Wat zou ik missen ?

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

Wat zou ik missen ?

Berichtdoor FoTek » zo jul 21 2013 10:15 am

Ik zit er over te denken mijn Nikon D90 in te wisselen voor een systeemcamera.
De D90 staat teveel in de kast, te zwaar en groot om even mee te nemen. (met name als de kinderen meegaan)

Het is heel wat makkelijker om de Panasonic Lumix mee te nemen, maar daar mis ik weer wat door beperkte instellingen en snelheid.
De oplossing lijkt mij een Nikon 1 (of anders...)

Afgezien van enkele nadelen (digitale zoeker, beperkte scherptediepte, grotere cropfactor) , zie ik dan nog wat over het hoofd ??
Ik fotografeer met name kinderen, dieren, sport en natuur. (geen macro)
Mijn huidige lenzen zijn de 17-55 2.8 en 70-300 VRII en SB-700.

Zijn er al meer mensen die hier ervaring mee hebben en de DSLR laten staan ??
I AM trying
FoTek

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat zou ik missen ?

Berichtdoor iefie » zo jul 21 2013 11:02 am

Volgens mij staan de fuji's x serie hoog aangeschreven

hoi ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat zou ik missen ?

Berichtdoor JanJacob » zo jul 21 2013 12:13 pm

Ik heb hierom een Fujifilm X10 aangeschaft (voor erbij). In EXR-modus een fantastische beeldkwaliteit. Je levert alleen in op resolutie.
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat zou ik missen ?

Berichtdoor dogo » zo jul 21 2013 1:21 pm

Net 1 week geleden een Nikon V1 aangeschaft, eigenlijk voor mijn vrouw, weekendje meegenomen, foto's zijn redelijk maar niet meer dan dat. Ik vind er, eerlijk gezegd, echter geen klap aan om met zo een systeemcamera foto's te schieten. Niet alleen dat de foto's van mindere kwaliteit zijn, maar de "ervaring" van het foto's schieten is ook vele malen minder. Er zit m.i. bijna geen "jus" aan het werken met een systeemcamera, maar dat is echt mijn mening.
Dat kan eigenlijk bijna alleen maar begrepen worden door mensen die ook altijd met een DSLR fotograferen.
Licht reizen is voor mij definitief voortaan gewoon mijn D700 met 24-120mm lens + ev. 50mm 1.8 in een kleine foto schoudertas, en nóg lichter (heb ik zo vaak gedaan bij stedentrips) is de camera direct over mijn schouder, wat schoonmaakdoekjes en een plastic zak voor als het gaat regenen in mijn zak, en zo de stad in. De Nikon V1 is permanent voor mijn vrouw.
Nikon Df, Nikon D700, Nikon D90 en een aantal Nikkor lenzen
Gebruikersavatar
dogo

Forumlid
Berichten: 567


Locatie: Noord Holland
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat zou ik missen ?

Berichtdoor George Fennes » zo jul 21 2013 3:37 pm

dogo schreef:Net 1 week geleden een Nikon V1 aangeschaft, eigenlijk voor mijn vrouw, weekendje meegenomen, foto's zijn redelijk maar niet meer dan dat. Ik vind er, eerlijk gezegd, echter geen klap aan om met zo een systeemcamera foto's te schieten. Niet alleen dat de foto's van mindere kwaliteit zijn, maar de "ervaring" van het foto's schieten is ook vele malen minder. Er zit m.i. bijna geen "jus" aan het werken met een systeemcamera, maar dat is echt mijn mening.
Dat kan eigenlijk bijna alleen maar begrepen worden door mensen die ook altijd met een DSLR fotograferen.
Licht reizen is voor mij definitief voortaan gewoon mijn D700 met 24-120mm lens + ev. 50mm 1.8 in een kleine foto schoudertas, en nóg lichter (heb ik zo vaak gedaan bij stedentrips) is de camera direct over mijn schouder, wat schoonmaakdoekjes en een plastic zak voor als het gaat regenen in mijn zak, en zo de stad in. De Nikon V1 is permanent voor mijn vrouw.

Dogo, misschien moet je nog wel wennen aan de V1 :lol:
Maar ik ben wel voor ligter gegaan en wel met de Fuji Finepix x20
Een geweldige camera en retescherp!
Wel even wennen want de knopjes zitten natuurlijk wel anders dan bij de D90.
Ik was met een vriend even in Bourtange, hij met de D90 en Tamron 17-50 Sigma 50-150 en de Nikkor 70-300mm
Constand geklooi met objectiefwissel en mijn plaatjes waren toch wel erg mooi ondanks dat het een compactje was.
Nee ik ben erg blij met mijn x20
Hij heeft alles wat ik wilde hebben zoals:
Doorzichtzoeker
Lichtsterk zoomlensje 28 -112mm en een lichtsterkte van 2.0 - 2.8
Alles met de hand kunnen bedienen
Maar ook de pretstand (vol automatisch)
A stand
S stand
M stand
Je hebt ook een macrofunctie in twee stappen
En alles werkt zoals het moet werken
Nee de D90 zal heel vaak thuisblijven

Maar kijk eens naar de foto's van Skippy zien er toch gelikt uit of niet soms?

Voor mij hoeft het niet die dikke camera's ik hoef mij niet te bewijzen :lol:
Dus als kleine reisgezel is de x20 echt geweldig.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat zou ik missen ?

Berichtdoor oud0001 » zo jul 21 2013 6:36 pm

Zelf heb ik een Fuji XE-1 er bij. Een geweldig stukje materiaal met een uitstekende beeld kwaliteit.
Voor sport is het absoluut "niet" de juiste camera. De focus snelheid ligt te laag daarvoor. Een Nikon f2,8 180mm is ook een crim op de kleine body. Macro met tussenringen e.d. gaat ook minder lekker.
Voor mensenfotografie, architectuur, omgevingsfotografie en ook partyfotografie is het een heel mooi stukje gereedschap.

Wat ga je missen? De complexiteit, het gewicht en de grote tas. Het is simpeler werken met een compact systeem.
Maar zoals voor alles geldt ook hier, het juiste gereedschap voor de juiste job. :wink:

Ik zou willen adviseren eens een winkel binnen te stappen en te gaan bekijken en bevoelen. :mryellow:
oud0001



Onderwerp:

Re: Wat zou ik missen ?

Berichtdoor FoTek » zo jul 21 2013 8:33 pm

Bedankt voor de reacties. Ben zelf afgelopen zaterdag eens gaan kijken en voelen in Rijswijk.
De verkoper adviseerde Panasonic G6 of Olympus OMD E5 met de 12-35 2.8 of 12-60 2.8-4.0 met daarnaast een 14-150 4.0-5.6
Erg klein (in vergelijking met de D90) maar niet kunnen testen omdat er geen accu beschikbaar was....

Door aankoop van deze camera zou de D90 echt werkloos worden ben ik bang. En ik vind het zonde dat zoveel waarde niet gebruikt wordt.
Vandaar dat ik me afvraag of een systeemcamera een DSLR kan vervangen.

Ik ben niet zozeer op zoek naar een camera ernaast, maar als vervanging. Al heb ik de aangegeven types wel even opgezocht en als ik nu een compacte nodig zou hebben zou ik het wel weten !!
I AM trying
FoTek

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Wat zou ik missen ?

Berichtdoor oud0001 » zo jul 21 2013 9:34 pm

Algehele vervanging, hmmm.
Als jij dat wilt dan kan dat. :wink:

Wel handig dat er geen accu beschikbaar was.
Ik zou het toch eerst werkend willen zien.
oud0001



Onderwerp:

Re: Wat zou ik missen ?

Berichtdoor JanJacob » ma jul 22 2013 12:07 am

Natuurlijk kun je het zien als vervanger. Een camera bij je hebben is beter dan geen camera. Lokt het kleinere formaat bij jou uit dat je hem vaker meeneemt, is dat pure winst.

Toch?
JanJacob

Forumlid
Berichten: 699


Locatie: Barendrecht
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Wat zou ik missen ?

Berichtdoor FoTek » ma jul 22 2013 12:59 pm

Ik ga er nog eens over nadenken... Als ik de reacties goed lees is het niet echt een aanrader.

Misschien toch de compact vervangen door een geavanceerdere camera die uit te breiden is.
I AM trying
FoTek

Forumlid
Berichten: 66


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten