Sony FDR-AXP44 - bestandsnaam

Deze sectie is bedoeld voor vragen en discussies betreffende het filmen met niet-Nikon digitale fotocamera's.

Onderwerp:

Sony FDR-AXP44 - bestandsnaam

Berichtdoor Clarab » do jul 16 2015 11:59 am

Zijn hier mensen die met een Sony handycam filmen?
Ik heb sinds een paar dagen de FDR-AXP44 in mijn bezit en loop tegen een probleem aan met de bestandsnaam/nummering.

Nadat ik een Lexar Pro 1000X kaart voor het eerst in de camera stak en een filmpje opnam was de bestandsnaam van het filmpje C0001
Nadat ik de kaart na een x aantal filmpjes formatteerde in de camera werd het 1ste filmpje dat ik maakte ook weer C0001 genoemd, zeer onhandig.
In het set-up menu is er een mogelijkheid een toewijzingsmethode bestandsnummers te selecteren, ik kan daar kiezen tussen Reeks en terug tellen.
Beiden opties bieden geen oplossing voor mijn probleem.

Iemand een idee hoe dit probleem op te lossen?
Clarab

Clublid
Berichten: 41


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony FDR-AXP44 - bestandsnaam

Berichtdoor Léon Obers » do jul 16 2015 1:47 pm

Omdat je aangeeft dat de nummering opnieuw begint na formatteren van het kaartje vermoed ik dat er wat "administratie-bestandjes" op het kaartje worden bijgehouden met de nummering. Die verdwijnen als je het kaartje formatteert.

Kijk eens of je wat verborgen bestandjes vind. Maak daar een back-up van als je van plan bent je kaartje te formatteren, en zet ze terug nadat je het kaartje hebt geformatteerd.
Andere mogelijkheid als je geen speciale bestanden vindt is het laatste filmbestand terugzetten na formatteren.
Mogelijk gaat de nummering dan verder vanaf dat laatste filmbestand.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Sony FDR-AXP44 - bestandsnaam

Berichtdoor Clarab » do jul 16 2015 3:40 pm

Klopt helemaal Leon, er staan XML bestandjes op de kaart met daarop de nummering.
Als ik nu de filmpjes verwijder via de PC en het laatste XML bestandje laat staan dan gaat de nummering inderdaad door.

Ik blijf het wel een beetje lomp vinden dat de nummering bij formatteren in de camera weer opnieuw begint met C0001, blij dat mijn D800 gewoon door telt....
In elk geval erg bedankt.

Verder ben ik trouwens erg tevreden over deze 4K camera, de optische stabilisatie werk super.
Clarab

Clublid
Berichten: 41


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony FDR-AXP44 - bestandsnaam

Berichtdoor Léon Obers » do jul 16 2015 5:15 pm

Clarab schreef:Ik blijf het wel een beetje lomp vinden dat de nummering bij formatteren in de camera weer opnieuw begint met C0001,

Maar dan verdwijn dat XML-bestandje toch, en gaat daarmee de referentie verloren !!
Zoals gezegd maak een back-up van dat XML-bestandje (bewaar het op je PC), en na formatteren weer terug kopiëren naar het kaartje.
Zou het ook moeten werken.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Sony FDR-AXP44 - bestandsnaam

Berichtdoor Clarab » do jul 16 2015 7:52 pm

Begrijp ik Leon.
Ik wilde enkel nog even duidelijk maken dat Sony een vreemde keuze heeft gemaakt door het op deze manier te doen.
Van alle digitale foto en video camera’s die ik de laatste 20 jaar versleten heb kan ik mij niet herinneren dat er ooit een bij zat die na het formateren in de camera weer bij ooo1 begon te tellen.
In elk geval heb ik het bestandje als back-up in mijn PC en telefoon opgeslagen voor het geval dat….
Clarab

Clublid
Berichten: 41


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sony FDR-AXP44 - bestandsnaam

Berichtdoor Richard » do jul 16 2015 10:35 pm

Bij de Coolpix P80, D3000 en D5000 begint de telling op 0 of 1 na formatteren van de geheugenkaart.

Dat zijn dus nog 3 camera typen waar het gebeurd.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3575


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sony FDR-AXP44 - bestandsnaam

Berichtdoor Léon Obers » do jul 16 2015 11:58 pm

Clarab schreef:In elk geval heb ik het bestandje als back-up in mijn PC en telefoon opgeslagen voor het geval dat….

Zo gauw je weer nieuwe opnamen maakt is het back-up bestandje al weer verouderd.
De structuur van een XML-bestand is vrij doorzichtig, misschien kun je met een tekst-editor de gegevens handmatig aanpassen.

Hernoemen van (opname)bestanden is het volgende programma erg uitgebreid:
http://www.rlvision.com/flashren/about.asp
http://www.rlvision.com/downloads.asp
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Filmen met een niet-Nikon camera”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten