gebruik body met oudere lenzen

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor jantom » di jul 10 2012 6:00 pm

Ik heb sinds een maand of zo ook een Nikon 1 V1 met 2 zoomlenzen (kit) en ik was er eerst wat teleurgesteld over.
Maar het beeld is beter dan de Coolpix P5100 die ik altijd graag gebruik.
Vandaar dat ik de camera met lenzen niet wilde terugsturen.

Nikon promoot de camera heel erg - ik heb daar niet zo'n goede verklaring voor.

Maar er zijn best ook wel voordelen zoals een kleine maat en er is een FT1-vatting die ik toch wel interessant vind als aanvulling.

Hierbij een foto van de uitrusting (met 800mm 5,6 lens - ooit behorend tot de uitrusting van wblink). En een eerste resultaat. Helaas wat grijs maar dat was in de praktijk ook echt zo.
Geef me tijd om de link werkend te krijgen. Het lijkt erop dat de site van Photobucket niet goed werkt.
Het spijt me - ik kan even niets doen..

1
Afbeelding
2
Afbeelding
Laatst gewijzigd door jantom op di jul 10 2012 6:30 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor a vgastel » di jul 10 2012 6:05 pm

Jantom
Als het goed is heb je twee afbeelingen er bij geplaatst alleen zijn ze niet te zien.
een is er te zien het is een hele grote lens nu mooie ding .
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor jantom » di jul 10 2012 6:07 pm

a vgastel schreef:Jantom
Als het goed is heb je twee afbeelingen er bij geplaatst alleen zijn ze niet te zien.


Dat klopt maar er is wat aan de hand met Photobucket - ik kan niet inloggen...... Ik maak het vandaag nog in orde..
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor jantom » di jul 10 2012 6:09 pm

Er komt al wat aan - ik heb er geen verklaring voor dat dit zo gaat.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor a vgastel » di jul 10 2012 6:41 pm

jantom schreef:Er komt al wat aan - ik heb er geen verklaring voor dat dit zo gaat.

1 is weg en nu is hij er weer.
2staat er op :wink2:

Camera model: NIKON 1 V1 • Sluitertijd: 1/30s • Diafragma: f/1.0 • ISO: 200 • Flash: No Flash • meer info



dit is te zien

couldn't fetch http://i643.photobucket.com/albums/uu15 ... n-verb.jpg: [500 Internal Server Error]
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor Ed Post » di jul 10 2012 6:58 pm

Foto bewogen??
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor D. Haaksma » di jul 10 2012 7:06 pm

Pffft.
2,7 x 800 = 2160 mm.

Sensationeel natuurlijk. Maar wat doe/wil je ermee qua onderwerp ?
Daar heb je dan een statief voor nodig als een betonblok, een afstandbediening en een redelijk hoge sluitertijd.
Met de hand afdrukken lijkt mij niet erg zinnig.
Als ik je statiefke bekijk wat er onder staat is dat wel een beetje (te) licht, lijkt mij.

Ik ben ooit in de bergen met een mens op pad geweest, die had een Nikon 2000 mm Spiegel/ F11.
Specifiek voor een reportage over gemzen.
Hij gebruikte uitsluitend een rijstzak anders was het niet te doen.
Nu zijn de statieven wel een forse stap vooruit gegaan, maar toch.

Wat ik bedoel, is de onscherpte niet een beetje beweging?

@ Sorry Ed, we bedoelen hetzelfde, je was me net voor.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor Patrick » di jul 10 2012 7:26 pm

Hoe ver weg staan die schoorstenen? Dat zal best een eind zijn. Dan krijg je natuurlijk ook gewoon te maken met de lucht, stof, vocht etc. tussen jou en je onderwerp.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor Ed Post » di jul 10 2012 7:46 pm

Dit is gewoon bewegingsonscherpte.
Wat wil je met zo'n vergroting.
Een heel klein tikje geeft dan al onscherpte.
Voor zo'n afstand moet je gewoon een heel stabiele ondergrond hebben, en een draadloze afstandsbediening is zeker aan te bevelen.
Ook zijn twee statieven goed te doen.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor jantom » di jul 10 2012 7:48 pm

@D. Haaksma

Op die waarde was ikzelf al eerder gekomen.
Ik zie nu ook beide foto's... Photobucket heeft net een crash achter de rug want veel foto's zag ik niet meer ~ andere wel. Eerst kon ik niet eens meer inloggen...

Ik maak als ik aan fotograferen toekom meest architectuuropnamen (verstelbare groothoek). In het verre verleden heb ik zo nu en dan best wat vanaf de binnenvuurtoren van IJmuiden gefotografeerd. De watertoren samen met de stadhuistoren en met nog wat kerktorens erbij (bij voorbeeld). Ik zie het liefst een ruimtelijk perspectief in de foto (zeg maar: diepgang) maar een samentrekkend effect kan ook interessant zijn. Ik zocht onderwerpen door goed te kijken (uiteraard), gebruik makend van een verrekijker en als het de moeite waard was maakte ik een notitie zodat ik niet vergat waar ik tzt moest zijn om de opname ook daadwerkelijk te maken.

Gebouwen is mijn "ding". Maar soms kan je er niet dicht bij. En soms wil je wat anders dan anders.

De opstelling is een experimentele. Ik had als alternatief ook een grotere camera op de lens kunnen zetten maar ik verwacht dat men interesse heeft in wat zo'n kleine camera wel niet kan.

Als ik weer foto's zou gaan maken met zo'n combinatie doe ik dat met twee statieven want het onderwerp leent zich ervoor om zonder haast te werken. Met twee statieven kan ik tot lange tijden komen zonder vooraf de spiegel omhoog te moeten zetten (de kleine camera heeft overigens geen spiegel). Geen afstandsbediening nodig. Dus geen vliegende zeemeeuwen voor mij. Daar zijn weer andere lenzen voor met autofocus en zwaardere statieven c.a. Het statief kan het gewicht aan (daar is goed naar gekeken) maar lijkt wat té licht. Dat is dus echter niet zo. En ik gebruik er twee van.
Ik had met mijn tilt-objectief een scherpte foto van de combinatie kunnen maken maar die moeite is me dat niet echt waard. Er was ook weinig licht en ik kon ter plaatse geen statief voor een extra camera kwijt. Dus deed ik het simpel.
Ter lering ende vermaeck.

Ik lees 2 berichten over onscherpte/beetje beweging. De foto van de schoorstenen lijkt onscherp maar er zijn delen in de foto die wel goed scherp zijn. Het zal te maken hebben met een niet te voorkómen geringe trilling in de luchtlaag en ik verwacht dat die trilling hier en daar niet in beeld voorkomt (of wat minder). Het waaide erg en de lucht lijkt dan schoon maar er is beweging en de afstand is behoorlijk groot (bijna 3 kilometer).
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor D. Haaksma » di jul 10 2012 7:55 pm

:lol: :lol: :shock:
3 km.!!!??

Ja dan vind ik het niets gek dat er wat beweging in de lucht zit bij b.v. warmte verschillen of een inversielaagje.
Zou je niet gewoon wat dichterbij kunnen gaan staan? :)

Maar je heb gelijk, het is zeker leuk om eens te zien wat een dergelijk objectief op een V1 doet.
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor jantom » di jul 10 2012 8:04 pm

D. Haaksma schreef::lol: :lol: :shock:
3 km.!!!??

Ja dan vind ik het niets gek dat er wat beweging in de lucht zit bij b.v. warmte verschillen of een inversielaagje.
Zou je niet gewoon wat dichterbij kunnen gaan staan? :)

Maar je heb gelijk, het is zeker leuk om eens te zien wat een dergelijk objectief op een V1 doet.


Ik hoefde het huis nu niet uit. Ik kán dichterbij (naar het sluizencomplex) maar dan wordt het perspectief wat anders maar ook dat is tegenwoordig te corrigeren. Maar corrigeren doe ik het liefst bij de opname (ben een purist). Jammer dat Nikon nooit een technische camera heeft gemaakt maar ik was er al vroeg bij toen de PC-Nikkor was geintroduceerd. Dat was de reden dat ik zonder dralen voor Nikon koos.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor remoss » di jul 10 2012 10:16 pm

Grappig, de schoorstenen van Kooksfabriek 2, daar heb ik 17 jaar gewerkt :)
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: gebruik body met oudere lenzen

Berichtdoor jantom » di jul 10 2012 10:40 pm

remoss schreef:Grappig, de schoorstenen van Kooksfabriek 2, daar heb ik 17 jaar gewerkt :)


Inderdaad grappig... Het zijn tweelingen à 150 meter hoog maar dat is niet geheel juist gesteld omdat ze niet tegelijkertijd gebouwd zijn.
Als ik het me goed herinner zitten er best wel een aantal jaren tussen de bouw van beide torens.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten