Nikon 1 RIP (deel 2)

Discussies over fotografie met 1 serie.

Onderwerp:

Nikon 1 RIP (deel 2)

Berichtdoor WilvG » di mei 07 2019 9:12 pm

Sinds afgelopen najaar heeft Nikon zich definitief genesteld op de markt voor mirrorless met heel serieus en goed gereedschap in de vorm van de Z-serie.
Nu mirrorless inmiddels marktbreed wordt geaccepteerd en de schijnwerpers vol op fullframe staan zou er misschien juist weer bestaansrecht kunnen zijn voor het kleine Nikon 1.
Want Nikon 1 is nog altijd uniek als: het kleinste en lichtste systeem met wisselbare lenzen.
Had het in 2012 de lastige opdracht om zich in een nieuwe markt te zetten voor een destijds moeilijk te definieren doelgroep.
Anno 2019 zou het een veel relaxtere marktpositie onder z’n grote Z-broers kunnen hebben want het is vanwege z’n gering formaat en gewicht nog altijd onderscheidend van alle andere systeemcamera merken.
Wat betreft de cameras waren de door Nikon gemaakte keuzes voor de 1 serie niet altijd even gelukkig maar dat je met een 1 inch sensor zeer goede cameras kunt maken bewijst Sony wel met z’n RX 100 serie (maar zonder wisselbare lenzen).
Bij de Nikon 1 lenzen zaten echter wel verschillende juweeltjes zoals de lichtsterke 18mm prime of de 6.7-13 groothoek en niet te vergeten de CX 70-300 telezoom (810mm eq) die laatste ter grootte van een hand.
Wat mij betreft mogen ze het Nikon 1 systeem gerust weer uit het graf trekken (en doorontwikkelen).

Wil
WilvG

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 RIP (deel 2)

Berichtdoor George Fennes » di mei 07 2019 11:24 pm

Wil was het niet zo dat de kwaliteit niet echt denderend was van de 1 serie?
Als die top was geweest dan was die er echt nog wel geweest.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 1 RIP (deel 2)

Berichtdoor jan » wo mei 08 2019 1:02 am

Wij hebben de J5 in huis en het is inderdaad een mooie compacte camera en de beelden zijn goed. Af en toe pak ik deze camera nog wel eens bij mijn dochter uit de tas omdat hij zo lekker compact is.
Wat ik wel jammer heb gevonden dat er zo weinig Nikon artikelen compatibel waren met de 1-serie. Het enige is via een adapter de Nikon objectieven. Ik vindt het wel een gemiste kans dat deze compatibiliteit niet verder is doorgezet naar bijvoorbeeld ook de flitsers. Wat was er nu mooier geweest wanneer mijn dochter ook in mijn tas kon "graaien" om met spullen te stoeien. Ik ben het met TS eens dat wanneer Nikon aan de 1 serie wat meer uitwisselbare mogelijkheden had aangeboden met de grotere D-serie, een iets grotere sensor dit systeem veel groter had kunnen worden. Dus ja, wanneer men besluit dit systeem weer te reanimeren en wat functionaliteiten toevoegt dan kon het zomaar weer iets gaan worden.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 1 RIP (deel 2)

Berichtdoor George Fennes » wo mei 08 2019 6:44 am

Jan je hebt gelijk ik heb de recensies en het topic over de 1 gelezen en hier toch wel veel positieve berichten over gelezen.
Je krijgt de indruk dat Nikon het expres heb laten floppen.
Maar dat is niet logisch.
Als Nikon dit concept had laten doorgroeien had ze een voorsprong gehad op andere camera merken.
Soms weten we gewoon niet wat de achterliggende gedachtes zijn waarom men niet doorgegaan is met innoveren.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 1 RIP (deel 2)

Berichtdoor WilvG » wo mei 08 2019 8:42 am

Ik vermoed dat ze N1 destijds (2011/2012) hebben geinroduceerd op de toen nog prille mirrorless markt om de boot niet te missen, om af te tasten en om richting te bepalen.
Voor de amateur was het echter veel te duur, voor de prof was het te vroeg en ook niet goed genoeg en groep daartussenin greep al snel naar de systemen met grotere sensor zoals Fuji, Sony en de M4/3 cameras.
Inmiddels is spiegelloos in de volwassen fase aanbeland en is de koers duidelijk.
Met de trend naar fullframe en dus grotere cameras is er misschien juist weer ruimte voor dit allerkleinste mirrorless systeem met z'n mooie superlichte lensjes.
Een V4 met een doorontwikkelde 1 inch sensor, een goede EVF en de knoppen op de juiste plek..... laat maar komen (hmm.. was het maar waar).
WilvG

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 RIP (deel 2)

Berichtdoor George Fennes » wo mei 08 2019 11:19 am

Wil je spreekt over dat de Nikon N1 veel te duur was voor de amateur.
Dat ben ik niet met je eens, de prijzen waren juist goed betaalbaar.
Zet de prijzen van de 1 serie eens af tegen de Z serie dan zie ik een schril contrast.
Dus daar zat het niet in volgens mij.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 1 RIP (deel 2)

Berichtdoor ArendV » wo mei 08 2019 12:56 pm

Bij de introductie van de Nikon 1 met de J1 en V1 waren ze zeker wel te duur en ik ben net als vele anderen pas ingestapt toen ze in de uitverkoop kwamen. Bij latere generaties werd de prijs geleidelijk iets aangepast, maar pas bij de J5 was de prijsstelling redelijk bij introductie.
Er is een schril contrast tussen de Z en 1 serie in vele opzichten en dat betekent ook dat de prijs daar op aangepast moet worden, wat aanvankelijk dus niet het geval was voor de Nikon 1 serie.
Aanvankelijk lag de beeldkwaliteit achter op andere 1 inch sensorcamera's, maar de J5 scoort erg goed en zoals hierboven al gezegd een aantal Nikon 1 objectiefjes ook.
Nu ben ik nog steeds een tevreden gebruiker van de J5 en V1, maar een revival van de Nikon 1 zie ik niet zo snel gebeuren.
Eerst maar eens kijken wanneer Nikon met een DX versie van de Z komt.

Het verhaal hierboven doet me een beetje denken aan what Thom Hogan schreef over de Nikon 1. Helaas is de kwaliteit van de hardware niet dusdanig dat ze echte klassiekers zullen worden (met name veel diafragma problemen met de objectieven).
Laatst gewijzigd door ArendV op wo mei 08 2019 1:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon 1 RIP (deel 2)

Berichtdoor WilvG » wo mei 08 2019 1:13 pm

George; je kunt de 1 serie niet afzetten tegen de Z serie, dat zijn verschillende rangordes.
De 1 serie bediende toen ook een wat andere doelgroep dan de Z serie nu.
De Z serie wordt nu gekocht als vervanger van een spiegelreflex daar was bij de N1 geen sprake van.
Die werdt hooguit gekocht voor naast de speigelreflex.
En zoals Arend schreef ging de verkoop pas echt lopen toen de prijzen zakten.
Frapant is dat de 1 serie (en met name de V's en J5) op Marktplaats nog steeds goed verhandeld worden tweedehands.

Wil
WilvG

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 RIP (deel 2)

Berichtdoor Ed Post » wo mei 08 2019 2:03 pm

Ik heb ook nog steeds een V1 met diverse objectieven, flitser, de FT1 adapter en wat goedkope Chinese adapters. Ik vind het nog steeds een erg leuk systeem met als grootste beperking dat al snel beeldruis optreedt bij hogere ISO waardes, maar daar loop ik niet zo vaak tegenaan.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 RIP (deel 2)

Berichtdoor JerryBig » wo mei 08 2019 2:56 pm

Heb nog een V1 en J5 met diverse lensjes. Wanneer ik er op uit ga, lopend of op de fiets, neem ik meestal de J5 met 6.7-13, de 10-30 en de 18 mm mee en die zitten in een mini fototasje (7 euro AliExpress). Weegt vrijwel niets. Ideaal en prachtige foto's. Ga ik echt voor het foto's maken, dan gaat de D750 met enkele kilo's glaswerk mee in de rugzak.

Zo'n Nikon met die zoomlensjes zijn zo veel beter en handiger dan een mobiele telefoon. Erg jammer dat Nikon er een punt achter heeft gezet.
Dat er veel kan met de Nikon 1 kun je zien op de site van Thomas Stirr: https://tomstirrphotography.com/
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “1 serie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten