Filmscherpte

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met Nikon digitale Coolpix camera's.

Onderwerp:

Filmscherpte

Berichtdoor lucvdkerken » zo jul 10 2011 11:52 pm

Ondanks het baden in het licht in de Vallei der Koningen in Egypte, deed mijn Nikon coolpix s8000
tijdens het filmen steeds aan scherpstellingscorrecties, wat tijdens die actie door het toestel voor
een overgangsmoment van wazigheid zorgde, wat bij veelvuldig gebeuren daarvan een algemeen wazige
film produceerde. Dit ondanks de geweldige scherptediepte door het zeer sterke aanwezige licht daar in de regio.

Kan het zijn dat de fout hiertoe lag aan de autofocus-stand zijnde Fulltime-AF en dat dit hoefde in de stand van
Enkelvoudige-AF te staan, waardoor de scherptedieptewerking door het voldoende licht, voor het behoud van
blijvende scherpte zorgt ? Dat dus zo dient gewerkt te worden?

Of heb ik misschien nog iets over het hoofd gezien?

Mvg, Luc Vanderkerken
lucvdkerken



Onderwerp:

Re: Filmscherpte

Berichtdoor Léon Obers » ma jul 11 2011 2:18 am

lucvdkerken schreef:Kan het zijn dat de fout hiertoe lag aan de autofocus-stand zijnde Fulltime-AF en dat dit hoefde in de stand van
Enkelvoudige-AF te staan,

Zou best kunnen. Bij filmen beweeg je de camera, of het onderwerp. Met continue AF telkens op een andere deel van je bewegende onderwerpen, krijg je verlopende scherpstellingen.
Stel dat op de voorgrond even iemand voorbijloopt door het beeld, gaat de scherpstelling naar die persoon, en is niet meer gericht op de vallei erachter.

Persoonlijk zou ik misschien wel volledig manuele scherpstelling gebruiken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Filmscherpte

Berichtdoor Goodje » ma jul 11 2011 9:31 am

Dit gaat wel over de D3100 maar het scherpstellen komt volgens mij overeen:

Dré de Man zegt er over in zijn boek de Nikon D3100
De D3100 kan niet alleen voor, maar ook tijdens het maken van video-opnamen scherpstellen. Daartoe moet dan wel Livebeeld ingesteld zijn en de stand AF-A gekozen worden. Het is echter afhankelijk van uw onderwerp, of automatisch continu scherpstellen bij het filmen een goede keus is. Filmt u een onderwerp dat nauwelijks beweegt en beweegt u de camera ook nauwelijks, dan kan het handig zijn. bij een bewegend onderwerp of bewegende camera kan de automatische scherpstelling echter ook onrustige beelden veroorzaken. Dat gebeurd vooral wanneer u de camera beweegt. Soms houdt de camera het ook niet bij: de beweging gaat dan sneller dan het scherpstellen. In zulke situaties is het beter om gewoon handmatig scherp te stellen. Tijdens een filmopname is het ook helemaal niet zo erg storend wanneer de scherpte een of twee seconde niet optimaal is.
Het kort indrukken van de ontspanknop tijdens het filmen zorgt er overigens voor dat de camera opnieuw scherpsteld.
Belichtingscorrectie is ook mogelijk.
Naar zijn mening zijn er twee verstandige manieren om deze instelling te gebruiken:
Dit is er een van:
AE-L / op AE-vergrendeling of op AR-vergrendeling plus vasthouden: op deze manier houdt u de belichting vast met de AE-L/AF-L-knop en de scherpstelling door de onspanknop half in te drukken.
Uiteraard is het in deze, en in principe in alle situaties, ook mogelijk om de belichtingscorrectie te gebruiken. Persoonlijk gebruik ik in dat soort situatie vaak de M: ik kies een handmatige instelling van de sluiretijd en diafragma na meten en het maken van een proefopname.
Aldus Dré de Man
Goodje



Onderwerp:

Re: Filmscherpte

Berichtdoor Motter » zo apr 22 2012 9:33 pm

Ik heb sinds 2 dagen de AW100 coolpix en vind het een superding alleen;

Bij het filmen binnen met licht aan merk ik dat het hele beeld (bewegende) strepen vertoont (alsof je naar een computerscherm kijkt) dit is zo erg dat het erg storend is. Dit blijft overigens ook zichtbaar als je de film overzet.
Mijn partner merkte op dat als je voordat je de opnameknop indrukt en je even in het licht met de camera kijkt voor een seconde of 18 het beeld soms goed trekt en je dan beter opneemt. Dit is niet altijd zo en ook onthoudt hij het niet.
Ik zie nergens op internet bij reviews van mensen die hetzelfde probleem hebben en als storend ervaren.

Mijn vraag is of dit onder de AW100 gebruikers ook zo is, wat er evt aan te doen is (andere opnamestand ofzo) of dat ik een maandagmodel heb die niet juist is.

Graag advies.

mvg
Motter
Motter



Onderwerp:

Re: Filmscherpte

Berichtdoor Léon Obers » ma apr 23 2012 12:26 am

Motter schreef:Bij het filmen binnen met licht aan merk ik dat het hele beeld (bewegende) strepen vertoont

Als het licht binnen TL-licht is heb je last van de frequentie van de trillingen van het TL-licht wat interfereert met de snelheid van film.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Filmscherpte

Berichtdoor Motter » ma apr 23 2012 11:07 am

Léon Obers schreef:
Motter schreef:Bij het filmen binnen met licht aan merk ik dat het hele beeld (bewegende) strepen vertoont

Als het licht binnen TL-licht is heb je last van de frequentie van de trillingen van het TL-licht wat interfereert met de snelheid van film.

Dat is te begrijpen, staat immers ook in het manual.
Maar ik doel op gewone, ouderwetse 60W Philips gloeilampen. :wink:
Als je daarna, zonder te filmen etc, de camera op een TL-balk richt is het geknipper na zo'n 18 seconden weg en heb je perfect beeld om te filmen.
Zet je de camera daarna uit en weer aan is het geknipper er weer en moet je bovenstaande herhalen voor knippervrij beeld.

Aangezien beeld meer zegt, hierbij een paar filmpjes:
Goed beeld, zoals het hoort te zijn IMHO
Zelfde scene, nu met geknipper

Ik heb al wel een paar digitale camera's gehad maar dit is echt de eerste die dit laat zien.
Motter



Onderwerp:

Re: Filmscherpte

Berichtdoor Léon Obers » ma apr 23 2012 12:16 pm

En als je na die 18 seconden gaat filmen en je blijft dan langer als 18 seconden filmen (dus bij elkaar na 36 seconden), hoe is het beeld dan?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Filmscherpte

Berichtdoor Motter » ma apr 23 2012 12:49 pm

Léon Obers schreef:En als je na die 18 seconden gaat filmen en je blijft dan langer als 18 seconden filmen (dus bij elkaar na 36 seconden), hoe is het beeld dan?

Als je 'kailbreert' en dan gaat filmen blijft het beeld goed (getest tot iets meer dan een minuut).
Als je daarna even stopt en dan weer verder filmt heb je weer je geknipper terug alhoewel het 'kalibreren' de 2e keer meestal wel sneller is (duurt dan 2 a 3 seconden ipv 18).

Tijdens het filmen proberen te 'kalibreren' lukt/gebeurt niet.

Voor de duidelijkheid: het geknipper is al zichtbaar op de display tijdens het filmen en ook bij het terugkijken van het filmpje op de camera.
Het is er dus niet ingeslopen bij de conversie.
Motter



Onderwerp:

Re: Filmscherpte

Berichtdoor Léon Obers » ma apr 23 2012 1:11 pm

Het lijkt mij een automatische functie van de camera die na "triggeren" (kalibreren) van de frequentie van de lichtflikkering van TL-lampen, de beeldfrequentie van het filmen zoveel mogelijk synchroon laat lopen met die flikkering van het TL-licht, zodat het niet gaat opvallen. Als je dan stopt en opnieuw begint uiteraard weer opnieuw "gelijk gesteld" moet worden. Het komt mij niet vreemd over.
Ik zou zeggen, mooi dat het erop zit. Veel camera's waarmee je filmt hebben die functies niet eens.
Als je er meer over wilt weten kun je ook Nikon Service opbellen voor een antwoord. http://www.nikonservice.nl

Service Hotline

Heeft u een vraag die niet zozeer over reparatie of onderhoud maar meer over het gebruik van uw Nikon gaat? Bel dan gerust onze Service Hotline!

0900-1225564
(locaal tarief)

Maandag - Vrijdag
9:00 - 17:00

Zaterdag - Zondag
gesloten
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Filmscherpte

Berichtdoor henkk » ma apr 23 2012 10:05 pm

Mijn AW100 heeft geen enkel probleem met het filmen van tl-, gloei- of ledlampen of tv-scherm (100Hz) of computerscherm (60-75 Hz, weet niet precies).
Ook niet met de oranje neonlampen buiten op straat.

De instelling is HD 1080p* (1920x1080)
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Filmscherpte

Berichtdoor Motter » di apr 24 2012 7:26 pm

Beste Henk,

Dus wat ons filmpje vertoont heeft jouw camera totaal niet??
Motter



Onderwerp:

Re: Filmscherpte

Berichtdoor henkk » wo apr 25 2012 9:59 am

Beste Motter, ik heb allerlei lichtbronnen geprobeerd maar ik krijg het verschijnsel niet. Gewoon stabiel beeld.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filmen met een Nikon Coolpix camera”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten