Hoe bevalt de V1

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor JDPix » wo feb 20 2013 8:17 pm

Mooi Dick. Ik sta verbaasd hoe scherp je de bewegende personen in beeld hebt.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor André » wo feb 20 2013 9:14 pm

Patrick schreef:
André schreef:Ik zou het niet weten, de mijne zit nog steeds nieuw in de doos en kan je dus ook niet vertellen of hij bevalt.

:shock:

Niet eens even gecontroleerd of hij het doet?


Jawel, natuurlijk geprobeerd en ook een uurtje mee gespeeld. Maar is daarna de doos in gegaan en gewoon nog geen echte gelegenheid gehad waarvan ik dacht, Ja daar ga ik nu eens lekker mijn V1 uitproberen. Ik heb hem eigenlijk gewoon gekocht omdat het een erg goede aanbieding was en ik voor erbij zo'n dingetje wilde hebben. Als het voorjaar wordt en ik weer er lekker op uit gaat hij vast regelmatig mee. Dus Bastiaan, verkopen gaat (voorlopig) niet gebeuren.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor Bob42 » wo feb 20 2013 9:26 pm

Ik gebruik hem niet zo heel vaak, maar telkens als ik het doe kom ik met leuke platen thuis. Het ding is erg snel, scherp en het contrast is ook prima. Ik vond de 30-110 altijd ietsje mooier dan de 10-30, maar nu gebruik ik vooral de 18.5 mm. Dat weegt allemaal stukken minder dan een DSLR.
Heel bijzonder is dat je met een adapter ook de reflex- objectieven kunt gebruiken. Mijn 300 2.8 wordt zo een 810 2.8! Werkt perfect!
Bob42

Forumlid
Berichten: 1157


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor Bastiaan » do feb 21 2013 3:39 pm

Snap ik André, veel plezier ermee als de gelegenheid zich voordoet!

Nogmaals dank voor de reacties, mijn positieve gevoel over de camera is bevestigd en ik ga de aanbiedingen zeker in de gaten houden.

Ik neig ernaar om een losse body te kopen en dan de 18.5 mm. Losse body's gaan voor rond de 260 zie ik.
Bastiaan



Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor ArendV » do feb 21 2013 4:46 pm

Ik heb hem nog te kort/weinig gebruikt om een goed oordeel te vellen, maar merk nu hoe prettig een goede zoeker op een compacte camera is, die gebruik ik heel veel op de V1 (de zoeker op mijn D300 is natuurlijk beter, maar die van de V1 valt me zeker niet tegen, op mijn echte compact heb ik geen zoeker).
Hij is niet licht voor een CSC maar de objectieven zijn erg compact en ik neem de V1 met 3 objectieven, flitser, manfrotto pocket tripod en afstandsbediening eenvoudig in een klein tasje mee (wordt inderdaad ook mijn vakantie/reis-uitrusting). Zoals bekend en hier getoond is de AF lekker snel en met de Frantiec grip en polsband hanteert hij prettig.
De 18.5mm heb ik net binnen, maar daar heb ik alle vertrouwen in.
Ondanks de beperkingen van zijn kleine sensor een zeer potent cameraatje !

En wat betreft die andere discussie, die 85mm f/1.8G heb ik ook en die zal ik zeker veel blijven gebruiken op mijn D300.
Zoals hierboven al gezegd, de V1 is niet de camera voor beperkte scherptediepte.
Hoewel de aangekondigde 32mm f/1.2 wel iets meer in de buurt komt, kan hij een DSLR op dat punt zeker niet vervangen. (in scherptediepte ongeveer vergelijkbaar met een 58mm f/2.2 op DX en 85mm f/4.5 op FX bij gelijke beeldhoek)
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor Ericb » za feb 23 2013 11:42 am

Ik heb een paar weken geleden een V1 met de 10/30 en 30/110 overgenomen van een mede lid en ik moet zeggen dat ie prima bevalt.

Ik heb hem primair gekocht om mee te nemen bij familie uitjes en de vakantie's waarbij ik niet de hele tijd met een zware uitrusting wil slepen.
Daarbij nodigt de camera mijn vrouw en kinderen veel meer uit om ook foto's te nemen. Sta ik ook eens op de foto, of dat een pre is laat ik even in het midden :D

Voor normale fotografie is de camera snel genoeg, en de automatische witbalans is prima, volgens mij beter dan die in de D700.

Ik heb geprobeerd om een voetbalwedstrijd van mijn zoontje te fotograferen en dat viel niet tegen. Minder keepers dan met de D700 maar dat is niet zo verwonderlijk. Alleen het zwart worden van de zoeker bij een serieopname is wat irritant omdat het bij die pupillen alle kanten op gaat en je de actie niet kunt voorspellen. Binnenkort eens een atletiekwedstrijd fotograferen, dan is de actie beter voorspelbaar zoals bij bijvoorbeeld bij ver- en hoogspringen.

Ik heb de FT1 inmiddels ook in huis maar nog niet veel ervaring mee opgedaan. Gisteren toevallig de grip van Fotodiox ontvangen en die past perfect.
Voordeel van die grip is dat de batterij en geheugenkaart bereikbaar blijven en de camera met FT1 meteen stabiel ligt omdat de onderkant van de grip precies gelijk ligt met de onderkant van de FT1 (snappen jullie het nog) :D

Nu alleen nog een flitser en klaar is Kees (eric in dit geval).

Ik probeer de verleiding voor de primes te weerstaan, het is niet de bedoeling om de DSLR uitrusting te vervangen.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor schippie » do feb 28 2013 10:07 am

Hmm is nu prijstechnisch gezien wel heeel aantrekkelijk , voor minder dan € 300 nu al, Redcoon zelfs € 260 met de 10-30 mm .Camera is kennelijk helemaal geflopt in de markt .Komt dat door de kleine sensor of door de (te) hoge introductie prijs ? Ik zie aan de fotos hier en op `Flickr niks wat me zou afhouden van koop als 2de camera als de Fuji X20 niet in de verte zou wenken.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor Patrick » do feb 28 2013 10:11 am

Geflopt? Nee hoor. Ik heb begrepen dat het de meest verkochte compact is met verwisselbare objectieven (met de J1). Er zijn alleen opvolgers en blijkbaar nog wat voorraden...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor ArendV » do feb 28 2013 11:46 am

Er worden grote aantallen van de J1 verkocht.
In Japan nummer 1 van de mirrorless camera's in 2012. http://nikonrumors.com/2013/01/01/the-best-selling-mirrorless-camera-for-2012-in-japan-nikon-1-j1.aspx/
En in de UK en Amerika staan ze ook in de top 3 van CSCs.

Maar het probleem is dat Nikon te hoog heeft ingezet met de introductieprijs van de J1/V1. En daarnaast is de groep die een CSC wil aanschaffen naast zijn DSLR genegeerd (dat is nu al iets verbeterd met de V2 met directe instelmogelijkheden, hoewel ik moet zeggen je met de V1 de basisinstellingen redelijk snel kunt aanpassen na wat meer gewerkt te hebben met de camera).

Nu zie je dat veel mensen na de prijsdaling een Nikon 1 kopen en het systeem gaan waarderen.
Helaas maken ze met de introductie van de V2 weer dezelfde fout met de te hoge prijsstelling. Maar de groep Nikon 1 gebruikers neemt wel toe en en Nikon moet nu geld verdienen met de aankopen van extra 1 Nikkor objectieven en accessoires (en niet op de bodies en kits die uitverkocht worden).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor schippie » do feb 28 2013 1:11 pm

Laat ik het dan zo zeggen als een camera wordt geintroduceerd voor € 750 en een jaar later voor € 300 te koop is , is het zeker geen commercieel succes .
Dat wil niet zeggen dat het een slechte camera is, maar dat de marketing heeft gefaald wellicht oa door een hoge introductie prijs.
Vergelijk dat maar eens met de Sony RX100 , die wel een normale prijsontwikkeling te zien geeft.
Overigens zijn er meerdere camerafabrikanten waar de camera commercieel mislukt , de Pentax Q is nu in de UK €110 tegen een introductie van ongeveer €550 , dan wordt er dus in de totale keten geen cent op verdiend en zijn de ontwikkelkosten er zeker niet uit.
Maar het blijft voor ons als kopers zeker interessant om de V1 in te slaan, want een camera van € 300 met een snelle autofocus, verwisselbare lenzen van goede kwaliteit een VF en een redelijk goede IQ is niet te versmaden.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor schippie » do feb 28 2013 1:14 pm

Ja zeker een aspect, meer bezitters van een body meer verkopen van de objectieven .Lijkt wel op de truc van een van de oliemagnaten, petroleumstellen voor een habbekrats verkopen en dan met de olieverkoop binnen lopen (weet niet of dit verhaal waar is , maar het klinkt wel leuk)
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor wblink » do feb 28 2013 5:02 pm

Ik heb de Vi aangeschaft in volle overtuiging dat Nikon WEER mijn wensen zou vervullen.

Ik kreeg.heb echter onoverkomelijke problemen met de EVF: voor mij als brildrager (varifocus) NIET te doen.

Kampeer nu bij Sony, met de beste EVF ooit gezien (NEX-6).
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor J.Hoes » do feb 28 2013 6:14 pm

Ik heb de 1V1 nu bijna een jaar, heb er nog geen spijt van. Zeker met de 10mm lens een compact toestel om snel even om de nek te hangen en wat foto's, soms video te maken. Ik gebruik uitsluitend de EVF, heb gelukkig geen problemen met bril met varifocale glazen.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor Ericb » vr mar 01 2013 8:58 am

wblink schreef:Ik heb de Vi aangeschaft in volle overtuiging dat Nikon WEER mijn wensen zou vervullen.

Ik kreeg.heb echter onoverkomelijke problemen met de EVF: voor mij als brildrager (varifocus) NIET te doen.

Kampeer nu bij Sony, met de beste EVF ooit gezien (NEX-6).


Ook hier geen probleem met de combinatie multifocale glazen en de EVF, blijkbaar erg persoonlijk en waarschijnlijk vooral afhankelijk van de glazen.
Een andere bril is misschien de (dure) oplossing :)
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hoe bevalt de V1

Berichtdoor nikonlover » zo mar 31 2013 5:17 pm

prachtige serie Dick
ik vind hem alleen met minder licht niet top
facebook olga van vredendaal
D 700 24/70/2,8 -50 mm 1,4 D -70/210 4,0 -180 mm 2,8 105 mm 2,8 SB 600 D 200 18/200 mm nikon J 1 coolpix P 510
Gebruikersavatar
nikonlover

Forumlid
Berichten: 389


Locatie: veghel brabant
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten