full HD filmen - D5300 of ander systeem?
Geplaatst: ma mar 17 2014 4:48 pm
Als erbij, bijna altijd op zak heb ik een Panasonic compactcamera DMC-TZ40 om simpel wat familie herinneringen vast te leggen.
Je kunt er ook full HD mee filmen. (Eerste meer serieuze kennismaking om met een foto-camera te filmen). Vind ik eigenlijk zodanig leuk, dat ik er eigenlijk meer filmshots mee schiet dan foto's. Zolang er redelijk wat licht is, valt de kwaliteit "voor een compactcamera" met zo'n mini-sensor eigenlijk nog wel mee. Maar ja, het blijft natuurlijk een zwak aftreksel tegenover hetgeen mogelijk is met een grotere opname sensor en duurdere systemen. Met name het relatief snel clippen in de hoge lichten tegenover de rest van het beeld staat me tegen. Ook de kwaliteit bij weinig licht zakt snel. Aan beeld valt er relatief weinig in te stellen.
Kijk ik naar meer geavanceerde systemen, heeft elke type en model zijn typische voor- en nadelen.
Ik wil me oriënteren (er is geen haast bij) op een beter systeem specifiek afgestemd om er (ook) mee te filmen. Wat me aan die Panasonic compactcamera bevalt is o.a de compactheid en de standaard beeld-stabilisatie die in de camera zit ingebouwd.
Echte compactheid is in een vervolgsysteem met grotere sensor niet echt meer te vinden. Voor beeld-stabilisatie ingebouwd, kom je aan systemen van Olympus of een Panasonic maar hebben dan weer andere beperkingen. Het werkt dan bijv. typisch niet in film-mode (Panasonic). Bij andere systemen moet het in de lens ingebouwd zijn. Als optelling in kosten loopt het allemaal al snel behoorlijk op.
Dus het meest logische lijkt te zijn om te kijken naar Nikon zelf. De D5300 biedt dan de beste film-opties, zowel qua beschikbare filmmodi, kwaliteit en een verstelbare LCD-monitor. Nadelen voor zover ik ze kan benoemen en ik geen vergissing maak. (Als ik me vergis, gaarne correctie).
- Het ontbreken van VR bij de wat meer lichtgevoelige objectieven. Moet je de camera weer op een andere wijze stil houden.
Hoe doe je dat het beste in een actieve manier van filmen? (Het zelf bewegen / lopen tussen de onderwerpen door).
- Het vast zitten aan een vaste diafragma-opening tijdens het filmen.
- Het niet kunnen bijregelen van de belichting tijdens het filmen (anders dan wat de camera zelf doet op de film sluitertijd per beeldje ???)
De D5300 heeft geen dubbel lichtmeetsysteem. Plaats ik er oude manuele lenzen op, vraag ik me af of ik dan nog kan filmen (met volledig manuele instellingen)? is er dan nog LiveView mogelijk?
Omdat de D5200 het meest op de D5300 lijkt, hebben mensen daar misschien al uitgebreid ervaring mee.
Als het dan toch geen D5300 zou worden door genoemde nadelen, welk systeem komt dan wel het meest in aanmerking?
Wat er in ieder geval op moet zitten:
- Aansluiting voor externe stereo-microfoon.
- Full HD mode 1920x1080 60p (50p)
- Goede beeldkwaliteit bij weinig licht
- Ruime instelmogelijkheden om vooraf contrast etc. lager te kunnen afstemmen.
Gezien de beeldformaten in sensors met verhoudingen 4:3 (Four Thirds / Micro Four Thirds) tegenover bijv. 2:3 (APS-C en vol formaat kleinbeeld), lijkt een meer langwerpige sensor (3:2) effectiever te zijn als je dat afzet tegenover de nog bredere HD film opnameformaat beeldverhouding (1920x1080).
Je kunt er ook full HD mee filmen. (Eerste meer serieuze kennismaking om met een foto-camera te filmen). Vind ik eigenlijk zodanig leuk, dat ik er eigenlijk meer filmshots mee schiet dan foto's. Zolang er redelijk wat licht is, valt de kwaliteit "voor een compactcamera" met zo'n mini-sensor eigenlijk nog wel mee. Maar ja, het blijft natuurlijk een zwak aftreksel tegenover hetgeen mogelijk is met een grotere opname sensor en duurdere systemen. Met name het relatief snel clippen in de hoge lichten tegenover de rest van het beeld staat me tegen. Ook de kwaliteit bij weinig licht zakt snel. Aan beeld valt er relatief weinig in te stellen.
Kijk ik naar meer geavanceerde systemen, heeft elke type en model zijn typische voor- en nadelen.
Ik wil me oriënteren (er is geen haast bij) op een beter systeem specifiek afgestemd om er (ook) mee te filmen. Wat me aan die Panasonic compactcamera bevalt is o.a de compactheid en de standaard beeld-stabilisatie die in de camera zit ingebouwd.
Echte compactheid is in een vervolgsysteem met grotere sensor niet echt meer te vinden. Voor beeld-stabilisatie ingebouwd, kom je aan systemen van Olympus of een Panasonic maar hebben dan weer andere beperkingen. Het werkt dan bijv. typisch niet in film-mode (Panasonic). Bij andere systemen moet het in de lens ingebouwd zijn. Als optelling in kosten loopt het allemaal al snel behoorlijk op.
Dus het meest logische lijkt te zijn om te kijken naar Nikon zelf. De D5300 biedt dan de beste film-opties, zowel qua beschikbare filmmodi, kwaliteit en een verstelbare LCD-monitor. Nadelen voor zover ik ze kan benoemen en ik geen vergissing maak. (Als ik me vergis, gaarne correctie).
- Het ontbreken van VR bij de wat meer lichtgevoelige objectieven. Moet je de camera weer op een andere wijze stil houden.
Hoe doe je dat het beste in een actieve manier van filmen? (Het zelf bewegen / lopen tussen de onderwerpen door).
- Het vast zitten aan een vaste diafragma-opening tijdens het filmen.
- Het niet kunnen bijregelen van de belichting tijdens het filmen (anders dan wat de camera zelf doet op de film sluitertijd per beeldje ???)
De D5300 heeft geen dubbel lichtmeetsysteem. Plaats ik er oude manuele lenzen op, vraag ik me af of ik dan nog kan filmen (met volledig manuele instellingen)? is er dan nog LiveView mogelijk?
Omdat de D5200 het meest op de D5300 lijkt, hebben mensen daar misschien al uitgebreid ervaring mee.
Als het dan toch geen D5300 zou worden door genoemde nadelen, welk systeem komt dan wel het meest in aanmerking?
Wat er in ieder geval op moet zitten:
- Aansluiting voor externe stereo-microfoon.
- Full HD mode 1920x1080 60p (50p)
- Goede beeldkwaliteit bij weinig licht
- Ruime instelmogelijkheden om vooraf contrast etc. lager te kunnen afstemmen.
Gezien de beeldformaten in sensors met verhoudingen 4:3 (Four Thirds / Micro Four Thirds) tegenover bijv. 2:3 (APS-C en vol formaat kleinbeeld), lijkt een meer langwerpige sensor (3:2) effectiever te zijn als je dat afzet tegenover de nog bredere HD film opnameformaat beeldverhouding (1920x1080).