HD video bewerken, wat voor pc heb je dan nodig?

Deze sectie is bedoeld voor algemene vragen en discussies betreffende het filmen met digitale fotocamera's.

Onderwerp:

HD video bewerken, wat voor pc heb je dan nodig?

Berichtdoor RobertVH » di nov 26 2013 1:32 pm

Hallo,

Heb geprobeerd om met Premiere Elements 12 wat HD clips te bewerken, maar dit is echt geen doen, ook renderen hielp niet.
Het is zo traag en het programma bevriest gewoon uiteindelijk.

Ik vermoed dat mijn 5 jaar oude Dell pc met een 32-bits Vista niet voldoende is.
Wat voor pc (of Mac) gebruiken jullie om (HD) videomateriaal te editten?
Nikon D600
Nikon 20mm 2.8 AF-D
Nikon 35mm f/2 AF
Nikon 24-85mm 3.5 AF-SG
Nikon 50mm 1.4 AF-D
Nikon AF-S 105mm f/2.8G
Nikon 70-300mm 1:4.5 AF-SG
Tokina 11-16mm f/2.8
Benro carbon statief
CamRanger
Rode stereomic
Kamerar Slider/Dolly
Motionnine Slider 34
RobertVH

Forumlid
Berichten: 46


Locatie: Den Haag
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HD video bewerken, wat voor pc heb je dan nodig?

Berichtdoor Léon Obers » di nov 26 2013 1:55 pm

Als het om een Windows PC gaat zet je hem dan zelf in elkaar?
En hoe zwaar wil je het maken? Premiere Elements 12 lijkt me een instap software pakket.

Basis voor wat meer serieus werk (en meer stevige software):
Windows 8 (64 bit)
- Intel i7-4770K processor
- minimaal 16 Gb RAM
- minimaal één SSD erin (Samsung 840 Pro - 256 Gb), maar misschien wel twee
- ik zou er ook nog een extra grafische kaart bijzetten (op basis van NVIDEA of AMD)
controleer welke GPU functies worden ondersteund in de software en stem daar je keus op af.
- goed merk moederbord (bijv. van Asus)
- extra harde schijven

Voor het lichtere werk, alle onderdelen een stapje minder snel en minder uitgebreid.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: HD video bewerken, wat voor pc heb je dan nodig?

Berichtdoor Mde » do mar 06 2014 8:20 am

Hoi R,

Pas voor iemand een andere oplossing bedacht. Diegene wilde niet teveel geld uitgeven, die dure i7 met bijbehorende dingen kost alsnel +1000,-

Op Marktplaats adverteren ze met oude workstations die helemaal na gelopen zijn ( refurbished )

Ik heb daar een HP XW6600 met dubbele xeon Cpu vandaan gehaald, Beide de passmark cpu

2x xeon e5440 Benschmark 7400 punten
i7-4770K Benschmark 10000 Punten

Die HP XW6600 via marktplaats bij een besteld, (via de telefoon kan je nog een beetje onderhandelen over de Gpu en Hd die erin gaat)
Neem absoluut met 8GB, dit workstation geheugen is erg duur om bij te zetten ) De kast is geweldig stevig en goed gebouwd de gemiddelde techneut gaat uit zn stekker hoe de binnenkant eruit ziet.
Wanneer je hier laten nog een SSD bijzet en een Gpu als de nvidia 570 of de 470 (deze rekenen mee met adobe premiere, helaas niet met de elements versie :()
Deze computers kosten een paar jaar terug letterlijk duizenden euro's, workstations voor zakelijk gebruik

Je ben dan voor minder dan de helft van het geld op maar dan 75% van de prestatie!
Voor 300 a 360 zou een hele vette bak moeten kunnen scoren.

Suc6!
Mde

Forumlid
Berichten: 48



Onderwerp:

Re: HD video bewerken, wat voor pc heb je dan nodig?

Berichtdoor plincky » do mar 06 2014 10:41 am

Zou toch voor een nieuwe gaan. (indien het budget dit toe laat.) Ik heb in 2007 ook zo'n voor die tijd een "monster" pc gebouwd. was toen €1300,- kwijt (en dan haal ik nog onderdelen met korting bij de importeur.)
Met deze pc draai ik nu nog prima, heb jaartje geleden alleen nieuwe DVD speler, videokaart, Win 8 64bit, SSD en 4GB intern geheugen erbij gezet(max ondersteuning moederbord) Kosten zo'n €300,-. mijn D800 bestanden lopen prima door het systeem. Ding is nog steeds razend snel. maar video bewerking is op deze al eigenlijk niet te doen.
Wil je dus even vooruit kunnen zou ik voor een nieuwe gaan zoals Leon bv heeft beschreven.

Nadeel met zo'n "oude" pc is waar ik bv ook tegenaan loop bij mijn systeem. Snellere CPU passen niet. Moederbord ondersteund niet meer dan 8GB. SSD worden niet op volledige snelheid ondersteund. Ok snellere intern geheugen bv enz. Tevens zijn onderdelen voor oudere pc's duurder dan hele nieuwe.
Als je met zo'n ouder systeem tegen iets aan loopt zou je weer meteen het hele systeem kunnen vervangen. En zo'n ouder systeem heeft natuurlijk ook al even gedraaid. Helemaal als het uit zakelijk gebruik is. Onderdelen zullen wel nagekeken zijn maar hebben hogere kans op defecten. Maar kan ook zijn dat je er nog een paar jaar plezier van hebt natuurlijk.

Als ik zou moeten kiezen is het simpel. Nieuwe als het budget het toe laat. Oude als dat een probleem is. :D
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HD video bewerken, wat voor pc heb je dan nodig?

Berichtdoor Léon Obers » do mar 06 2014 10:55 am

Met nieuw heb je ook ruime garantie. Dat kan op bepaalde onderdelen zelfs behoorlijk ruim zijn (2-3 jaar).
2e hands houdt de garantie praktisch gezien op binnen pakweg twee weken nadat je het apparaat in bezit hebt.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: HD video bewerken, wat voor pc heb je dan nodig?

Berichtdoor Mde » do mar 06 2014 2:07 pm

Ik denk toch dat je er wat te gemakkelijk over doet, die Xeon moederborden worden met andere kwaliteits eisen gemaakt dan het Consumenten gefrutsel.Ik had overigens gewoon een factuur en 2 jaar garantie op de machine. Bij een 2de hands deal waarbij je zelf ben gaan ophalen is geen garantie, ook geen 2 weken. Wel een goed om te realiseren. m.i.

Zowiezo is die i7 K cpu geen handige keuze, het enige verschil met met de niet K is de prijs ( 60- ofoz) en dat de multiplier niet gelocked is. Wanneer je niet weet wat dit inhoud is het zeker weten zonde van je geld :)

Plincky, zit jij nog op de 775 socket van intel? ( core 2 duo e.d. e6600 e8400, Q6600 )> heb ook in die periode ooit een dure nieuwe pc gekocht. gebruik daar nu allen nog de kast van :) Voor een aardig bedrag is er misschien nog een i7 soc 1366 upgrade te krijgen. Niet heel duur en wel 2x sneller. Los van harde schijven, ssd en optical dingen is dat spul allemaal build to last! De tijd van de pruttelende condensatoren op je moederboard is gelukkig voorbij.
Mde

Forumlid
Berichten: 48



Onderwerp:

Re: HD video bewerken, wat voor pc heb je dan nodig?

Berichtdoor plincky » do mar 06 2014 4:03 pm

E8500 Duo 3.16 Ghz. idd.

Ik zie op dit moment geen enkele reden om iets te doen aan mijn pc eerlijk gezegd. Hij draait sinds ik hem heb lekker stabiel. nog nooit een probleem mee gehad en heel veel sneller gaat hij niet worden voor het werk wat ik ermee doe. programma's die ik gebruik starten binnen 3 sec op... wat zou het anders worden? 1,5? ik wacht wel 1.5 sec extra. Bewerkingen die ik doe gaan binnen 1 sec dan wel niet direct, en video doe ik bijna niks mee. En als ik daar iets mee wil doen dan heb ik op mijn werk een Apple pro 16 core 32 gb intern 2x videokaart blablabla..(heb niet zoveel verstand van Apple, maar deze was speciaal gemaakt voor videobewerking :) )
PC gebruik eigenlijk alleen nog maar voor foto's en nog een paar andere kleine dingen. De rest doe ik op mijn telefoon. :huh:

Denk alleen dat 8 GB je wel gaat opbreken.
Gelukkig heb ik zelf niet zoveel met videobewerking. :D
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: HD video bewerken, wat voor pc heb je dan nodig?

Berichtdoor Léon Obers » do mar 06 2014 5:12 pm

plincky schreef:op mijn werk een Apple pro 16 core 32 gb intern 2x videokaart blablabla..(heb niet zoveel verstand van Apple, maar deze was speciaal gemaakt voor videobewerking :) )

Aangaande speciaal voor video heb ik juist op een forum bij Sapphire die snelle vdeokaarten leveren voor Apple daar van iemand die het zijn beroep was behoorlijk wat problemen gezien. Voor drivers werd er naar Apple verwezen, omdat die zo'n typisch afgeschermde support hebben, dat AMD en Sapphire daar eigenlijk niets in konden betekenen. Apple hield zich verder van den domme. Andere gebruikers weten de problemen dan weer aan de gebruikte video software. Met een batterij aan haddisken, twee blue ray branders, twee videokaarten en ook twee CPU's op het moederboard was de algemene teneur dat de standaard Apple voeding wel eens veel te weinig vermogen zou kunnen hebben. De man durfde geen andere voeding te proberen (paste er niet eens in). De man moest zijn producties voorlopig gewoon op zijn oude machine blijven doen, omdat het door Apple allemaal niet snel opgelost kon worden. Ben je daar mooi klaar mee.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: HD video bewerken, wat voor pc heb je dan nodig?

Berichtdoor plincky » do mar 06 2014 5:21 pm

Ik ben niet zo'n fan van Apple. Maar systeem wat we hebben staan is wel leuk. maar werk zelf veel liever met een pc omdat ik dan nu eenmaal gewend ben en geen reden heb om over te stappen. .
Tja, op Win pc zullen ook wel problemen zijn met extreme pc's . meestal zijn er voor dat soort dingen niet snel een oplossingte vinden omdat ze de extreme van de hardware en software zoeken.
daarom is in mijn ogen een nieuw systeem beter dan een oud systeem op zijn tenen te laten lopen.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Filmen algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten