Welke flitser voor de Nikon v1

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

Welke flitser voor de Nikon v1

Berichtdoor ykoster » zo sep 14 2014 8:42 pm

Hallo,

Ik ben sinds vandaag de bezitter van een Nikon V1.
Tot nu toe zeer tevreden en al wat leuke kiekjes gemaakt.

Maar nu ben ik benieuwd als leek, wat voegt een flitser toe kwa foto's (sorry als het een domme vraag is, maar ik leer graag).

En mijn tweede vraag is wat is een goede/betaalbare flitser voor de v1?

Alvast bedankt.
ykoster

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke flitser voor de Nikon v1

Berichtdoor ArendV » ma sep 15 2014 10:13 am

Je eerste vraag is erg breed en laat zich niet in een paar zinnen beantwoorden.
Een flitser kan in veel situaties wat toevoegen. Het meest voor de hand ligt toepassing in een donkere ruimte, maar je kunt hem ook gebruiken als invulflits in situaties met veel contrast (b.v. het oplichten van een harde schaduw in de felle zon).
Maar ik zou zeggen verdiep je eerst zelf eens wat meer in flitsfotografie, op internet is genoeg te vinden, b.v.
http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/strobist/werken_met_flitsers_de_basis_van_flitsfotografie.asp

De tweede vraag is simpel te beantwoorden.
Op dit moment verkoopt Nikon maar één flitser die compatibel is met de Nikon 1 camera's, de SB-N7 (helaas passen de andere Nikon speedlights zoals de SB-700 en SB-910 niet op de Nikon 1).
Je kunt ook nog proberen tweedehands een Nikon SB-N5 op de kop te tikken, die als voordeel heeft dat hij zich ook zijwaarts laat draaien (de SB-N7 kun je alleen naar boven draaien).
Wel is de SB-N7 krachiger dan de SB-N5 (richtgetal 18 vs. 8,5 bij 100 ISO). Dit is nog steeds veel lager dan de grotere Nikon flitsers (SB700: 28 en SB910: 34).
Dat is dan ook meteen de beperking van de SB-N7. Je kunt er meer mee dan met de ingebouwde opklapfitser van een DSLR maar minder dan een grotere flitser.
Ik gebruik zelf een SB-N5 op mijn V1 en binnen de beperking die hij heeft door zijn lage flitskracht vind ik hem wel handig, temeer omdat de V1 geen ingebouwd flitsertje heeft.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke flitser voor de Nikon v1

Berichtdoor ykoster » ma sep 15 2014 3:48 pm

Heel erg bedankt voor je reactie.
Ik ga me er zeker eens in verdiepen.

Naar de flitser ga ik opzoek :).
ykoster

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke flitser voor de Nikon v1

Berichtdoor ykoster » ma sep 15 2014 4:27 pm

Wel handig misschien ook voor andere forum leden die opzoek zijn naar een flitser, met behulp van dit opzet stukje kan je volgens mij elke flitser erop zetten.
Mocht ik het mis hebben dan hoor ik dit graag.

Let op
De MSA-5 van JJC zorgt niet voor een elektronische verbinding tussen de camera en eventueel te gebruiken accessoires.

Link: http://www.cameranu.nl/nl/p247374/jjc-msa-5-universal-shoe-adapter-voor-nikon-1-v1?utm_source=googleshopping&utm_medium=site&utm_campaign=affiliates&utm_content=flitsers,adapters&gclid=CjwKEAjwnNqgBRDdgOitrZPj6yYSJACM86tD07Xl6MKa768sz7kjckiqN7cqmWBDgF1ylnQat3VcsRoCAVDw_wcB
ykoster

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke flitser voor de Nikon v1

Berichtdoor ATOR » ma sep 15 2014 4:59 pm

Je hebt het helaas mis, zoals in jouw post te lezen is zorgt dit niet voor een elektronische verbinding en die heb je wel nodig om te kunnen flitsen.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke flitser voor de Nikon v1

Berichtdoor J.Hoes » ma sep 15 2014 5:21 pm

ykoster schreef:Wel handig misschien ook voor andere forum leden die opzoek zijn naar een flitser, met behulp van dit opzet stukje kan je volgens mij elke flitser erop zetten.
Mocht ik het mis hebben dan hoor ik dit graag.

Let op
De MSA-5 van JJC zorgt niet voor een elektronische verbinding tussen de camera en eventueel te gebruiken accessoires.

Link: http://www.cameranu.nl/nl/p247374/jjc-msa-5-universal-shoe-adapter-voor-nikon-1-v1?utm_source=googleshopping&utm_medium=site&utm_campaign=affiliates&utm_content=flitsers,adapters&gclid=CjwKEAjwnNqgBRDdgOitrZPj6yYSJACM86tD07Xl6MKa768sz7kjckiqN7cqmWBDgF1ylnQat3VcsRoCAVDw_wcB

In de link toont Camera.nu de toepassing: een externe microfoon, of een videolampje. Technisch kun je er wel een flitser in plaatsen, maar die moet je dan handmatig ontsteken.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: Welke flitser voor de Nikon v1

Berichtdoor ykoster » ma sep 15 2014 5:41 pm

Ja dat is niet echt handig
ykoster

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke flitser voor de Nikon v1

Berichtdoor gijs sandberg » ma sep 15 2014 8:28 pm

Beste Y,
Dat accessoire lijkt niet ontworpen om een echte flitser op te zetten.
Bovendien: bedenk dat een externe flitser snel meer weegt dan een Nikon1 kamera, vandaar dat Nikon alleen een lichtgewicht flitsertje levert.
Terug naar de originele vraag: ik denk alleen de originele flitsers die Nikon voor het 1-systeem maakt.
De engelstalige versie die ik van het v1 handboek heb is tamelijk duidelijk op pg 59 en 60.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke flitser voor de Nikon v1

Berichtdoor ykoster » di sep 16 2014 1:40 pm

Gijs bedankt voor je antwoord, ik ga het even opzoeken in de handleiding :)
Laatst gewijzigd door Cyrus op di sep 16 2014 1:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
ykoster

Forumlid
Berichten: 48


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten