Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor Steven » do apr 05 2012 9:19 am

@yzf1kr

Vind het een mooi verhaal. En het valt compleet in duigen als jij voor een wand met 20 toestellen staat waarvan er 1 4K of sterker nog 8K (Ultra HD) tussen hangt. Die pik je er zo uit, zelfs op 8 meter afstand. Het detail dat b.v. een RED camera vastlegt en vervolgens weergegeven kan worden op een dergelijk toestel is vele malen groter dan de huidige media.

De term marketingpraat viel bij het verschil tussen DVD en Blu-Ray als drager, 720p en 1080p ook al en zie wat daarvan is gekomen. Het plaatje dat je post verwijs ik naar het land der fabelen omdat de kwalitiet van ogen nu eenmaal verschilt. Zo ziet de gemiddelde persoon van boven de 65 het verschil tussen een DVDtje of een Native 1080p HD film op blu-ray niet of nauwelijks. Zelfs niet op een afstand van 4 meter.

Daar waar jij mij beschuldigd van het geloven in marketingpraat wil ik jou het volgende vragen? Ben jij iemand die gelooft in staafdiagrammen en camera tests in bijna laboratorische omgevingen met blacktraps, grijskaarten etc, of geloof je meer in wat je zelf waarneemt? Ik heb dus uiteindelijk helemaal niets met staafdiagrammen etc, ik neem ze ter harte en laat de informatie bezinken om vervolgens met eigen ogen waar te nemen of dergelijke informatie ook klopt.

Een Blu-raytje kan momenteel in dual layer 50GB aan data bevatten en er is aleen variant met 4 lagen en 100GB ontwikkelt, ik maak me over opslag dus geen zorgen. Daarnaast zul je best wel begrijpen dat als de 4K of 8K toestellen op de markt komen, de hele keten gaat opschalen.

Als laatste vraag ik me af op welke resolutie je monitor staat als jij achter je PC zit op minder dan een meter van je beeldscherm? Zet hem even op die resolutie, corresponderend met het diagram dat je post. Hoger is niet nodig naar het schijnt?

@leon

Ik ben erg onder de indruk van je link naar dat 8K scherm, die wil ik wel aan de muur hebben hangen :mryellow:
Steven



Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor yzf1kr » do apr 05 2012 9:31 am

Je gaat nu Appels met Peren vergelijken.

Ik heb het nooit over 1080i gehad, alleen over 720p en 1080p.
Bij het vergelijk tussen 1080i en 1080p gaan er hele andere dingen meespelen.

Bij een stilstaand beeld is er namelijk geen verschil tussen 1080i en 1080p, bij bewegende beelden kunnen de verschillen heel groot worden.
Bij (snel) bewegende beelden ziet 720p er zelfs stukken beter uit dan 1080i
1080i is dan ook een buitenbeetje in het hele verhaal, en kan beter buiten de discussie gehouden worden.



Maar de ideale kijkafstand voor 50” verschilt nogal, maar over het algemeen adviseert men ergens tussen de 180 en 620 cm (THX adviseerd 150 meter).

De ideale kijkafstand voor 1080p op 50” is 200 cm, voor 720p op 50” is dat 300cm. Zit jij dus op 3 meter van je 50” wat de meeste mensen zullen zitten, zie jij het verschil tussen 720p en 1080p echt niet meer.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor Steven » do apr 05 2012 9:38 am

Hoe dichterbij je bij je toestel zit hoe hogere resolutie wenselijk is. Ik denk dat je het diagram dat je post verkeert leest? Dus een 50" toestel zal er op drie meter afstand mooier uitzien in 4K dan 1080p

Het gaat dan ook niet over de ideaale afstand maar meer de maximale afstand.

Dat ik er dus voor kies mijn nek te verrekken van het links en rechts kijken bij een roland garros wedstrijd is een persoonlijke voorkeur :-) laat de 60" 4K TV maar komen... Ik zet er zelfs mijn bank voor dichterbij hahaha. Staat nu op 4 meter :-)
Steven



Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor Léon Obers » do apr 05 2012 11:50 am

Het hele verhaal met die kijkafstanden is praktisch gezien wel degelijk van invloed hoe we beeld ervaren en wat er dan zo goed aan wordt gevonden. Maar er komt nog iets anders bij, statisch beeld of actief bewegend beeld (film), want dat komt hier feitelijk niet eens aan de orde, maar maakt wel een groot verschil in kijkbeleving. (Kom ik verderop nog op terug)

Kijk naar de reacties van de mensen zelf die bijv. naar dat 8K scherm kijken bij de presentatie van dat scherm.
http://www.youtube.com/watch?v=9U7e_quv ... =fvwp&NR=1
Die gaan wellicht na een eerste gewone kijkbeleving "op afstand" (niet opgenomen) allemaal dichtbij, pal op het scherm zitten om die hoge detaillering te kunnen zien. Ook de camera die de presentatie filmt, zoomt in bijna tot op pixelniveau (het raster van RGB pixels is dan net in de structuur van het beeld zichtbaar). Allemaal heel mooi natuurlijk, maar zo gaan we natuurlijk normaal gezien niet een film bekijken op een TV. Wij kunnen ook niet met onze ogen inzoomen.

Een vergelijkbaar tafereel bij het andere filmpje met klokken en horloges als onderwerp:
http://www.youtube.com/watch?v=BgsERKX1 ... ure=relmfu
Daar wordt met een telelens op het onderwerp ingezoomd om de wijzers van een horloge te kunnen zien, idem op het TV-scherm. Maar zo gaan wij normalerwijze niet naar een film kijken als het hele tafereel op beeld staat (een complete kast met vele klokken en horloges).

Men komt doorgaans thuis in de huiskamer normaal echt niet van de bank af om dichtbij te kijken naar de detaillering van een beeld. Zeker niet als het om film gaat, want dan is de scene al weer weg als we uit de luie stoel zijn opgestaan om het detail te kunnen zien. Dat is ook "de fout" in de presentatie van die 8K opstelling met die klokken in een kast. Afgezien van de slingers van een klok en secondewijzers is het een statisch beeld, geen film. Bij TV gaat het doorgaans toch echt om actief bewegend beeld, niet om "stills". Het moment is al weer over voordat men er erg in heeft, en er wordt alweer een nieuwe scene voorgeschoteld.

Men blijft doorgaans op een afstand zitten dat men het hele beeld kan overzien (juist door al die beeldwisselingen). Dan is het de vraag, bij die normale kijkafstand wat we dan nog "als extra" ervaren bij die hogere resolutie. Als we op die grotere afstand de wijzertjes van dat horloge toch niet zien, is het de vraag of het economisch interessant genoeg is al die moeite er in te stoppen om dat toch afgebeeld te krijgen. En dan gaat het nog om een "still". Bij film lijkt me dat allemaal al minder relevant, omdat we dat in die beweging van beeld toch niet opnemen in onze hersenen.

Verder wat kost het allemaal, en zijn mensen bereid ervoor te willen betalen, dat is de enige maatstaf of iets een succesvol wordt of niet.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor Steven » do apr 05 2012 12:43 pm

Dan is het in mijn perceptie toch geen vreemde stelling dat een 60" TV er op 3 meter beter uitziet in 4K dan 1080P Leon? Dat ik zo gek ben op die afstand een 60" te willen..... :mrgreen:

Ook een 4 of 8K TV gaat uiteindelijk €1000 kosten op 60" denk ik. Maar idd is het succes ook afhankelijk van de early adapters. Doorgaans ben ik er daar wel een van, vaak tot ongenoegen van de vrouw die dan even later wel weer meegeniet.

Met alle technologische ontwikkelingen is er in meer of mindere mate een discussie gaande over het nut. Mijn buurman kijkt nog steeds op een bollebeeldbuisbak van 63cm en vraagt zich af waarom ik een blu-ray kijk op 47" Hij is ook nog steeds van mening dat het allemaal marketing is en ik gek ben daar in te trappen.
Steven



Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor yzf1kr » do apr 05 2012 1:32 pm

Steven schreef:Hoe dichterbij je bij je toestel zit hoe hogere resolutie wenselijk is. Ik denk dat je het diagram dat je post verkeert leest? Dus een 50" toestel zal er op drie meter afstand mooier uitzien in 4K dan 1080p



Nee, op 3 meter afstand = 10ft zit je op de optimale afstand voor 720p en als je dichterbij gaat zitten, of je scherm groter gaat maken, ga je het voordeel van 1080p pas zien.

Om het voordeel van 4k te beginnen te zien, moet je er al tot op 2 meter op kruipen. Pas op 1 meter afstand zit je dan optimaal op een 50" scherm.


Het gaat dan ook niet over de ideaale afstand maar meer de maximale afstand.


Juist, de maximale afstand waarbij het verschil zichtbaar begint te worden.

Dat ik er dus voor kies mijn nek te verrekken van het links en rechts kijken bij een roland garros wedstrijd is een persoonlijke voorkeur :-) laat de 60" 4K TV maar komen... Ik zet er zelfs mijn bank voor dichterbij hahaha. Staat nu op 4 meter :-)

[/quote]

Je zal dan op minder dan 220 cm moeten gaan zitten wil je er wat aan hebben. Dat gaat gewoon niet werken.
Daarbij, Roland Garros kijk je nu gewoon op 720p, meer kan het kabelnetwerk niet aan. En jij verwacht dat je binnen een paar jaar 9x zo veel bandbreedte beschikbaar hebt?

Ik blijf er bij, de stap naar 720p is duidelijke zichtbaar, die naar 1080p discutabel, maar die naar 2160p is voor de thuisgebruiker volstrekt overbodig.
Mijn broertje werkt in Londen voor een grote leverancier van bioscoop systemen, in die business is 4k booming, maar op een doek van 14 meter heb je er dan ook echt profijt bij.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor Steven » do apr 05 2012 1:44 pm

Spreek je jezelf in een antwoord dus tegen. Warom is 4K in de bioscoop booming? Omdat de bezoekers dicht op dat grote scherm zitten.

Maar voor scherpte zou je daar net zo goed een 50" 1080p op het podium kunnen zetten want dat is dan net zo scherp :mrgreen:

Dus wederom bevestig je dat een 60" 4K TV in de huiskamer op 3 meter een voordeel heeft tegenover een 1080p toestel. Hang ik een 40" aan de muur dan is dat voordeel minder.

Roland Garros had uiteraard geen betrekking op een kabelverbinding maar was voor de beeldspraak met het kijken van links naar rechts op een 60" scherm in een woonkamer op 3 meter afstand.

Waar kijk je zelf op als ik vragen mag? 480, 720 of 1080p? Mocht het 1080p zijn dan ben ik toch wel benieuwd waarom?
Steven



Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor yzf1kr » do apr 05 2012 2:20 pm

Steven schreef:Spreek je jezelf in een antwoord dus tegen. Warom is 4K in de bioscoop booming? Omdat de bezoekers dicht op dat grote scherm zitten.


Ja, en nee. De ene helft zit dicht bij, de andere helf ver weg.
Bij een 14 meter scherm, moet je op ca 14 meter zitten wil je op een optimale 4k afstand zitten, de meeste mensen zitten heel wat verder weg.
Het is dan ook vrij stom dat mensen allemaal achteraan willen zitten in de bioscoop.


Maar voor scherpte zou je daar net zo goed een 50" 1080p op het podium kunnen zetten want dat is dan net zo scherp :mrgreen:


Wat is dat nou weer voor een onzin opmerking? We hadden het over oplossend vermogen van het menselijk oog, nergens over scherpte.

Dus wederom bevestig je dat een 60" 4K TV in de huiskamer op 3 meter een voordeel heeft tegenover een 1080p toestel. Hang ik een 40" aan de muur dan is dat voordeel minder.
[/qoute]

Nee, ik heb al meermaals gezegd dat het totaal geen voordeel heeft. je ziet namelijk het verschil niet, sterker nog je ziet op die afstand amper het verschil tussen 720p en 1080p. Pas op 2.2 meter begint het voordeel.

Waar kijk je zelf op als ik vragen mag? 480, 720 of 1080p? Mocht het 1080p zijn dan ben ik toch wel benieuwd waarom?


Ik heb zelf een 1080p Plasma aan de muur hangen, maar over het algemeen kijk ik gewoon 720p. Op de kabel is niet meer beschikbaar, en de series die ik download zijn ook over het algemeen 720p. Films kijk ik eigenlijk zelden, en als ik ze wil zien ga ik wel (gratis) naar de bios.

Als ik beeldmateriaal download is bitrate vele malen belangrijker dan resolutie. Bij kleine bestanden wordt meestal bezuinigd op het contrast en schaduw detail, iets wat geen probleem is als je een LCD hebt, maar bij een Plasma valt zoiets meteen door de mand.
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor Steven » do apr 05 2012 2:24 pm

En juist voor die mensen die dichtbij zitten is die hoge resolutie op dat grote scherm noodzakelijk. :-)
Steven



Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor yzf1kr » do apr 05 2012 2:50 pm

ja, maar zo dichtbij ga jij thuis niet zitten.

Zoals al gezegd zal jij met een 60" op iets meer als 2 meter moeten gaan zitten.

Ik denk niet dat je vrouw daar blij mee zal zijn als ze koffietijd wil kijken. :lol:
yzf1kr

Forumlid
Berichten: 2112


Locatie: Uttendorf (AT)
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor Steven » do apr 05 2012 2:59 pm

yzf1kr schreef:ja, maar zo dichtbij ga jij thuis niet zitten.

Zoals al gezegd zal jij met een 60" op iets meer als 2 meter moeten gaan zitten.

Ik denk niet dat je vrouw daar blij mee zal zijn als ze koffietijd wil kijken. :lol:


Hahaha, koffietijd heb ik alleen, daar mag ze niet naar kijken :wink2:
Steven



Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor Mijndert » za apr 07 2012 9:23 am

Steven, de RED is inderdaad "leuk", lekker knutselen om te kunnen beginnen.
Daarna heb je zeker je luie bank nodig om je resultaten te bekijken :lol:
Is dus van een heel ander "formaat" dan de Nikon 1 serie.

RED
http://www.mijndertknoot.nl.
Sinds kort een hersen infarct, dus niet meer zo actief :(
Gebruikersavatar
Mijndert

Clublid
Berichten: 621


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor Steven » za apr 07 2012 9:41 am

Hey Mijndert,

Discussie ging al snel niet meer over de 1 serie maar over 4 en 8K

Kijk de beelden van mijn V1 gewoon op 1080p, vanuit diezelfde luie bank, dat dan weer wel :-))

Goed paasweekend daar op het eiland m8 ;-)
Steven



Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor meraba » ma apr 09 2012 6:11 pm

Ook wordt gewerkt aan lichtsterkere 1 Nikkor-lenzen
Voor mijn vakantie wil ik de Nikon 1V1 kopen. Ik vind 'm nog vrij duur en als ik nu lees dat gewerkt wordt aan lichtsterkere lenzen maakt me dat niet blij. Dat betekent nu erg veel geld uitgeven aan hardware die op korte termijn verbeterd wordt. Natuurlijk gaan de ontwikkelingen verder maar dit zijn toch 2 zaken die elkaar versterken: erg duur en hardware update te verwachten. Is er binnenkort een prijsverlaging te verwachten, de camera is nu ruim een half jaar op de markt?
meraba



Onderwerp:

Re: Nikon 1-sensor is geschikt voor 4k-video

Berichtdoor Steven » ma apr 09 2012 6:53 pm

Het werken aan lichtsterke objectieven is niets bijzonders. Je kunt ook verwachten dat dergelijke objectieven aanzienlijk duurder zullen zijn als de huidige. Er is overigens al 1 lichtsterk objectief en dat is de 10mm f/2.8 pancake. Of de prijzen van het toestel zakken is koffiedik kijken. We weten helemaal nog niet welke weg er verder bewandelt word met de 1 serie.
Steven




Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten