaal en ze veranderen ook nog eens van focusafstand tijdens het zoomen.

Autofocus kan dus wel, maar vergt volgens mij flink wat oefening. Misschien beheersen andere mensen de techniek wel goed en kunnen die wat tips geven.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: autofocus bij filmen met d7200

Berichtdoor lamw » zo dec 06 2020 10:18 am

Ik heb manueel en de automatische stand gebruikt, maar nog niet met de ontspanknop half ingedrukt. De gebruiksaanwijzing vindt ik niet erg duidelijk voor deze functie. De verschillende tips ga ik proberen. Bedankt alvast en sta open voor meer tips :-)
lamw

Clublid
Berichten: 45


Locatie: Schouwen-Duiveland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten