beginner zoekt advies

Deze sectie is bedoeld voor algemene vragen en discussies betreffende het filmen met digitale fotocamera's.

Onderwerp:

beginner zoekt advies

Berichtdoor revolutio117 » za mar 13 2021 3:07 pm

hallo allen,


ik ben nu al een tijdje bezig met filmpjes maken voor oa. youtube. dit gaat altijd prima met een camcorder van 1080p, ooit eens van bol.com gehaald want dat konden we leuke filmpjes maken.... ik was jong, vergeef me :D
echter ben ik nu wat actiever ermee bezig en zoek ik een wat betere kwaliteit. en advies waar ik op moet letten, ik ben gelukkig niet dom maar er is zoveel info over te vinden dat ik niet echt weet waar ik moet beginnen.
tijdens het zoeken kwam ik hier terecht, bij een hoop kenners volgens mij.

ik hoop te vinden, een camera met een hoge framerate tijdens het filmen, hertz volgens mij? mijn huidige camera werkt met 60 hertz, prima beeld voor standaard thuis opnames maar soms merk ik dat het beeld niet soepel genoeg loopt, en ook zou ik graag eens iets willen vertragen om te verduidelijken, zoals bijvoorbeeld halve snelheid, maar hierin merk ik dat er dan wat teveel frames verloren gaan om het ook echt duidelijk te maken.
wat is een "standaard" framerate voor een camera, en ik iets daarboven zou willen zitten, welke waarde zal ik aan moeten houden? en zijn er daarbij andere dingen waar ik op moet letten?

ook de film kwaliteit zou ik graag verhogen, iedereen roept nu al snel 4K natuurlijk maar ik denk dat ook gelijk aan een zeer professioneel prijskaartje haha.
zou het de moeite waard zijn om te upgraden naar ongeveer 2k?

hebben jullie advies waar ik kan gaan beginnen met zoeken voor een goeie camera, of eventueel een camera die aan te raden is?
en welke prijs moet ik rekening mee houden? heb niet echt een budget in gedachte want ik weet niet wat ik moet verwachten :P

alvast bedankt!
gr, Danny
revolutio117

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: beginner zoekt advies

Berichtdoor mozes » za mar 13 2021 3:47 pm

Poe...

Nou een standaard regel is dat de sluitertijd het dubbele is van het aantal frames per seconde.
Dus stel je filmt in 25p. de sluiter gaat dan naar de 50.. hoger geeft schokkende beelden.
in 50p 1/100e etc etc.
60 hrtz is vaak voor het tv beeld en word gebruikt buiten de eu, hier is het allemaal 50 hrtz.

FullHD is vrijwel standaard wat ze allemaal aankunnen (1920x1080)
4k is heel mooi en ook bruikbaar, zou dat zeker meenemen in je keuze (8k? wie heeft er in godsnaam al een 8k monitor??)

Ikzelf denk dat de GH serie van panasonic een goede keuze is.

Maar weet dat het met tracking van onderwerpen via een dslr of spiegeloze nog steeds erg behelpen is.
Alhoewel ik moet zeggen dat de sony camera het verdomd goed doen.


//edit
ps.
Schiet me net te binnen, een poosje terug stond er een waanzinnig mooie camera te koop. voor een hele nette prijs. sony fx700r
Met max 240 fps in fulhd
Deze was helemaal compleet incl lens.
net gecheckt is alweer verkocht
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: beginner zoekt advies

Berichtdoor Ronald53 » za mar 13 2021 6:18 pm

Hallo Danny,
Je vraagt naar de "standaard" framerate. Volgens mij is die nog steeds 24fps. Zie deze site (en vooral het filmpje dat daar te zien is) waarom dat zo is. Dat zal meestal inhouden dat we op 25 fps werken, omdat dat de dichtstbijzijnde waarde is die onze camera ons biedt. En dan kies je een sluitertijd van liefst een 1/50 s, dan zit je in de buurt van wat analoge film ook heeft. Kies je voor 30fps en 1/60s, dan kun je in de problemen komen indien er lampen in beeld zijn die op het 50Hz lichtnet werken.
En ja, wat moet je uitgeven? Ik film af en toe, en voor het eerst was dat zo'n 5 jaar geleden, met een betrekkelijk eenvoudige Olympus PEN E-PL7.
Een aanzienlijk deel van de opnames in dit filmpje heb ik daarmee gemaakt (de binnenopnames, en de opnames voor de deur met graffity):


youtu.be/tUDDkiyFEA4

Volgens mij een duidelijk voorbeeld dat het allemaal niet heel duur hoeft. De bewerking doet hier natuurlijk ook heel veel! (Dochter Sanne, de blonde, deed de bewerking)
Als je wilt filmen met Nikon, dan bieden de Z-camera's volgens mij heel veel kwaliteit en mogelijkheden. Te beginnen met de Z50. Die heeft ook slo-mo mogelijkheden. De Z50 VLOG KIT koop je voor onder €1200. En vandaar kun je ook verder gaan naar de full frame bodies. Ik begrijp dat de Z 6 voor video aantrekkelijker is dan de Z 7, hoe dat bij hun opvolgers (die met de II toevoeging) is weet ik niet.
Ik zou eens gericht gaan zoeken naar reviews van de Z50 als videocamera. Daar moet wel het e.e.a. van te vinden zijn. En wellicht reageert hier nog een ervaringsdeskundige! (ik heb met mijn Z 6 nog niet gefilmd)
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Filmen algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten