2 vragen over Nikon 1

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

2 vragen over Nikon 1

Berichtdoor nikonuser » zo jul 07 2013 9:19 pm

Weet iemand hoe je de sensor van de Nikon 1 schoonmaakt?
Kan er niets over terug vinden in de handleiding.

Is er en verloopadapter voor de flitsschoen zodat ik mn
huidige SB-600 kan gebruiken?

Alvast bedankt.
nikonuser

Forumlid
Berichten: 15



Onderwerp:

Re: 2 vragen over Nikon 1

Berichtdoor gijs sandberg » zo jul 07 2013 10:48 pm

Beste N,
Welkom.
2: dat zou per type kunnen verschillen, kijk eens in het PDF handboek van de betreffende kamera (http://www.nikon.nl)
Ik zou gokken van niet (afgezien van een dure lens-adapter is het een afgesloten systeem met voor sommige types een dedicated flitser).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2 vragen over Nikon 1

Berichtdoor jantom » zo jul 07 2013 10:58 pm

De sensor kan met een canule (stofbalg) worden schoongemaakt. Ik heb geen link voor je maar er is veel over stofjes op sensors geschreven en hoe die te verwijderen. Ik ben slecht in vinden...

Ik had ook eens stofjes op de sensor van mijn Nikon 1 en opeens waren ze er niet meer. Ik hoop dat dat ook met jouw camera zo gaat..

En er is een adapter te koop (van Nikon). Dat zal neem ik aan toch wel in de gebruiksaanwijzing staan... Zie hierna (link)

http://www.letsgodigital.org/nl/30703/n ... cessories/

Ik weet niet of een flitser daarmee werkt. Ik zie namelijk geen contacten. Maak anders contact met Nikon NL of een fotohandelaar...maar misschien krijg je nog meer tips binnen.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 2 vragen over Nikon 1

Berichtdoor ArendV » zo jul 07 2013 11:59 pm

De AS-N1000 uit de link hierboven is inderdaad een passief schoentje voor de V1 (ik weet niet welke Nikon 1 je hebt), die dus geen contacten heeft en niet communiceert met de flitser die je erin zet, dat gaat dus niet werken.
Je kunt hooguit je SB600 als slave gebruiken, getriggerd door een Nikon 1 flitser als de SB-N5.

Schoonmaken gaat niet anders dan met andere digitale camera's, alleen zijn er nog weinig produkten op de markt specifiek voor de 1 inch sensor.
Begin met een blaaspeertje en als dat niet helpt is een sensorkwastje de volgend stap om droog schoon te maken (b.v. dit kwastje van VisibleDust lijkt redelijk geschikt voor de Nikon 1).
Voor nat schoonmaken zul je zelf je swabs moeten maken aangezien die nog niet kant en klaar voor de Nikon 1 beschikbaar zijn.

Ik heb nog geen stof gezien op mijn Nikon V1 en bij mijn D300 is droog schoonmaken meestal voldoende (de afgelopen 3,5 jaar 2x nat schoon moeten maken).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 2 vragen over Nikon 1

Berichtdoor nikonuser » do jul 11 2013 11:10 pm

Dank voor jullie reacties.

Ik kan van iemand een V1 overnemen, maar daar zitten wat stofjes op de sensor.
En in de pdf kan ik niet lezen hoe je zelf de sensor kan schoonmaken.

De D100 die ik heb, daarmee kan ik de sensor zelf schoonmaken en wil dat
ook met de V1 kunnen doen.

Over de flitsadapter, daarvoor zal ik verder gaan zoeken.

Mocht iemand nog tips hebben dan hoor ik het graag.

Mvg
nikonuser

Forumlid
Berichten: 15




Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten