Nikon V1 beknopte kennismaking

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

Re: Nikon V1 beknopte kennismaking

Berichtdoor ruud » za feb 04 2012 5:17 pm

Willem als ik er één zou kopen dan is het voor erbij , maar ik wacht het gewoon rustig af.
Hier een voorbeeld met een 400mm met 2.0 converter, ik vind het resultaat toch niet verkeerd.

http://www.flickr.com/photos/nikonrumor ... otostream/
ruud

Forumlid
Berichten: 1774


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon V1 beknopte kennismaking

Berichtdoor wblink » ma feb 06 2012 3:54 pm

flitslicht schreef:Nou, simpel, omdat je dan 2x zoveel pixels onder je onderwerp hebt als met een D7000 en 6x zoveel als met een D3.

Ik ga/kan het niet narekenen, ik neem het voetstoots van je aan. Ik neem ook aan dat je het hebt over een uitvergroting van de D7000 en/of D3 tov hetzelfde objectief op de V1, maar dan dus zonder uitvergroting.

Ik kan me niet voorstellen dat er geen verschil is in de soort pixels of hoe je die dingen (prisma's?) ook noemt. De dichtheid op de CX is groter, dat zal toch zeker ten koste van iets gaan (ruis, kleur)?
flitslicht schreef:Je kan ook een langere lens kopen, maar die is dan weer €8300 en f/4 ipv f/2.8, plus dat je dan nog pas aan de 1,5x zit ipv 2x. Ik begrijp het wel.

Ik zie het voor me: geen tassen vol objectieven en 1 of 2 bodies, maar een tas vol bodies met 1 of 2 objectieven. Monopods, met 2 "hulp-poten", VRIII aan/uit afhankelijk van geplaatste body, een zoom-sensor, EN een serie aansluitende TC's: 1.4, 1.7, 2.0 ev. Hmm zoom-tc?

Neeeeeee, moet ik WEER lopen sjouwen. Ik blijf bij de V1 ... PUNT. (Hè, lekker om dat te schrijven :D )

(Wordt herzien als de D800 er is :mrgreen:)

Nu eerst een pilletje (yep nasperine) :roll:
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Nikon V1 beknopte kennismaking

Berichtdoor Tien » zo mar 11 2012 8:00 pm

even uit het stof, dit topic.

Wat is de ervaring mbt de snelheid vergeleken met een gemiddelde spiegelreflex? Ik heb de specs gelezen en het zou fenomenaal moeten zijn, maar wat is de ervaring (zeker icm met 'het weer klaar zijn voor een nieuwe opname'.). Flits laat ik daarbij even buiten beschouwing.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: Nikon V1 beknopte kennismaking

Berichtdoor wblink » ma mar 12 2012 4:21 pm

Tien schreef:even uit het stof, dit topic.

Wat is de ervaring mbt de snelheid vergeleken met een gemiddelde spiegelreflex? Ik heb de specs gelezen en het zou fenomenaal moeten zijn, maar wat is de ervaring (zeker icm met 'het weer klaar zijn voor een nieuwe opname'.). Flits laat ik daarbij even buiten beschouwing.


Stof? STOF? WAARRRR?

Wat bedoel je precies met "snelheid"? Sluiter 1/8000? Ja kan. Iso 3200? Ja kan. 30bps? Ja kan. 10 bps? Ja kan. (die bps-en hebben wat neveneffecten die het minder leuk maken dan het lijkt). Het GROTE nadeel bij 30 bps (zou 60 bps zijn, maar ik haal dat niet) is dat de camera enige tijd (30 sec - 1 minuut?) bezig is om de beelden te verwerken en tijdens die actie is de camera inbedienbaar traag (dat is de instelling electronisch hi continue), bij "gewoon" elecronisch is het 10 bps, maar daarbij is weer het nadeel dat de zoeker het laatst gemaakte beeld laat zien tot de verwerking is afgelopen (secondenwerk), maar het is soms irriterend en lastig. Mechanisch is het 6 bps met een flinke buffer, (moet nog eens meten hoeveel dat is) en daar speelt alleen de verwerking. Zoekerbeeld is meteen weer beschikbaar (tot de buffer vol is neem ik aan: nog niet geprobeerd).

Mechanisch gebruik ik dus alleen voor flitsen (kortere sluitertijd (1/125 tov 1/60 electronisch) met synchronisatie) en prettiger continu-opnamen.

Helaas, helaas, GEEN bracketing beschikbaar.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Nikon V1 beknopte kennismaking

Berichtdoor Skippy » ma mar 12 2012 5:07 pm

Ik zou wel eens wat knappe foto's willen zien gemaakt met de V1.
Online
Skippy

Moderator
Berichten: 11689


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon V1 beknopte kennismaking

Berichtdoor Tien » ma mar 12 2012 5:23 pm

wblink schreef:Stof? STOF? WAARRRR?

;-) er was al even niets geschreven...;-)

wblink schreef:Wat bedoel je precies met "snelheid"?


Stond onduidelijk tussen haakjes. Wat ik graag wil is dat ie min of meer meteen afdrukt en daarna heel snel dat nog een keer kan. Dus niet zoals mijn pocket camera waar 'het onderwerp' door heeft dat je een afdruk wil maken en stom gaat kijken; kortom het moment mist.

Wat ik fijn vind van de D90 is dat ik hem aanzet en hij meteen snel een afdruk kan maken. Voor korte vakanties zou ik het prettig vinden een kleinere camera mee te hebben die dat ook kan.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Gebruikersavatar
Tien

Forumlid
Berichten: 484


Ervaringsniveau: **

Onderwerp:

Re: Nikon V1 beknopte kennismaking

Berichtdoor wblink » ma mar 12 2012 6:30 pm

Tien schreef:
wblink schreef:Stof? STOF? WAARRRR?

;-) er was al even niets geschreven...;-)

wblink schreef:Wat bedoel je precies met "snelheid"?


Stond onduidelijk tussen haakjes. Wat ik graag wil is dat ie min of meer meteen afdrukt en daarna heel snel dat nog een keer kan. Dus niet zoals mijn pocket camera waar 'het onderwerp' door heeft dat je een afdruk wil maken en stom gaat kijken; kortom het moment mist.

Wat ik fijn vind van de D90 is dat ik hem aanzet en hij meteen snel een afdruk kan maken. Voor korte vakanties zou ik het prettig vinden een kleinere camera mee te hebben die dat ook kan.


Hmm, dan zou ik zeker NIET voor een V1 gaan: da's overkill.
Je moet ("moet"?) mi voor jezelf duidelijk maken wat je met die camera wilt doen. De behoeften en grenzen stellen en dan gaan zoeken.

Ik heb veel plezier gehad van een Nikon P7000 en P7100 naast mijn "grote" nikon camera. Maar die 7100 is geen simpele P&S camera! Ik vond het ding erg moeilijk door de zeer afwijkende menustructuur en bediening die ik van Nikon gewend was.

Wat jij zoekt is mi een goede P&S camera. (Jawel de V1 kan dat als de beste), dus 1 van de laatste Coolpixen moet toch iets kunnen betekenen? Ik moet hier helaas afhaken omdat ik die categorie nauwelijks ken.
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt


Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten