USB GPS-N100

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

USB GPS-N100

Berichtdoor wblink » wo dec 07 2011 2:08 pm

Dag,

Op de gps-ontvanger vond ik een USB aansluiting waarover in de handleiding niets werd geschreven. Nagevraagd bij Nikon.

Antwoord:

"Wij hebben voor u uitgezocht waarom er een USB-aansluiting op de GPS-N100 gebruikt wordt en wij kunnen u meedelen dat deze gebruikt wordt om de GPS-N100 rechtstreeks met de computer te kunnen verbinden. Verdere informatie hierover is op dit moment helaas niet beschikbaar."
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: USB GPS-N100

Berichtdoor Patrick » wo dec 07 2011 2:41 pm

Apart. Als Nikon zelf het al niet weet. Kan wellicht nog als het spul nog niet in de verkoop is, maar een beetje bizar als het al in de winkel ligt!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: USB GPS-N100

Berichtdoor Skippy » wo dec 07 2011 2:51 pm

Als ik Google op "Nikon GPS-N100" geeft de 2e link al het antwoord ...

When connected to a computer using its supplied USB cable, the GP-N100 can use resources provided by Nikon servers to reduce the time needed to acquire GPS data.

Zie http://imaging.nikon.com/lineup/acil/accessories/gps_unit_gp-n100/

Vermoedelijk worden eventuele firmware upgrades ook via de USB-poort geïnstalleerd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11682


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: USB GPS-N100

Berichtdoor wblink » wo dec 07 2011 6:09 pm

Skippy schreef:Als ik Google op "Nikon GPS-N100" geeft de 2e link al het antwoord ...

When connected to a computer using its supplied USB cable, the GP-N100 can use resources provided by Nikon servers to reduce the time needed to acquire GPS data.

Zie http://imaging.nikon.com/lineup/acil/accessories/gps_unit_gp-n100/

Vermoedelijk worden eventuele firmware upgrades ook via de USB-poort geïnstalleerd.


Hmmm, lijkt me sterk (niet jouw, maar Nikon's antwoord): snellere positiebepaling via USB is nonsens. Wie zoekt dat? Ik gebruik in dat geval dan liever het apparaat dat de info aan de gps doorgeeft dan de gps zelf.

Firmware-update zal (ik verwacht) verlopen via camera, net als alle ander dingen als objectieven en NET zoals bij eerdere nikons. Via die USB aanlsuiting KAN een mogelijkheid zijn, maar ik geloof niet dat ie daarvoor bedoeld is.

Het enige dat ik me op dit moment kan voorstellen is dat het ding als "tracker" gebruikt kan worden.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: USB GPS-N100

Berichtdoor wblink » za dec 17 2011 6:02 pm

wblink schreef:
Skippy schreef:Als ik Google op "Nikon GPS-N100" geeft de 2e link al het antwoord ...

When connected to a computer using its supplied USB cable, the GP-N100 can use resources provided by Nikon servers to reduce the time needed to acquire GPS data.

Zie http://imaging.nikon.com/lineup/acil/accessories/gps_unit_gp-n100/

Vermoedelijk worden eventuele firmware upgrades ook via de USB-poort geïnstalleerd.


Hmmm, lijkt me sterk (niet jouw, maar Nikon's antwoord): snellere positiebepaling via USB is nonsens. Wie zoekt dat? Ik gebruik in dat geval dan liever het apparaat dat de info aan de gps doorgeeft dan de gps zelf.

Firmware-update zal (ik verwacht) verlopen via camera, net als alle ander dingen als objectieven en NET zoals bij eerdere nikons. Via die USB aanlsuiting KAN een mogelijkheid zijn, maar ik geloof niet dat ie daarvoor bedoeld is.

Het enige dat ik me op dit moment kan voorstellen is dat het ding als "tracker" gebruikt kan worden.


Excuus, je hebt gelijk. Er worden (aan de hand van de regio (werelddeelnivo, dus voor mij Europa (wijzigen als ik naar de USA ga))) gegevens (posities neem ik aan) over de satellieten in het apparaat geladen, die 2 weken "houdbaar" zijn en zorgen voor "assisted GPS", wat snellere plaatsbepaling geeft.

En inderdaad, OOK de firmware update verloopt via de usb poort.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: USB GPS-N100

Berichtdoor Peter » za dec 17 2011 6:33 pm

A-gps heeft slechts een geringe toegevoegde waarde.
Bij een koude start zal elke navigatie apparatuur gaan zoeken naar de positie van de satellieten. Dan kan (in het ergste geval) wel 20 minuten duren.

Softwarematig kan deze zoektocht verkort worden tot pakweg een paar seconden. In dat geval wordt de unit voorzien van data aangaande de actuele stand van de satellieten.
In de regel is die data naar pakweg 3 dagen alweer verouderd.

Software matige update is meer een marketing tool.
Tenzij iemand denkt dat alle automobilisten eerst hun navigatiesysteem middels de computer updaten alvorens weg te rijden
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7767


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: USB GPS-N100

Berichtdoor hoorn666 » za dec 17 2011 6:39 pm

Peter schreef:A-gps heeft slechts een geringe toegevoegde waarde.
Bij een koude start zal elke navigatie apparatuur gaan zoeken naar de positie van de satellieten. Dan kan (in het ergste geval) wel 20 minuten duren.

Softwarematig kan deze zoektocht verkort worden tot pakweg een paar seconden. In dat geval wordt de unit voorzien van data aangaande de actuele stand van de satellieten.
In de regel is die data naar pakweg 3 dagen alweer verouderd.

Software matige update is meer een marketing tool.
Tenzij iemand denkt dat alle automobilisten eerst hun navigatiesysteem middels de computer updaten alvorens weg te rijden


Sterker nog, die gaat niet uit of hij onthoudt waar hij was toen het contact werd uitgezet en gaat vrolijk daar weer vanuit.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut
hoorn666

Forumlid
Berichten: 207


Locatie: Hoorn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: USB GPS-N100

Berichtdoor wblink » zo dec 18 2011 10:38 am

Peter schreef:Tenzij iemand denkt dat alle automobilisten eerst hun navigatiesysteem middels de computer updaten alvorens weg te rijden


Ja.

Ik gebruik TomTom op m'n Iphone, MET de iPhone GPS. GPS is dus altijd up to date (staat altijd aan) en TomTom haalt mapupdates, fileinfo, flitsers direct van internet.

Of de manier waarop Nikon deze GPS van updates voorziet ziznvol is durf ik niet te zeggen. Ik reageerde alleen om Skippy te laten weten dat hij TOCH gelijk had en meteen wat meer info aan andere lezers te geven.

Ik heb NOG geen oordeel.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: USB GPS-N100

Berichtdoor wblink » zo dec 18 2011 10:40 am

hoorn666 schreef:Sterker nog, die gaat niet uit of hij onthoudt waar hij was toen het contact werd uitgezet en gaat vrolijk daar weer vanuit.


De GPS-N100 gaat NA uitschakelen nog 3 uur door met verzamelen van gegevens.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: USB GPS-N100

Berichtdoor Jaap_van_Ekris » zo dec 18 2011 2:15 pm

wblink schreef:
Skippy schreef:Als ik Google op "Nikon GPS-N100" geeft de 2e link al het antwoord ...

When connected to a computer using its supplied USB cable, the GP-N100 can use resources provided by Nikon servers to reduce the time needed to acquire GPS data.

Zie http://imaging.nikon.com/lineup/acil/accessories/gps_unit_gp-n100/

Vermoedelijk worden eventuele firmware upgrades ook via de USB-poort geïnstalleerd.


Hmmm, lijkt me sterk (niet jouw, maar Nikon's antwoord): snellere positiebepaling via USB is nonsens. Wie zoekt dat? Ik gebruik in dat geval dan liever het apparaat dat de info aan de gps doorgeeft dan de gps zelf.
Dat is niet helemaal onzin. In GPS-ontvangers zit een soort planning van waar GPS-ontvangers uit horen te hangen op een bepaald moment. Sattelieten houden zich niet altijd aan die planning, met langere positiebepaling tot gevolg. Daarom is het updaten van die lijst via USB niet eens zo dom. Mijn telefoon doet (in praktijk ongemerkt) hetzelfde.

Jaap
Jaap_van_Ekris




Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten