full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Deze sectie is bedoeld voor algemene vragen en discussies betreffende het filmen met digitale fotocamera's.

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Grojan » ma apr 07 2014 1:40 pm

Léon Obers schreef:Tijdens het filmen het diafragma aanpassen werkt juist niet.


Grojan schreef:Je kan zelf het diafragma niet aanpassen in M of A tijdens het filmen


Ik heb hier een D5300, als ik deze instel op de stand S en dan met een sluitertijd van 1/50 sec. en ik zet de iso vast op 100, dan regelt de camera tijdens het filmen het diafragma (net als bij fotograferen)

Het probleem waar al deze mensen het over hebben is dat je het diafragma tijdens het filmen niet zelf kan regelen in met name de stand M.

De D5300 heeft een prima lichtmeting ook tijdens het filmen, als je in p of in auto filmt regelt de camera dat zelf met prima resultaten. Dus er zal ongetwijfeld een meting vanaf de sensor plaats vinden.

Ik heb overigens alleen afd en afs lenzen, als ik bij een afd lens de diafragmaring loskoppel krijg ik hier over gelijk een waarschuwing in het scherm. Dit werkt niet fijn natuurlijk met zo'n groot waarschuwingsblok op je scherm.

Nog even bij de techspecs gekeken op de Nikonsite:

Film - lichtmeting DDL-lichtmeting met hoofdbeeldsensor
Film - lichtmeetmethode Matrix

Groeten Jan

( De kritiek op Nikon is dat het waarschijnlijk technisch wel mogelijk is om het diafragma te regelen tijdens het filmen maar dat ze dit om een of andere onverklaarbare reden nog steeds niet mogelijk maken.)
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Léon Obers » ma apr 07 2014 2:18 pm

Goed om te lezen dat er kennelijk meer werkt dan ik had begrepen.
Jij als "ervaringsdeskundige" van de D5300 kan het uiteraard allemaal zelf checken. Ik kan de informatie (nog) slechts lezen vanuit artikelen.
Omdat het voor mij allemaal nieuw is, geen ervaring, is het voor mij nog niet allemaal duidelijk.

Ik heb ook gekeken naar andere camera-systemen. Elk systeem heeft zijn voor- en zijn nadelen.
Bijvoorbeeld Samsung heeft een heel mooie camera in het model NX30. Touchscreen, focus peaking (hulpje vergelijkbaar met het clipping hulptooltje van een Nikon, maar dan op punten waar je handmatig scherp stelt), erg snelle focus rechtstreeks vanuit de onderdelen op de sensor (zelfs combinatie met fase-detectie).
http://www.youtube.com/watch?v=sz2By2wLTzU
Met een adapter zou je zo de Nikon lenzen kunnen gebruiken.
Ondanks de mooie specs, vind ik HD demo's wat "afgevlakt" in zijn details eruit zien. Met een bepaalde "smearing" over de fijnere structuren. Niet helemaal tevreden over.

De gebruiksaanwijzing gedownload, blijkt zo'n camera nauwelijks persoonlijke instelmogelijkheden te hebben om contrasten te regelen, geen optie voor verscherping e.d. Ook camera's als van Panasonic blijken zeer karig dat soort persoonlijke instellingen te hebben. (En het micro 3/4 formaat staat me tegen).

EDIT:
Bij de handleiding van de Samsung toch het een en ander gevonden om instellingen te verfijnen.


Datgene waar bij Nikon juist uitgebreide "Picture Control" instellingen mogelijk zijn, die ook op de filmbeelden werken.
Dus bij Nikon heb je meer mogelijkheden om je beeld direct bij opname aan te passen op omstandigheden en persoonlijke voorkeuren.

Als ervaringsdeskundige, kun je mij vertellen of bijv. de instelling Active D-lightning ook werkt op filmbeelden? Dat kost wellicht meer rekenkracht, en is mogelijk alleen een functie bij foto-opnamen??? Het zou mooi zijn als dat direct ook op filmbeelden uitwerkt.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma apr 07 2014 10:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Grojan » ma apr 07 2014 6:31 pm

Maak zelf eigenlijk nooit gebruik van D lightning , heb het even snel geprobeerd en zie bij het maken van een foto duidelijk verschil maar bij filmen niet.

Overigens kan je bij Panasonic ook de kleuren instellen op een zelfde soort manier als bij Nikon picturecontrol, je kan kiezen uit normaal, levendig,natuurlijk,landschap,zwart/wit. En dan in deze standen nog weer scherpte,contrast,verzadiging en ruisreductie instellen.

Kan me aan de ene kant je aversie ten opzichte van het m4/3 formaat wel voorstellen,maar bedenk wel dat de GH camera's van Panasonic echte hybride camera's zijn die bijna net zo geschikt zijn om mee te filmen als om mee te fotograferen.
Met veel knoppen om de boel in te stellen zonder dat je in het menu hoeft.

Waar de D5300 een echte amateur instap fotocamera is waar je ook mee kan filmen.
Waar ze mijns inziens de integratie van het film gedeelte softwarematig veel beter hadden kunnen doen, maar die op dit moment wel de mooiste filmkwaliteit biedt bij Nikon.

Vandaar ook mijn verwijzing naar de Sony A6000 die de zelfde sensor heeft als de D5300 in een spiegelloze camera waar je dan met gebruik van een Metabones adapter je lenzen ook nog eens het zelfde beeld geven als op een Fx camera plus een f stop winst.

Groeten Jan
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Léon Obers » ma apr 07 2014 9:08 pm

Grojan schreef:Overigens kan je bij Panasonic ook de kleuren instellen op een zelfde soort manier als bij Nikon picturecontrol, je kan kiezen uit normaal, levendig,natuurlijk,landschap,zwart/wit. En dan in deze standen nog weer scherpte,contrast,verzadiging en ruisreductie instellen.

In de gebruiksaanwijzing die ik er speciaal voor had gedownload zie ik wel een aantal "beeldeffecten" als onderdeel van een "Creative Control modus".
Maar onderliggende instellingen die je bij Nikon nog vindt specifiek onder die gekozen instellingen worden niet omschreven, zoals helderheid, contrast, verzadiging, verscherping. Daar wordt in de Panasonic handleiding met geen woord over gerept. Slechts één pagina vermeld iets over die "Creative Control modus". (Bij de Nikon D5300 - 7 pagina's !!)

Men heeft het dan nog wel over een "kleuraccent", maar dat staat los van die andere instellingen. Daar bedoelen ze misschien "verzadiging" mee???
Het is IMO een erg slecht vertaalde handleiding die nogal wat vragen open laat.
Zoek-functie op "scherp" als onderdeel om te kijken of ik iets zou kunnen verscherpen, komt in de handleiding in die context in het geheel niet voor. Met het doorbladeren ben ik het ook niet tegen gekomen. (Ter info, die functies ontbreken ook op mijn Panasonic compactcamera, vandaar de scepsis daarover).

Of het dezelfde sensor is als in een Sony weet ik niet. Nikon betrekt meer en meer sensors van een paar andere fabrieken.
Vindt nu niet het type wat er in de D5300 gebruik wordt. Ik zal in ieder geval ook eens kijken wat de Sony camera biedt.

Bedankt in ieder geval weer voor de extra info.

Update:

Sony A6000 in geen geval. Ik ben nog geen fatsoenlijke video demo tegen gekomen. "Kermis"-kleuren (kleurkarakteristiek bevalt me helemaal niet), en doorgaans te veel uitgebeten hoge lichten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Filmen algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten