Nikon V1 Review (beter laat dan nooit)

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

Nikon V1 Review (beter laat dan nooit)

Berichtdoor Gideon » di mei 14 2013 10:16 am

Nikon V1 Review

Omdat ik de laatste tijd veel vragen krijg over bepaalde fotoapparatuur die ik gebruik, heb ik besloten maar even een stukje te schrijven over de Nikon J1/V1.
Toen deze camera geïntroduceerd werd, kwamen er een hele hoop negatieve vooroordelen uit alle hoeken. De sensor was te klein, het is vast de zoveelste systeemcamera. Toen ik over de camera las, was ook ik niet heel erg onder de indruk. Immers elke fabrikant prijst z’n producten aan met de termen als: mis nooit meer een foto, super snelle autofocus, slimme camera enz enz. Hoe moet deze camera zich onderscheiden in de toch al volle systeemcamera markt??

Toen ik in Oktober 2011 bij Hans Keuzekamp in Zwolle de camera voor het eerst mocht testen, was ik erg onder de indruk van de snelheid van het toestel. De autofocus is zo snel, er zit bijna geen vertraging tussen het moment dat je de knop in drukt en het moment dat hij scherp gesteld heeft en de foto maakt. De reden waarom ik de camera toen niet gekocht heb, was vanwege de prijs. De J1 zat op ruim 700 euro en de V1 op bijna 1000 euro. Dit zijn toch wel hele grote bedragen voor een ‘compact’ camera.
Speciaal voor deze camera, heeft Nikon een nieuwe vatting ontwikkeld de ‘Nikon 1 mount’. Nikon heeft in de eerste instantie 4 lenzen uitgebracht voor dit systeem.

• Nikkor 10mm f/2.8 ‘Pancake’
• Nikkor 10-30mm ‘Kit-zoom’
• Nikkor 30-110mm ‘Kit-telezoom’
• Nikkor 10-100mm ‘Cinematic zoom’

Inmiddels is er een nieuwe reeks met objectieven uitgebracht voor de Nikon 1 lijn. De laatste van het onderstaande rijtje wordt in de loop van 2013 leverbaar.
• Nikkor 18.5mm f/1.8
• Nikkor 10-100mm ‘super-zoom’
• Nikkor 32mm f1.2

Na een aantal ervaringen verder met o.a. de Fuji X100 werd het tijd voor een nieuwe systeemcamera naast mijn zware Nikon D700. Mijn keuze is gevallen voor de Nikon V1 + 10mm f/2.8 pancake lens. Hieronder mijn gebruikerservaringen met de V1.

Verschillen
Nergens op het internet is eigenlijk te vinden wat nou de exacte verschillen zijn tussen de J1/J2 en de V1. Hieronder een aantal verschillen van de V1 beschreven t.o.v. J1/J2.
• Elektronische zoeker
• Geen ingebouwde flitser aanwezig, als je wilt flitsen met de V1 dien je de SB-N5 speedlicht te kopen
• In de V1 zit een mechanische sluiter. Als je een DSLR gebruiker bent, is dit zeker aan te raden. De elektronische sluiter kun je ook gebruiken, maar klinkt toch net niet zo lekker als de mechanische sluiter.
• Mogelijkheid tot het aansluiten van een externe microfoon.
• De V1 maakt gebruik van de EN-EL15 accu, deze is ook te vinden in de Nikon D7000. Je kunt met 1 acculading ongeveer 1000-1400 foto’s maken. Terwijl de J1/J2 blijft hangen bij 400-500 foto’s. Gebruik je je camera veel? Dan kun je wellicht beter een V1 kopen. Een extra accu voor de J1/J2 is niet bepaald goedkoop te noemen.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit van de Nikon 1 is fantastisch, zoals we van elke Nikon mogen verwachten, is deze camera gebouwd als een tank. De V1 is opgetrokken uit magnesium en zit nog iets beter in elkaar dan de J1/J2.
Bediening
Het aantal knoppen op de J1/V1 is beperkt gebleven door op een slimme wijze belangrijke opties onder verschillende knoppen te plaatsen. Dit is dan ook erg goed gelukt. De camera werkt erg intuïtief en de menu structuur is simpel en overzichtelijk. Een puntje van kritiek vind ik de bediening, ik heb vrij grote handen en kan de knoppen rondom het draai wieltje niet bedienen zonder dat ik met mijn andere hand de camera ondersteun. Ik moet mijn rechter hand dan gewoon verplaatsen om bij de knopjes te komen. Ook een minpunt is dat het wieltje waarmee je de verschillende modi mee kunt kiezen, makkelijk op een andere stand gezet kan worden bij het in de tas doen, of uit de tas halen. Dit is iets waar de J1/J2 wat minder last van heeft.

Lichtmeter
De lichtmeting van de J1/V1 is denk ik de beste lichtmeter die ik ooit gebruikt. Bij veel camera’s wil de lichtmeter aardig in de stress schieten als je bijvoorbeeld op de heldere luchten gaat richten. De Nikon 1 vindt dit geen probleem.

Autofocus
De autofocus van deze camera is erg snel. Zelfs met de 18,5mm f/1.8 gaat het focussen probleemloos. De camera zal zoals beloofd, probleemloos kinderen, huisdieren en andere snelle objecten kunnen volgen met het geavanceerde autofocus systeem.

Beeldkwaliteit
De foto’s die uit de camera komen rollen zijn erg contrastrijk en dragen erg mooie kleuren. Ik heb zelf ook een Olympus E-PL2 gehad, helaas kon ik niet blij worden van de beeldkwaliteit van dit toestel. De foto’s zaten in de donkere gebieden vol met digitale ruis (op ISO 200/400 al) en ze kwamen digitaal over.

ISO
’s avonds gedraagt de camera zich prima. Mijn Nikon V1 staat op Auto-ISO 100-3200. De optie ‘Hoge ISO ruisonderdrukking’ heb ik expres uitgeschakeld. De foto’s zullen wat meer ruis bevatten, maar wat een detail! De ruis die de camera produceert vind ik persoonlijk erg mooi. De Nikon 1 kan tot ISO 6400, deze zou ik alleen gebruiken bij uitzondering. Wat ik zelf jammer vind, is dat de camera niet aangeeft in welk ISO gebied hij werkt als je hem op Auto-ISO hebt staan. Hij geeft dan enkel aan: Auto-ISO 3200. Wellicht zal dit bij een update nog eens veranderen.

Burst modus
De Nikon 1 is snel, heel snel. Echter moet je de opgegeven snelheden met een korreltje zout nemen. Nikon beloofd 10/30 of 60 beelden per seconde met de elektronische sluiter. Deze snelheden zal hij ongetwijfeld halen. Echter houdt hij dit maar enkele seconden vol, daarna is de buffer vol. Met de mechanische sluiter haal je 5 beelden per seconde, dit houdt hij dan ook meer dan 10 seconde vol. Daarna heeft het toestel 15 tot 20 seconden nodig om de goed gevulde buffer te legen op de geheugenkaart.

Video
Het filmen met de Nikon 1 systemen verloopt vlekkeloos. De scherpstelling is vlotgenoeg bij het filmen, wel heb ik het idee dat ik de camera soms een handje moet helpen als ik de camera in AF-F stand heb staan door de sluiterknop half in te drukken. De camera kan continu scherpstellen waardoor de beelden altijd scherp zullen zijn. Filmen met de 18,5mm zal wat lastiger zijn bij grote diafragma’s aangezien de scherpte diepte wat beperkter is.

Nadelen
Heeft de camera ook echte nadelen? Ja en nee; de kleine sensor zorgt voor een aantal beperkingen. Ik kan zelf prima met die beperkingen leven, dit komt ook mede doordat ik makkelijk m'n spiegelreflex kan pakken. Voor de mensen die dit als enige camera zullen hebben, kan het een nadeel zijn dat de sensor wat kleiner is. Een ander nadeel is dat het flits afdek kapje soms van de camera af wil vallen. Ik kan je daarom aanraden er een stukje plakband op te plakken, of eronder. Verder wil het functie wieletje zichzelf nog weleens verdraaien naar de videostand. Foto's maken lukt dan nog wel, echter fotografeert hij dan op de 1920x1080 stand.

Conclusie
Nikon heeft natuurlijk een groot arsenaal aan spiegel reflex camera’s in haar assortiment. Nikon heeft geprobeerd een systeem neer te zetten wat niet direct van de DSLR markt zal snoepen.
Ik ben zelf een fervente Nikon liefhebber, en ben wellicht bevooroordeeld. Echter kan ik niet anders dan positief zijn over deze camera. Ben je op zoek naar een goedgebouwde, snelle ‘no-nonsens’ camera. Dan is de Nikon 1 echt een systeem voor jou. De Nikon 1 heeft geen artistieke filters zoals bijvoorbeeld de Olympus systemen. Als je hier niks om geeft, zal je ze dus ook niet missen. De prijzen van de Nikon 1 systemen zijn op dit moment aardig aantrekkelijk, een J1 koop je al tussen de 200-300 euro. De V1 is doorgaans iets duurder. In het najaar van 2012 heeft Nikon de J2 en de V2 uitgebracht. En inmiddels is de J3 ook beschikbaar. Als je de 4 extra megapixel niet mist, zal je genoeg hebben aan de J1/V1. Ook is het zo dat als je de verhalen van DXOMark moet geloven, dat de V2 slechter presteert dan de V1.
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Nikon V1 Review (beter laat dan nooit)

Berichtdoor ArendV » di mei 14 2013 3:02 pm

Bedankt Gideon voor je duidelijke review van de Nikon V1.

Hier wat opmerkingen van mijn kant gebaseerd op een aantal maanden ervaring met de V1:
De Autofocus wordt bij iets minder licht al snel een flink stuk trager en onzeker - in het zonnige Griekenland was die omslag al aan het einde van de middag (hij schakelt dan van fase- naar contrast-detectie AF).
De Beeldwaliteit is voor zo'n kleine sensor zeker goed, maar ik ben verbaasd over je ervaringen met de Olympus E-PL2, die scoort normaal toch echt beter op hoge ISO's.
Bij de ISO instellingen heb ik hem standaard op 100-800 staan. ISO 3200 is bruikbaar maar toch beperkt, jammer dat er geen stand 100-1600 op zit (zou eenvoudig in firmware upgrade op te lossen zijn, maar is ook nog niet voorhanden bij de V2, wel geeft die de gekozen ISO waarde aan in auto ISO).
Ik heb weinig ervaring met Video maar kwaliteit en geluid van mijn eerste pogingen - ook bij weinig licht - zijn best goed.
Bij de Nadelen heb ik nog wel wat aanvullingen. Het langzaam opstarten uit de slaapmodus, vooral als je meteen de zoeker wilt gebruiken, ik heb hierdoor wel wat shots gemist. Je kunt hem pas na 10 minuten laten uitschakelen - dat loopt de accu veel sneller leeg - maar uitzetten kan niet. Daarnaast is het automatisch laten zien van de genomen foto al door velen als irritatiepunt genoemd, snel de ontspanknop aanraken is de enige remedie (dit is bij de V2 wel opgelost).

Verder vind ik het een erg prettig cameraatje dat zich gemakkelijk laat bedienen. Ik zet hem meestal in A en kan dan met het "tuimelknopje" rechtsboven snel het diafragma aanpassen. Belichtingscompensatie en AF-modus zijn direct via knoppen te regelen. En de Nikon 1 objectieven zijn zo heerlijk compact. In een klein tasje heb ik een heel systeem (nog geen echte macro, maar met de Canon 250D op de 30-110 kom ik een heel eind).

De V2 heeft wel wat verbeteringen in bediening (o.a. PASM wiel) en hantering (een grip op de V1 zoals van Franiec lost dit ook op), maar zeker niet in beeldkwaliteit.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon V1 Review (beter laat dan nooit)

Berichtdoor Fotomaatje » di mei 14 2013 5:00 pm

Hoi Gideon en Arend
Heb afgelopen week en leuke v1 kit op de kop getikt bij de Makro. Was een winstpakker en kon dit niet laten lopen. Ik heb de kit met de 10-30 erop. De camera is aangeschaft voor de, zeg maar gewone vakanties, in meer interessante vakanties neem ik trouw mijn D300 + de 24-70 mee. Ik was het een beetje zat die zware combinatie elke dag weer mee te sjouwen.
Ben nu net een paar dagen de V1 aan het testen en ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Mooie contrastrijke en kleurrijke plaatjes. Wat hij doet in mindere lichtomstandigheden heb ik nog niet uitgetest.
Ben in ieder geval blij met het cameraatje.
Groet Henk
Fotomaatje

Forumlid
Berichten: 56


Locatie: Didam

Onderwerp:

Re: Nikon V1 Review (beter laat dan nooit)

Berichtdoor J.Hoes » di mei 14 2013 5:49 pm

Leuk verhaal met eigen ervaringen erin.

Een paar opmerkingen:
Er is recentelijk ook een groothoekzoomlens uitgebracht (6,7 - 13mm)
Accuduur is niet juist. Nikon specificeert zelf plm 400 foto's, en plm 350 met flitser SB-N5.

Verder ben ik zeer tevreden over het compacte model. Sinds kort een 18,5mm lens erbij gekocht. Ik hang nu veel vaker de V1 om mijn nek, flitser en microfoon in de jaszak en maak foto's/ videootje onderweg.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: Nikon V1 Review (beter laat dan nooit)

Berichtdoor Gideon » di mei 14 2013 6:08 pm

J.Hoes schreef:Leuk verhaal met eigen ervaringen erin.

Een paar opmerkingen:
Er is recentelijk ook een groothoekzoomlens uitgebracht (6,7 - 13mm)
Accuduur is niet juist. Nikon specificeert zelf plm 400 foto's, en plm 350 met flitser SB-N5.

Verder ben ik zeer tevreden over het compacte model. Sinds kort een 18,5mm lens erbij gekocht. Ik hang nu veel vaker de V1 om mijn nek, flitser en microfoon in de jaszak en maak foto's/ videootje onderweg.

Groet Hans.


Hoi Hans, Ja dit klopt, de review is al even oud en heb deze er inderdaad niet bij gezet. Raar dat je maar 400 foto's met 1 accu lading kunt doen. Voor mij is 1000 foto's geen uitzondering. Ik moet er wel bij zeggen dat hij bij mij veelal op de stand waarbij alleen de Elektronische viewfinder beeld geeft. Zo'n groot beeldscherm verbruikt natuurlijk veel stroom. Als ik bijvoorbeeld de Timelapse functie gebruik, kan ik hem zo 1000 foto's laten maken en de accu is dan nog minimaal half vol(mechanische sluiter uitgeschakeld)

P.S. de 1080i videostand is een interlaced functie, oftewel softwarematig worden de beelden geupscaled. Deze zou ik dan ook niet gebruiken.
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Nikon V1 Review (beter laat dan nooit)

Berichtdoor J.Hoes » di mei 14 2013 8:06 pm

Accuduur zal wel net zoals benzineverbuik van een auto zijn: deel techniek, deel gedrag van de bestuurder en deel omstandigheden van buitenaf.

Ik heb me niet echt geturfd wb. de aantallen foto's tov de accuduur, maar ik kom niet veel verder dan plm 250-300 foto's met een restlading rond 15-20%.
Gebruik uitsluitend de EVF, elektronische sluiter, bestanden in JPG fijn, na 1 min slaapstand, lens 10mm en 18,5mm (dus geen VR), bestanden overzetten met USB kabel.
Ik heb twee accu's van Nikon, en het gevoel dat de ene wat sneller leeg is dan de andere. De batterij-indicator geeft bij de extra accu intussen stand 2 aan wb. ouderdom en bij de originele accu stand "new".

Nu heb ik wel ergens gelezen dat de 1V1 wat kritisch is tov. accu's, en dat een "oppe" accu in bv de D7000 nog goed te gebruiken zou zijn.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: Nikon V1 Review (beter laat dan nooit)

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo mei 15 2013 8:38 am

Heb me nog niet laten verleiden tot een eigen test. Destijds vond ik de 1000 euro aanschafprijs duur. Ook in de actuele winkelprijs van 300 euro zit nog een winstmarge.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon V1 Review (beter laat dan nooit)

Berichtdoor Gideon » wo mei 15 2013 8:45 am

Hans Braakhuis schreef:Heb me nog niet laten verleiden tot een eigen test. Destijds vond ik de 1000 euro aanschafprijs duur. Ook in de actuele winkelprijs van 300 euro zit nog een winstmarge.


Is dat de reden? Overal zit een winstmarge op
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Nikon V1 Review (beter laat dan nooit)

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo mei 15 2013 11:26 am

De te kleine sensor was de andere reden.

Overigens m'n complimenten voor je review.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon V1 Review (beter laat dan nooit)

Berichtdoor JijEnSport » do mei 16 2013 3:28 pm

Ik heb sinds een paar maanden een V1 en afgelopen voorjaarsvakantie is ie mee geweest naar Turkije. Als lenzen heb ik de 10-30 en met de FT1 alle AFS nikkors van mij refexcamera. Dat werkt bijzonder goed. In Turkije had ik de 50mm 1.4 mee voor de situaties met weinig licht. Gisteren heb ik de 10mm aangeschaft en de 18.5 staat op mijn verlanglijstje.

Natuurlijk ben ik blij met mijn V1, anders zou ik m niet uitbreiden. Het is een ideale reispartner voor in de rugzak. De foto's zijn goed, belichting perfect en de snelheid is super. Daarnaast kun je m ook superstil instellen, ideaal voor straatfotografie. Ik wil m niet meer kwijt en maak op vakantie zo meer foto's (hij gaat nl altijd mee, terwijl mijn d300 met 17-55 vroeger wel eens in het hotel achter bleef).

Verder ben ik van plan de mogelijkheden te onderzoeken i.c.m de 70-200 VR2 die ik ook in mijn bezit heb. Volgens mij moet dit voor vogels best een leuke combi zijn
JijEnSport




Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten