2021-03/04 Reacties op “Video voor Fotografen” video workshops door Emile de Jong

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale spiegelreflex camera's.

Onderwerp:

Re: 2021-03-30 e.v. "Video voor Fotografen", volledige Nikon videocursus met Emile de Jong

Berichtdoor ReneG » do apr 15 2021 10:45 pm

Er is volgens mij nog geen 'reactie' draadje, maar bij deze wat feedback over de 'Video voor Fotografen' workshop van Emile. Niet zozeer inhoudelijk, want lesgeven kan hij uitstekend. De feedback bestaat uit mijn 'eerste echte' filmpje... of het tweede eigenlijk want ik heb een jaar of 5 geleden een dag gespendeerd aan een filmpje voor een huwelijksfeest. Maar verder heeft mijn camera nog nooit op de video-stand gestaan.

Toen het onderwerp: Laat ik nu toevallig een ijsvogel weten te zitten. Wel wat ambitieus voor een eerste keer, maar tsja ik had niets te verliezen. Het resultaat is me eerlijk gezegd reuze meegevallen. Dus bij deze mijn eerste 'echte' filmpje: De ijsvogel (Kingfisher):
https://www.renevanglabbeek.nl/video/

Ik besef me dat dit filmpje verre van perfect is. Er zit af en toe beweging in het beeld. Dat kan te maken hebben met het feit dat ik een klein vogeltje probeer te filmen in de wind met een D500 en een 200-500 met tc14. :lol: :lol: :lol: Ik kwam erachter dat het beestje met liveview in beeld brengen met 700mm op DX (1050 mm FX equivalent) een uitdaging is. Het was ook duidelijk dat we nog niet echt aan audio zijn toegekomen, het geluid was bagger. Met mijn goedkope richtmicrofoon kun je het ijsvogeltje op een meter of 15 nog horen, maar ook de wind en het vele autoverkeer. Les voor volgende keer: Betere microfoon, rustigere omgeving en een koptelefoon mee. Ik heb er uiteindelijk wat muziek onder gezet (Een stuk van Monteverdi overigens, uitgevoerd door twee bevriende professionele violisten, de rechten zijn geregeld). Video editen was de volgende en lastigste uitdaging. Goede overgangen maken, de muziek er fatsoenlijk onder krijgen etc. En dan het geheel nog exporteren naar een voor het web acceptabel formaat... ik heb nog veel te leren.

Maar uiteindelijk is mijn eerste 'echte' filmpje samengestald uit 20 minuten acceptabel tot redelijk goed 4K beeldmateriaal van een ijsvogeltje. Das bepaald niet vervelend. :mryellow:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2021-03-30 e.v. "Video voor Fotografen", volledige Nikon videocursus met Emile de Jong

Berichtdoor Ronald53 » do apr 15 2021 11:01 pm

Halo Rene, jij gaat meteen voor de eredivisie! Dit is niet het makkelijkste onderwerp, en niet de makkelijkste setting (behoorlijk tele). En dan vind ik het een goed resultaat. Kun je, in het licht van een aanzienlijk deel van de stof van de cursus, iets zeggen over de instellingen van sluitertijd en framerate? En wat denk je dat de oorzaak is van de flikkering op met name de takjes aan het begin van het filmpje? Was die flikkering er werkelijk?
Groet, Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2021-03-30 e.v. "Video voor Fotografen", volledige Nikon videocursus met Emile de Jong

Berichtdoor Richard » do apr 15 2021 11:18 pm

Netjes Rene!

De flikkering, is dat de weerspiegeling van het water?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2021-03-30 e.v. "Video voor Fotografen", volledige Nikon videocursus met Emile de Jong

Berichtdoor henkk » vr apr 16 2021 8:07 am

Mooie film! En belangrijk dat er een goed verhaal in zit.
Als hij over het takje loopt, lijkt dat wat schokkerig (op mijn telefoon). Misschien korte sluitertijd? Bij 4k kom je toch niet boven 30 fps.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2021-03-30 e.v. "Video voor Fotografen", volledige Nikon videocursus met Emile de Jong

Berichtdoor Gerard de Zwaan » vr apr 16 2021 8:43 am

Richard schreef:De flikkering, is dat de weerspiegeling van het water?

Ik denk het zelf ook, ijsvogels zitten vaak op een takje boven het water.

Ik gebruik zelf 2 types microfoons, een richtmicrofoon en een dasspeld microfoon.

De richtmicrofoon is een Rode videomicro wat fijn is voor sfeerbeelden of voor video's zoals die van ReneG. Er zit een vachtje bij om de wind uit de microfoon te houden, sommigen denken dat het een cavia is of zo. Deze microfoon zit volgens mij ook in de Nikon Z50 vlog kit(https://www.kamera-express.nl/product/1 ... videomicro).

De dasspeld microfoon is een Boya BY-M1 Lavalier microfoon(https://www.kamera-express.nl/boya-by-m ... -microfoon), het is een fijne microfoon als je stemgeluiden in wil spreken bij een video Het voordeel van deze microfoon de ruim inzetbaarheid, het nadeeltje is toch wel de 6 meter lange snoer. Naast dat je het aan je camera kunt sluiten kun je het ook aan je pc/laptop en ook aan je smartphone aan kan sluiten. Als je het aan de telefoon aansluit kun je het gebruiken als voicerecorder(voordeel is dat je de bewegingsvrijheid terug krijgt en het nadeel is het extra werk om het geluid in de video te krijgen), omdat er een hoofdtelefoonaansluiting aan zit kun je ook mee (video)bellen.

Ik gebruik niet altijd microfoons trouwens, de video's die ik tijdens het mountanbiken maak vervang ik het opgenomen geluid door muziek.

youtu.be/iUXsD4Vqojc
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1460


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2021-03-30 e.v. "Video voor Fotografen", volledige Nikon videocursus met Emile de Jong

Berichtdoor Nikkormaat » vr apr 16 2021 10:34 am

Leuk filmpje René. Insturen naar Vroege Vogels!
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

2021-03/04 Reacties op “Video voor Fotografen” video workshops door Emile de Jong

Berichtdoor MartinT » vr apr 16 2021 12:14 pm

Hoewel we nog 1 avond te gaan hebben, hier maar vast een draadje geopend omdat er elders al reacties staan.
Zal de moderator vragen om die naar hier te verplaatsen.
Hier graag verder gaan met reacties
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2021-03-30 e.v. "Video voor Fotografen", volledige Nikon videocursus met Emile de Jong

Berichtdoor ReneG » vr apr 16 2021 12:40 pm

Ronald53 schreef:Halo Rene, jij gaat meteen voor de eredivisie! Dit is niet het makkelijkste onderwerp, en niet de makkelijkste setting (behoorlijk tele). En dan vind ik het een goed resultaat. Kun je, in het licht van een aanzienlijk deel van de stof van de cursus, iets zeggen over de instellingen van sluitertijd en framerate? En wat denk je dat de oorzaak is van de flikkering op met name de takjes aan het begin van het filmpje? Was die flikkering er werkelijk?
Groet, Ronald


Dank je. ;)

De settings die ik heb gebruikt zijn: 4K, 25p, 1/50e. Ik heb voor 4K gekozen omdat ik in reviews heb gelezen dat de D500 dat uitstekend doet, maar dat de HD/1080 wat tegenvalt (waarom is me nog niet duidelijk). Achteraf gezien had dit ook op 30p kunnen doen, maar aangezien ik maar een kaartje bij had dacht ik zo wat ruimte te besparen. Achteraf overigens geen probleem, mijn kaartje was maar half vol.

ISO en diafragma was 'krap', maar deze keer niet omdat ik te weinig licht had, maar teveel (Dat is weer eens wat anders). Het was rond 6 uur 's avonds, maar er was ontzettend veel (mooi) licht. Ik zat op ISO100 en moest naar f/10 voor optimale belichting. Toen heb ik besloten om de teleconverter ertussen te zetten, want als toch ik naar dat diafragma wilde ik kijken of ik het vogeltje dan beeldvullend kon maken. Helaas had ik niet genoeg tijd om het ook zonder de TC te proberen (de ijsvogel was na een dik half uur klaar met poseren). Ik kan dus (nog) niet bepalen of de prijs van het kwaliteitsverlies van de TC het waard was om de vogel beelvullend te maken. Maar als dit het eindresultaat is teken ik ervoor, zonder TC wordt de beeldkwaliteit alleen maar beter.

Overigens is de helft van het filmpje in 4K, de andere helft van de shots is licht gecropt (ergens tussen HD en 4K in) dus ik kon het eindresultaat naar HD formaat exporteren zonder kwaliteitsverlies, genoeg resolutie. Dit mede met dank aan de teleconverter. Het eindresultaat wat jullie op mijn website zien is natuurlijk geen 4K, dat zou niet passen, dat is nu 720 (x 576 of zoiets).

Over de flikkeringen (ook over alle andere vragen): Dat is inderdaad reflectie van de felle zon op het water. Ik moet wel zeggen dat dat wat minder uitkomt na conversie naar 720; op Full HD en 4K is dat wat duidelijker. Het bleek oiverigens nog een hele uitdating te zijn om die conversiue goed te doen in Premiere Elements. Je hebt wel een 'youtube' setting maar die is kant-en-klaar en moet direct naar youtube worden gepubliceerd. Ik heb uiteindelijk maar een default 'voor computer' gekozen, maar dat is een tikje aan de grote kant voor het web. Dat moet ik nog eens uitzoeken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2021-03-30 e.v. "Video voor Fotografen", volledige Nikon videocursus met Emile de Jong

Berichtdoor ReneG » vr apr 16 2021 12:46 pm

henkk schreef:Mooie film! En belangrijk dat er een goed verhaal in zit.
Als hij over het takje loopt, lijkt dat wat schokkerig (op mijn telefoon). Misschien korte sluitertijd? Bij 4k kom je toch niet boven 30 fps.


De sluitertijd was 1/50 bij 25p (achteraf gezien had ik 30p kunnen gebruiken). Het schokkerige zie ik zelf minder, wellicht komt dat omdat het filmpje nog relatief groot is voor het web. Ik had wat moeite met de conversie (zie opmerking hierboven).

Wat misschien ook een rol speelt is dat het dusdanig winderig was dat het mijn opstelling met die extreme tele licht beïnvloedde. De beweging was werkelijk minimaal, maar als ik ook maar een fractie bewoog was de ijsvogel al uit beeld. Ik las net dat de D500 op 4K modus ook nog een crop toepast: "It's a shame that the crop factor to create the 4K footage is so dramatic: it takes the 1.5x crop of the APS-C sensor and adds an additional 1.5x to that for a total of about 2.25x compared to full frame."

Als dit klopt zou het betekenen dat ik uitkom op 500mm x 1,4 (TC14) x 1,5 (DX Crop factor) x 1,5 (4K Crop D500). Dat is dan 1575mm. :shock: :shock: :shock: Dan snap ik ook wel dat ik elke beweging van de wind terugzie. En mijn normale statiefkop is heel sterk, maar de videokop die ik heb is een middenklasser (doet het prima maar niet helemaal op dit werd berekent).

Ik denk dus dat het een beetje van beide is...
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2021-03-30 e.v. "Video voor Fotografen", volledige Nikon videocursus met Emile de Jong

Berichtdoor ReneG » vr apr 16 2021 12:48 pm

Nikkormaat schreef:Leuk filmpje René. Insturen naar Vroege Vogels!


Is dat geen radioprogramma?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2021-03/04 Reacties op “Video voor Fotografen” video workshops door Emile de Jong

Berichtdoor p.visker » vr apr 16 2021 4:12 pm

Beste Rene,
Inderdaad is het standaard een radio programma zondags op radio 1, maar vanavond om 19:55uur komt het op NPO2, daar beginnen ze weer net met het nieuwe seizoen en daar zit een rubriek in met "zelf geschoten" waar dus ingestuurde filmpjes is te zien.
Als een natuur liefhebber is het zeker aan te raden om er naar te kijken.

Website: https://www.bnnvara.nl/vroegevogels

Gr. Paul
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 179


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2021-03/04 Reacties op “Video voor Fotografen” video workshops door Emile de Jong

Berichtdoor Ericb » vr apr 16 2021 4:25 pm

Ik was in een experimentele stemming en probeerde een 70/300 op 300mm en op dx stand te gebruiken in combinatie met de elektronische stabilisatie. De combinatie met elektronische stabilisatie kun je, zoals Emile volgens mij al aangegeven heeft, beter niet gebruiken. Zodra mijn combinatie maar iets bewoog sprong het beeld als het ware een flink stuk op. Morgen nieuwe poging :-)
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2021-03/04 Reacties op “Video voor Fotografen” video workshops door Emile de Jong

Berichtdoor ReneG » vr apr 16 2021 4:36 pm

VR stond bij mij inderdaad uit. Los nog van het schokken hoor je het ook terug via de microfoon.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5042


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2021-03-30 e.v. "Video voor Fotografen", volledige Nikon videocursus met Emile de Jong

Berichtdoor Nikkormaat » vr apr 16 2021 6:01 pm

ReneG schreef:
Nikkormaat schreef:Leuk filmpje René. Insturen naar Vroege Vogels!


Is dat geen radioprogramma?


Misschien ook. Vrijdagavond op NPO 2. Dus ook vanavond
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 2021-03-30 e.v. "Video voor Fotografen", volledige Nikon videocursus met Emile de Jong

Berichtdoor Richard » za apr 17 2021 11:48 am

ReneG schreef:Overigens is de helft van het filmpje in 4K, de andere helft van de shots is licht gecropt (ergens tussen HD en 4K in) dus ik kon het eindresultaat naar HD formaat exporteren zonder kwaliteitsverlies, genoeg resolutie. Dit mede met dank aan de teleconverter. Het eindresultaat wat jullie op mijn website zien is natuurlijk geen 4K, dat zou niet passen, dat is nu 720 (x 576 of zoiets).

Het is in ieder geval een betere kwaliteit dan wat Facebook van een 4K film maakt: https://www.facebook.com/732173259/videos/10159038327528260/

Schermkopie van de film op een 1K scherm:

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Filmen met een Nikon DSLR”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten