Afscheid/sportdag filmen

Deze sectie is bedoeld voor algemene vragen en discussies betreffende het filmen met digitale fotocamera's.

Onderwerp:

Afscheid/sportdag filmen

Berichtdoor Matthijs » ma feb 20 2017 12:50 pm

Hallo,

Ik ben op school gevraagd of ik een afscheidsdag (mountainbiken, wandelen en kanoën) wil filmen. Nu heb ik nog nooit gefilmd (en al helemaal geen bewegende onderwerpen) dus ik vraag me af ik het wel moet doen...
Als ik het wel moet doen, welke filmcamera raden jullie aan?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afscheid/sportdag filmen

Berichtdoor ATOR » ma feb 20 2017 1:17 pm

Gebruik gewoon je D7100, die filmt prima.

Maak eerst eens een complete film zodat je weet waar je aan begint. Je kunt je makkelijk verkijken op de extra skills die je nodig hebt zoals stabiel de camera bewegen, geluid vastleggen en het bewerken van video.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afscheid/sportdag filmen

Berichtdoor Vincent » ma feb 20 2017 1:47 pm

Hant ook af van hun wensen en eisen, en je eigen drang naar kwaliteit. En wat men betaalt, als men betaalt.

Filmen en met name monteren is echt een heel ander vakgebied dan fotograferen (en nabewerken), al denken veel mensen van niet. Ik ken weinig personen die beiden ECHT goed kunnen. Wel een hoop die beide een beetje kunnen, of het ene goed en het andere slechter dan een voldoende.

Persoonlijk zou ik het niet doen tenzij je weet dat het goed kan worden. Uiteindelijk komt toch je naam eronder en wordt je er op afgerekend/beoordeeld. Zelfs als je vooraf zegt dat je het nooit gedaan hebt.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4516


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afscheid/sportdag filmen

Berichtdoor justme » ma feb 20 2017 2:13 pm

een keer gedaan, nooit ( zo snel ) weer :)

wel alles gefilmd vanaf statief, korte shots, en geen geluid direct opgenomen. ( doe dat wel bij een kort shot, maar anders gewoon muziek erover knallen )

Filmen biedt zoveel mogelijkheden meer dan alleen fotografie;

- timing
- sfeer
- overzicht
- ritme
- en dan heb je het aspect FX nog....
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Afscheid/sportdag filmen

Berichtdoor jacobus » ma feb 20 2017 2:53 pm

Handigste is een Panasonic TZ60 te kopen, hij filmt in HD is super simpel en heeft ook nog eens een goede kwaliteit. Ook kan je op MP een TZ30 kopen die werkt ook uitstekend voor HD te filmen. Op Youtube kan je de voorbeelden bekijken
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Afscheid/sportdag filmen

Berichtdoor Matthijs » ma feb 20 2017 5:57 pm

Bedankt voor het meedenken!
Ik heb geprobeerd om met de D7100 te filmen, maar dat is niet te doen om daar een hele dag mee te filmen. Elke beweging word met die camera waargenomen, vooral met een wat grotere telelens. Mede doordat ik geen VR/OS heb gaat het moeilijk, ook vanaf statief.
Voordat ik een DSLR kocht heb ik een aantal weken de Sony HX300 gehad, ook daarmee een tijdje gefilmd en dat ging heel goed! Fantastische stabilisatie, geluid was ook gewoon prima. Zoomen ging wel wat traag maar dat is geen grote hindernis.
Is het de moeite waard om die (terug) aan te schaffen? Ik zie het wel zitten om met die camera een dagje te filmen.

Een camera huren is ook een optie, maar dan kom je toch al snel bij de professionele camera's uit die moeilijk te bedienen zijn.
Weten jullie camera's (die je kunt huren) die niet moeilijk te bedienen zijn? Prijs is niet van belang.

@ATOR, Vincent. Ik heb nagenoeg geen ervaring met filmen, dus ook niet met het editten. Welke programma's zijn niet al te moeilijk voor een beginnende filmer?

Het is niet zo professioneel, het gaat erom dat de school goed beeldmateriaal heeft. 'Beter iets dan niets' zeden ze.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afscheid/sportdag filmen

Berichtdoor Nikkormaat » ma feb 20 2017 6:26 pm

Waarom ga je niet gewoon fotograferen? Laat wat van jouw werk zien en ze veranderen vast van gedachte.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Afscheid/sportdag filmen

Berichtdoor Matthijs » ma feb 20 2017 6:32 pm

Dat idee had ik al voorgesteld, maar het filmmateriaal wat ik maak willen ze dan graag verkopen/geven aan de leerlingen die de school verlaten. Foto's zijn volgens hun minder aantrekkelijk...
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afscheid/sportdag filmen

Berichtdoor Nikkormaat » ma feb 20 2017 7:10 pm

Ze beseffen vast niet wat ze gaan missen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Afscheid/sportdag filmen

Berichtdoor Matthijs » ma feb 20 2017 7:36 pm

Ik denk het ook niet, zal het nog ééns vragen... :) Anders ga ik wél filmen, kan er alleen maar van leren en (nieuwe) ervaringen opdoen!

Heeft iemand van jullie ervaring met de hierboven genoemde Sony HX300?
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afscheid/sportdag filmen

Berichtdoor Matthijs » di feb 21 2017 7:22 pm

Nee, ik heb het nog gevraagd maar ze wilde persé video hebben.

Ik zit nog met de volgende vragen:
Iemand ervaring met (of een mening over) de Sony HX300?
Welke edit-programma raden jullie aan voor een beginner?
Een microfoon, is dat echt nodig voor goed geluid?

Bedankt voor jullie hulp en meedenken!
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Afscheid/sportdag filmen

Berichtdoor RichardBremer » wo feb 22 2017 8:43 pm

De camera ken ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen.

Qua software, ik heb zelf goede ervaring met Corel Videostudio. Eerst gewerkt met een oudere versie die bij mijn actioncam zat, daarna de meest recente aangeschaft. Erg fijne software, wat mij betreft.

Een microfoon is wel degelijk nodig als je goed geluid wilt opnemen. Als je de camera mic gebruikt en het waait bijvoorbeeld, dan hoor je voornamelijk wind en weinig stemmen. Er zijn verschillende soorten microfoons te koop (en te huur!), voor algemeen gebruik is een richtmicrofoon zoals de Rode Videomic Rycote is een fijn apparaat. Oefen er wel mee voordat je het echte werk gaat schieten, zodat je weet hoe je het product het beste kan inzetten.
Aan het oriënteren op een geschikte systeemcamera...
Gebruikersavatar
RichardBremer

Forumlid
Berichten: 167


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Filmen algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten