Aanbevolen objectieven

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

Aanbevolen objectieven

Berichtdoor wblink » di dec 20 2011 5:47 pm

Hallo,

Nu de FT1 leverbaar wordt/is heb ik even gepuzzeld welke objectieven kandidaat zouden kunnen zijn voor mijn V1.

FX objectieven vallen af: veel te duur door het (te) grote dekkingsgebied. DX obectieven vallen af: veel te duur door het (te) grote dekkingsgebied. Dus blijft over .... ????
Het wachten is dan dus op N1 objectieven.

Maar met de FT1 zijn er mi wat leuke mogelijkheden met DX objectieven:

Nikkor 55-300 ED VR 4.5-5.6 (150-810 V1): €309,-
Nikkor 18-200 ED VR II 3.5-5.6 ( 50-540 V1): €679,-
Nikkor 28-300 ED VR 3.5-5.6 ( 75-810 V1): €749,-
Nikkor 55-200 IF ED 4.0-5.6 (150-540 V1): €189,- (!)
Nikkor 40 micro 2.8 (108 V1) : €225,-

Ik heb nog niet gekeken op bv dpreview of andere sites vwb de kwaliteit, aan de andere kant is de V/J1 ook wel weer een buitenbeentje omdat die NOG minder beeldveld van het objectief gebruikt.
Eigenlijk lijkt mij ieder objectief dat in het midden goed presteert geschikt voor de 1. Dat kunnen er wel eens heel veel zijn!
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Aanbevolen objectieven

Berichtdoor Patrick » di dec 20 2011 5:57 pm

wblink schreef:FX objectieven vallen af: veel te duur door het (te) grote dekkingsgebied. DX obectieven vallen af: veel te duur door het (te) grote dekkingsgebied. Dus blijft over .... ????

Allebei niet? :wink:

Die verlengingsfactor van 2,7x is wel lang voor DX-objectieven; je komt op hele vreemde waarden uit!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanbevolen objectieven

Berichtdoor wblink » di dec 20 2011 6:16 pm

Patrick schreef:
wblink schreef:FX objectieven vallen af: veel te duur door het (te) grote dekkingsgebied. DX obectieven vallen af: veel te duur door het (te) grote dekkingsgebied. Dus blijft over .... ????

Allebei niet? :wink:

Die verlengingsfactor van 2,7x is wel lang voor DX-objectieven; je komt op hele vreemde waarden uit!



Klopt.

Ik mis ook zeer een ECHTE groothoek. (ter vergelijking 14 mm FX (is dus 5.8 mm V1). Hmmpfff.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Aanbevolen objectieven

Berichtdoor Patrick » di dec 20 2011 6:18 pm

Ik doelde op het feit dat je later in de tekst toch over DX objectieven begint....
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanbevolen objectieven

Berichtdoor wblink » di dec 20 2011 6:26 pm

Patrick schreef:
wblink schreef:FX objectieven vallen af: veel te duur door het (te) grote dekkingsgebied. DX obectieven vallen af: veel te duur door het (te) grote dekkingsgebied. Dus blijft over .... ????

Allebei niet? :wink:

Die verlengingsfactor van 2,7x is wel lang voor DX-objectieven; je komt op hele vreemde waarden uit!



Ehhh, neee, LEUKE waarden!

En doordat de V1 nog minder dan DX het middengebied van de objectieven gebruikt zijn er mi heel wat voordelig geprijsde objectieven voorhanden. Icm de FT1 dan natuurlijk.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Aanbevolen objectieven

Berichtdoor Skippy » di dec 20 2011 6:37 pm

Ik snap niet dat je met jouw wensen voor een nieuw systeem met een heel karig aanbod aan lenzen gaat. Waarom moeilijk als het makkelijk kan; voor het MicroFourThirds systeem is van alles van ultragroothoek tot supertele te koop.

Meer info http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_Four_Thirds_system
Laatst gewijzigd door Skippy op di dec 20 2011 7:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11683


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Aanbevolen objectieven

Berichtdoor yellowfish » di dec 20 2011 7:40 pm

+1

wblink schreef:Ik mis ook zeer een ECHTE groothoek. (ter vergelijking 14 mm FX (is dus 5.8 mm V1). Hmmpfff.


En dan geen 5.8 maar 58mm (!)
Tja, had je kunnen weten, kleine sensor is flinke crop.......
Daarom kan ik niet warmdraaien voor het systeem, doorgaans moet je met een compact minimaal 24mm kunnen schieten.
yellowfish



Onderwerp:

Re: Aanbevolen objectieven

Berichtdoor wblink » wo dec 21 2011 11:07 pm

Skippy schreef:Ik snap niet dat je met jouw wensen voor een nieuw systeem met een heel karig aanbod aan lenzen gaat. Waarom moeilijk als het makkelijk kan; voor het MicroFourThirds systeem is van alles van ultragroothoek tot supertele te koop.

Meer info http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_Four_Thirds_system


Aan mijn wensen voldeed hetgeen ik kortgeleden verkocht heb geheel.
Ik heb een bewuste keuze gemaakt (met de daarbij behorende beperkingen), en heb er tot dusver geen spijt van, maar daarnaast vind ik het toch leuk om te bekijken wat er allemaal WEL kan.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt


Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten