full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Deze sectie is bedoeld voor algemene vragen en discussies betreffende het filmen met digitale fotocamera's.

Onderwerp:

full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Léon Obers » ma mar 17 2014 4:48 pm

Als erbij, bijna altijd op zak heb ik een Panasonic compactcamera DMC-TZ40 om simpel wat familie herinneringen vast te leggen.
Je kunt er ook full HD mee filmen. (Eerste meer serieuze kennismaking om met een foto-camera te filmen). Vind ik eigenlijk zodanig leuk, dat ik er eigenlijk meer filmshots mee schiet dan foto's. Zolang er redelijk wat licht is, valt de kwaliteit "voor een compactcamera" met zo'n mini-sensor eigenlijk nog wel mee. Maar ja, het blijft natuurlijk een zwak aftreksel tegenover hetgeen mogelijk is met een grotere opname sensor en duurdere systemen. Met name het relatief snel clippen in de hoge lichten tegenover de rest van het beeld staat me tegen. Ook de kwaliteit bij weinig licht zakt snel. Aan beeld valt er relatief weinig in te stellen.

Kijk ik naar meer geavanceerde systemen, heeft elke type en model zijn typische voor- en nadelen.
Ik wil me oriënteren (er is geen haast bij) op een beter systeem specifiek afgestemd om er (ook) mee te filmen. Wat me aan die Panasonic compactcamera bevalt is o.a de compactheid en de standaard beeld-stabilisatie die in de camera zit ingebouwd.

Echte compactheid is in een vervolgsysteem met grotere sensor niet echt meer te vinden. Voor beeld-stabilisatie ingebouwd, kom je aan systemen van Olympus of een Panasonic maar hebben dan weer andere beperkingen. Het werkt dan bijv. typisch niet in film-mode (Panasonic). Bij andere systemen moet het in de lens ingebouwd zijn. Als optelling in kosten loopt het allemaal al snel behoorlijk op.

Dus het meest logische lijkt te zijn om te kijken naar Nikon zelf. De D5300 biedt dan de beste film-opties, zowel qua beschikbare filmmodi, kwaliteit en een verstelbare LCD-monitor. Nadelen voor zover ik ze kan benoemen en ik geen vergissing maak. (Als ik me vergis, gaarne correctie).
- Het ontbreken van VR bij de wat meer lichtgevoelige objectieven. Moet je de camera weer op een andere wijze stil houden.
Hoe doe je dat het beste in een actieve manier van filmen? (Het zelf bewegen / lopen tussen de onderwerpen door).
- Het vast zitten aan een vaste diafragma-opening tijdens het filmen.
- Het niet kunnen bijregelen van de belichting tijdens het filmen (anders dan wat de camera zelf doet op de film sluitertijd per beeldje ???)

De D5300 heeft geen dubbel lichtmeetsysteem. Plaats ik er oude manuele lenzen op, vraag ik me af of ik dan nog kan filmen (met volledig manuele instellingen)? is er dan nog LiveView mogelijk?
Omdat de D5200 het meest op de D5300 lijkt, hebben mensen daar misschien al uitgebreid ervaring mee.

Als het dan toch geen D5300 zou worden door genoemde nadelen, welk systeem komt dan wel het meest in aanmerking?
Wat er in ieder geval op moet zitten:
- Aansluiting voor externe stereo-microfoon.
- Full HD mode 1920x1080 60p (50p)
- Goede beeldkwaliteit bij weinig licht
- Ruime instelmogelijkheden om vooraf contrast etc. lager te kunnen afstemmen.

Gezien de beeldformaten in sensors met verhoudingen 4:3 (Four Thirds / Micro Four Thirds) tegenover bijv. 2:3 (APS-C en vol formaat kleinbeeld), lijkt een meer langwerpige sensor (3:2) effectiever te zijn als je dat afzet tegenover de nog bredere HD film opnameformaat beeldverhouding (1920x1080).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor a vgastel » ma mar 17 2014 5:38 pm

Leon
Heb de d90 als je wil kan je deze wel een keer lenen om het een en ander uit te proberen ook met manuele lenzen .
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Léon Obers » ma mar 17 2014 6:03 pm

Leuk voor het aanbod. Misschien dan aardiger samen op een middag / avond. (Niet deze week).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Mde » di mar 18 2014 7:33 pm

Voor het niet kunnen bijstellen van diafragma tijdens het filmen hebben ze me in beverwijk een truckje geleerd ( toen bij de d7000 maar de d5300 is het zelfde hierin gok ik), het gebruiken van auto-iso. Dit gaat in mini-stapjes waardoor je niet ziet dat je belichting verloopt/verschiet.

Het verlagen van contrast word gebruikt om een soort video raw te maken ( lineair-log), dat is idd handig om het meeste uit je materiaal te halen. Wel veel werk in je nabewerking.

Misschien dat de Nikon one serie wat voor je is, de ruis reductie in de v1 is bv erg goed ondanks de kleine sensor. Voor serieus filmen heb ik altijd erg veel lol van mn D7000 gehad. (gebruik nu een d800)
Bij de one kan je je nikon glas met vr gebuiken ( met de convertor) relatief goedkoop veel tele bereik. (groothoek is erg duur!)

Dslr filme vraagt een ander aanpak dan cam. Je moet niet lange take's denke maar in shots, daar zit ook heel veel winst in voor je resultaat.

qua manuele lenzen, neem aan dat het op M werkt, daar film je toch het liefst op ( de sluitertijd op 2 x je frame-rate, belichtings AE lock-aan met auto iso aan.)

Maar de d5300 lijkt me erg mooie dslr voor het geld voor video. Denk ook aan evt een (simple) rig of grip. de vorm factor van een dslr is niet zo handig voor een video camera.
D90 heb ik gehad, die voelt bij vere niet zoals de d7000 voor video. Ik mdenk dat de d5x00 veel beter aan voelen. M.i geen geweldig vergelijking materiaal.

Evt beeld stabilisatie is in software goed te behandelen (warp stabilizer) en is met een goede cameratechniek ( net als bij foto's) te voorkomen.

Suc6, video op dslr vind ik persoonlijk helemaal geweldig!
Mde

Forumlid
Berichten: 48



Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Léon Obers » di mar 18 2014 10:27 pm

Mde schreef:Voor het niet kunnen bijstellen van diafragma tijdens het filmen hebben ze me in beverwijk een truckje geleerd ( toen bij de d7000 maar de d5300 is het zelfde hierin gok ik), het gebruiken van auto-iso. Dit gaat in mini-stapjes waardoor je niet ziet dat je belichting verloopt/verschiet.

Ik vraag me af of het als zodanig werkt?
Bij alle "oudere" Nikon reflexen zit de lichtmeet-module in de camera ter hoogte van de optische zoeker en meet het licht wat via de spiegel naar het matglas gaat. Bij filmen is de spiegel opgeklapt en is lichtmeting via die lichtmeet-module nabij de zoeker tijdens het filmen dus niet mogelijk. Camera's als een Nikon 1 gebruiken echter een andersoortige sensor, waarbij op de sensor zelf intelligentie is gebouwd om lichtmeting en scherpstelling te kunnen doen. Het is mij niet bekend wat er als "extra elementen" op de sensor van bijv. een D5300 is aangebracht om ook lichtmeting te kunnen uitvoeren tijdens het filmen. Ik heb daarover nog geen informatie gevonden. Heb je toevallig ergens informatie waar meer over dergelijke info te vinden zou zijn?
Mde schreef:Het verlagen van contrast word gebruikt om een soort video raw te maken ( lineair-log), dat is idd handig om het meeste uit je materiaal te halen. Wel veel werk in je nabewerking.

:?: :?: :?:
Zover ik begrijp hebben Picture Control instellingen direct effect op de uitvoer van data als het gaat om foto JPG-bestanden en film-bestanden. Met RAW heb je bij filmen niet te maken. Data wordt direct omgezet naar het filmformaat wat je hebt ingesteld en als zodanig opgeslagen. De meest zuivere vorm als ongecomprimeerde data indien je data via HDMI naar een externe "recorder" zou leiden (maar is nog steeds geen "RAW"). Alles wat de camera zelf opslaat op een geheugenkaart is volgens een bepaalde codec en compressie. Wat je als film krijgt is een eindresultaat wat je als beeld zou kunnen vergelijken met wat er als foto in JPG wordt opgeslagen. Uitvoer via HDMI als een soort van "TIF" als ongecomprimeerde data, maar dan als film (?).

Mde schreef:Misschien dat de Nikon one serie wat voor je is, de ruis reductie in de v1 is bv erg goed ondanks de kleine sensor. Voor serieus filmen heb ik altijd erg veel lol van mn D7000 gehad. (gebruik nu een d800)
Bij de one kan je je nikon glas met vr gebuiken ( met de convertor) relatief goedkoop veel tele bereik. (groothoek is erg duur!)

De Nikon type 1 camera's heb ik ook in ogenschouw genomen. En dan met name een schuin oog naar de nieuwe V3.
http://www.zdnet.be/article/154271/niko ... r-seconde/
Maar ja, micro SD-kaartjes als opslagmedium (het formaat aan geheugenkaartjes wat er in een smartphone past), dat zie ik toch echt niet zitten.

Verder gaat mijn interesse juist vooral uit naar groothoek, en minder naar tele. Daar schiet lichtsterkte met de voorhanden zijnde objectieven doorgaans te kort. Bovendien door de 2x cropfactor en relatief erg korte brandpunten ten opzichte van de beeldhoek, weinig mogelijkheden om onderwerpen met een kleinere scherptediepte te separeren van de achtergrond.

Mde schreef:Dslr filme vraagt een ander aanpak dan cam. Je moet niet lange take's denke maar in shots, daar zit ook heel veel winst in voor je resultaat.

Ik vind het juist fascinerend om een soort van "reality TV" achtige shots te maken met relatief erg lange takes waarbij ik als "toeschouwer" me tussen het te filmen publiek begeef, en van het ene moment in het andere rol. (Vandaar groothoek).
Bijv. in een restaurant het hele restaurant doorlopend en de mensen, koks en bediening vastleggen. Alles wat er op je pad komt.
Of de onderdoorgang van een station, van de ene kant onder de sporen door naar de andere kant, met tegemoetkomende reizigers, en geluid op de achtergrond van een omroeper die reisinformatie doorgeeft.

Vandaar ook de "must" dat belichting zich tijdens het filmen aanpast aan de veranderende lichtsituaties.

Misschien is het slechts tijdelijk die interesse om op deze wijze beeld vast te leggen. Daar ben ik nog te kort voor bezig en moet ik nog verder ontdekken. Maar het bevalt me beter om zelf deel uit te maken van het verloop "in het verhaal", dan als toeschouwer "op afstand" te kijken naar "losse" shots wat helemaal buiten hetgeen staat van wat er ter plekke plaatsvindt en op film gebeurt.
Mde schreef:Denk ook aan evt een (simple) rig of grip. de vorm factor van een dslr is niet zo handig voor een video camera.

Dat merk ik nu reeds met zo'n "compactje". Dankzij de ingebouwde beeldstabilisatie valt het relatief nog mee, maar merk al dat ik beter een speciale "constructie" zou kunnen gebruiken. Bij een DSLR is dat alleen maar meer het geval.

Softwarematige beeldstabilisatie, denk niet dat dat de oplossing is, met wat ik lees op fora.
Ik ben er nog (lang) niet uit, maar zoals gezegd, heb geen haast. :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor yzf1kr » di mar 18 2014 11:47 pm

Léon Obers schreef:Ik vind het juist fascinerend om een soort van "reality TV" achtige shots te maken met relatief erg lange takes waarbij ik als "toeschouwer" me tussen het te filmen publiek begeef, en van het ene moment in het andere rol. (Vandaar groothoek).
Bijv. in een restaurant het hele restaurant doorlopend en de mensen, koks en bediening vastleggen. Alles wat er op je pad komt.
Of de onderdoorgang van een station, van de ene kant onder de sporen door naar de andere kant, met tegemoetkomende reizigers, en geluid op de achtergrond van een omroeper die reisinformatie doorgeeft.


Je kan ook het het idee van fotocamera loslaten en naar een GoPro kijken.
Compact, HD en goede beeldkwaliteit. En door de RAW mogelijkheden ook nog eens veel uit te halen in de nabewerking.

Audio zal je voor wat jij wil, toch afzonderlijk moeten opnemen.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor ATOR » wo mar 19 2014 12:30 am

Een oldschool oplossing voor het zelf vloeiend kunnen regelen van je belichting is een lens nemen met een diafragmaring en daar het klik mechanisme uithalen.

http://www.ramasolaproductions.com/resources/DIY+50mmNikkordeclick.jpg
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor PanzerFaustNL » wo mar 19 2014 1:32 am

Als het een DSLR moet zijn, dan blijft er op dit moment maar één camera over, de 70D. De D7100 laat zich ook niet uit het veld slaan, maar daar kun je dan weer het diafragma niet verstellen tijdens het filmen.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Léon Obers » wo mar 19 2014 6:37 am

@yzf1kr
Zo'n GoPro is inderdaad wel erg mooi compact, makkelijk mee te nemen, en door het kleine formaat niet "intimiderend" als je er mensen mee gaat filmen. Wat ik doorgaans aan filmvoorbeeldjes zie, is het echter wel erg "super" groothoekig (met vervorming bovendien), en zit ik vast aan die beeldhoek. Ik wil nog wel controle hebben in gebruik van andere beeldhoeken.
Verder heb je geen controle in hetgeen men filmt door het ontbreken van een monitor, of je moet dat weer extern via WiFi doen naar een smartphone met de nodige beeldvertraging. Monitor apart, geluid apart, wordt het allemaal minder handig dan gedacht. Zou ik nader moeten bekijken.
Kennelijk ook niet altijd betrouwbaar: https://www.youtube.com/watch?v=wBL0bE_EGMI
Bij anderen gaat het wel goed: https://www.youtube.com/watch?v=_gvbUtaKymc

Min of meer vergelijkbaar met een GoPro:
http://www.sony.nl/electronics/actioncam/hdr-as15
https://www.youtube.com/watch?v=307qU-JJXec

Misschien moet ik ook gewoon eens kijken wat de opties zijn m.b.t. een meer conventionele video Cam?


@ATOR
Mogelijkheden om het diafragma te regelen tijdens het filmen met zo'n ombouw zijn me wel bekend. Maar wat de Nikon D5300 betreft heb je op die wijze evengoed geen lichtmeting. Met manuele bediening, en hetgeen je op de monitor ziet tijdens dat filmen vraag ik me af of je daar dan nog voldoende controle over die belichting hebt? Het Live beeld lijkt geen volledige representatie te zijn van hetgeen opgenomen wordt voor wat betreft belichting, van wat ik uit filmpjes op youtube begrepen heb. Het monitorbeeld houdt enigszins rekening met een goed beeld om te "zien" bedoeld als referentie wat je filmt als uitsnede. Het opnemen wordt dan meer "trial and error" door na elke opname achteraf te moeten controleren met afspelen of de belichting goed is. Dat lijkt me te omslachtig. Ik zou het met een testje ergens moeten kunnen uitproberen, met wat er gebeurt.

@PanzerFaustNL
Nee, het hoeft voor mij geen DSLR te zijn, integendeel eigenlijk want met filmen benut je de reflex-zoeker toch niet. Maar het zou wel aardig zijn als ik mijn bestaande Nikon lenzen zou kunnen blijven gebruiken, met eventueel één extra objectief erbij om ermee te beginnen. Niet om alles opnieuw aan te moeten schaffen. Het is kiezen tussen het ene nadeel tegenover het andere. De voor- en tegens tegen elkaar afwegen.
Verschil tussen bijv. een Canon full frame en Nikon D7100: https://www.youtube.com/watch?v=_gbf-CDd-AY
Verschil tussen Canon 70D en Nikon D7100: https://www.youtube.com/watch?v=iGxZF7azyz0
Met wat ik hier zie lijken de nadelen van de Nikon minder groot dan ik aanvankelijk dacht.

Het is dat Nikon geen systeemcamera's heeft in het APS-C formaat of volledig full frame, anders was dat mogelijk de keus?

Bedankt zover voor de suggesties. Het zet me in ieder geval weer scherper welke mogelijkheden er zijn.


Vraagje voor Nikon D7100 / D5200 bezitters. De camera heeft o.a. een correctiemogelijkheid voor optische vertekening van een objectief. Dat werkt helaas alleen voor Nikon objectieven. Werkt die correctie ook direct door in film-mode of is dat enkel voor foto-opnamen (als JPG)?
Is er software om het eventueel achteraf te corrigeren (voor film dus)?
Dit omdat ik dan bijv. wel de mogelijkheid wil overwegen om een Sigma 18-35mm F1,8 DC HSM in te zetten. Dat wordt dan niet in de camera gecorrigeerd. (Het is overigens wel een erg groot objectief).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo mar 19 2014 8:02 am

Recent waren er bij de NPS enkele film workshops!

Peter Blok die op onze ALV wat komt laten zien:
viewtopic.php?f=10&t=54484
heeft veel ervaring met filmen. Het zou zo maar kunnen dat het alleen over filmen met een DSLR gaat.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor ArendV » wo mar 19 2014 11:51 am

Léon Obers schreef:Vraagje voor Nikon D7100 / D5200 bezitters. De camera heeft o.a. een correctiemogelijkheid voor optische vertekening van een objectief. Dat werkt helaas alleen voor Nikon objectieven. Werkt die correctie ook direct door in film-mode of is dat enkel voor foto-opnamen (als JPG)?

Helaas werkt de automatische vertekeningscorrectie niet voor film (gebruikshandleiding pagina 227: "Deze opties zijn niet van toepassing op films.....")

En achteraf corrigeren kan, b.v. in Photoshop en Adobe heeft een lens profile voor de Sigma 18-35mm.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Léon Obers » wo mar 19 2014 2:38 pm

Met alleen gewend in Photoshop om er foto's mee te bewerken, had ik niet (meer) in de gaten dat je er ook films mee kunt bewerken.
Heb nu wat zitten spelen, en met wat tutorial filmpjes erbij heb ik nu inderdaad ook ontdekt hoe lenscorrecties te doen (zelfs met de PTLens plugin).
Er gaat een nieuwe wereld voor me open. :D
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Grojan » wo mar 19 2014 4:02 pm

Nadeel van de D5300 is dat je tijdens het filmen geen informatie meer ziet op het scherm over de belichting, dus geen +/- balk meer of een histogram.

In tegenstelling tot wat je gezien hebt op youtube kan je wel bij instellingen kiezen voor "handmatige filminstellingen aan" en dan kan je op het scherm behoorlijk goed de belichting beoordelen. De camera corrigeert dan het beeld niet tijdens het filmen.
En ook niet als je niet opneemt trouwens, dit is in de M stand natuurlijk, what you see is what you get.

Voor het filmen buiten met veel licht kan je het best een variabel ND filter gebruiken zodat je meer controle houdt over scherptediepte,
B.v http://www.cameranu.nl/nl/filters/grijs ... 254_300684

Heb onlangs tijdens de btw dagen bij de mediamarkt een D5300 + kitlens meegenomen (ze hadden geen losse body) beeldkwaliteit met name bij filmen is erg fraai, maar heb wegens tijdgebrek er nog niet zoveel meegedaan.

Ander nadeel, autofocus is ook met afs/afg objectieven tijdens filmen eigenlijk niet bruikbaar.

Voordeel, zeer goed scherm wat handmatig scherpstellen makkelijker maakt.

Andere optie is panasonic GH3 binnenkort 4, veel meer ontworpen voor filmen, kan je met behulp van een adapter ook gebruik maken van je Nikonglas, en met een speedbooster adapter heb je ook nog een stop licht extra en is je brandpunt weer vergelijkbaar met een DX camera. Is wel weer een grotere investering natuurlijk.



Groeten Jan
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Léon Obers » wo mar 19 2014 7:56 pm

Grojan schreef:beeldkwaliteit met name bij filmen is erg fraai........

Dat is ook wat me bijstaat van reviews / previews.
Grojan schreef:Ander nadeel, autofocus is ook met afs/afg objectieven tijdens filmen eigenlijk niet bruikbaar.

De camera werkt dan via "contrast detectie" wat relatief langzaam gaat en ook sterk afhankelijk is van de lichtomstandigheden.
Maar uiteraard wordt de scherpstel-data dan uiteindelijk wel naar de autofocus-motor van een AF-S objectief doorgestuurd.

Van wat ik aan vergelijkingen heb gezien zit de Panasonic GH3 al niet meer aan de kwaliteit van hetgeen de D5300 levert.
De nieuw te verschijnen GH4 is misschien een betere optie. Ik zal de mogelijkheden eens verder bestuderen via een adapter.
Nadeel is voor filmen in ieder geval toch een kleiner bruikbaar deel van de sensor omdat in het opnameformaat relatief veel wegvalt boven en onder van een standaard 3:4 sensor afmeting.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: full HD filmen - D5300 of ander systeem?

Berichtdoor Grojan » do mar 20 2014 2:53 pm

Léon Obers schreef:De camera werkt dan via "contrast detectie" wat relatief langzaam gaat en ook sterk afhankelijk is van de lichtomstandigheden.
Maar uiteraard wordt de scherpstel-data dan uiteindelijk wel naar de autofocus-motor van een AF-S objectief doorgestuurd.


De camera stelt wel scherp tijdens het filmen maar in de scenario's die jij schetst b.v lopend door een restaurant is dit niet bruikbaar, het scherpstellen gaat langzaam, de scherpstelling gaat net voorbij het scherpste punt en dan weer terug naar naar de scherpte en dit gaat continu door.

Dit werkt bij een GH3 echt vele malen beter en kan in een dergelijke situatie wel bruikbaar zijn.

De adapter die ik bedoel is de Metabones Speedbooster voor M4/3, je gebruikt hierbij een rekenfactor van 0,71.
Dus heb je een Sigma 18-35mm f1.8 dan word dit 12,78-24,85mm f1.278.
Voor een vergelijking met kleinbeeld doe je dit maal 2 vanwege de cropfactor van M4/3 en dan kom je afgerond op een 25.5-50mm met eenscherptediepte vergelijkbaar met f2.5.

zie ook: http://www.metabones.com/products/detai ... FG-m43-BM1

Ze hebben overigens ook adapters van Nikon naar Sonny Nex en Nikon naar BMCC.

Deze adapters klinken bijna te mooi om waar te zijn maar zijn het geld dubbel en dwars waard als je veel Nikonglas hebt, het zijn een soort omgekeerde teleconverters, met dit verschil dat de beeldkwaliteit van het gebruikte objectief er niet op achteruit gaat maar er op vooruit.

De Nikon D5300 is met name bij hoge iso's beter als de GH3, scheelt een stop ongeveer.
Maar kan wel gebruik maken van veel hogere bitrates wat weer voordelen kan hebben in de nabewerking.

Maar ik zou inderdaad ook zeker de GH4 overwegen is qua specs onovertroffen op dit moment.

Succes met je keuze.

Groeten Jan
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812




Terug naar “Filmen algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten