Nikon 1 Nikkor 70-300mm f4.5-5.6 VR N + Nikon TR-N100

Bespreek hier obectieven gemaakt voor de Nikon 1 serie.

Onderwerp:

Nikon 1 Nikkor 70-300mm f4.5-5.6 VR N + Nikon TR-N100

Berichtdoor Ed Post » ma aug 24 2020 4:32 pm

Maar even Nikon 1 opschudden.

Het kostte wat moeite, maar uiteindelijk is het toch gelukt om voor een schappelijke prijs een in nieuwstaat verkerende Nikon 1 Nikkor 70-300mm f4.5-5.6 VR N + Nikon TR-N100 en Arca statiefplaat van Hejnar Photo op de kop te tikken in Zwitserland.
Dit is echt een fantastisch objectief wat nog steeds voor hoge bedragen van de hand gaan, als je ze al kunt vinden.
Voor veel Nikon liefhebbers is Nikon 1 passé, maar ik ben er erg blij mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 Nikkor 70-300mm f4.5-5.6 VR N + Nikon TR-N100

Berichtdoor George Fennes » ma aug 24 2020 5:17 pm

Gefeliciteerd Ed en veel plezier er mee.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 1 Nikkor 70-300mm f4.5-5.6 VR N + Nikon TR-N100

Berichtdoor WilvG » wo aug 26 2020 11:32 pm

De CX 70-300 is een van mooiste juweeltjes uit het Nikon 1 programma. Ik gebruik 'm tesamen met een V1 voor vogelfotografie en rekening houdend met de cropfactor geeft dat een bereik van 810 mm. De hele set is super compact en licht en hangt middels een Peak Capture aan de borstriem van mijn rugzak tijdens mijn struintochten. Toen Nikon stopte met het 1 systeem heb ik de eerstvolgende die tweedehands werdt aangeboden op MP meteen aangekocht als reserve (de eerste was ook tweedehands verkregen).
WilvG

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 Nikkor 70-300mm f4.5-5.6 VR N + Nikon TR-N100

Berichtdoor Ed Post » do aug 27 2020 9:16 am

Ik heb onlangs de V2 en de J5 heel scherp geprijsd op de kop kunnen tikken. Die zijn beide toch een stuk beter dan de V1, die ik ook heb, hoor.
Met name de J5, de laatste van de Nikon 1 serie is veel beter dan de rest.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 Nikkor 70-300mm f4.5-5.6 VR N + Nikon TR-N100

Berichtdoor George Fennes » do aug 27 2020 9:46 am

Gefeliciteerd Ed en veel plezier er mee.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nikon 1 Nikkor 70-300mm f4.5-5.6 VR N + Nikon TR-N100

Berichtdoor WilvG » vr aug 28 2020 2:18 pm

Ed Post schreef:Ik heb onlangs de V2 en de J5 heel scherp geprijsd op de kop kunnen tikken. Die zijn beide toch een stuk beter dan de V1, die ik ook heb, hoor.
Met name de J5, de laatste van de Nikon 1 serie is veel beter dan de rest.

Ik heb de V2 ook korte tijd gehad omdat die in de koop zat van mijn 2e Marktplaats 70-300 lens.
De V2 heeft o.a. als grote voordeel dat het een normale PSAM knop heeft en een veel praktischere aan/uit en shutter knop en bovenal een superfijne grip.
Echter groot nadeel van de V2 voor mij is dat een aantal toetsen aan de linkerzijde zitten waaronder de play en menu toets. En omdat ik alles (zoals iso instellen of even snel terugkijken) via de EVF doe, omdat ik anders mijn leesbril steeds op moet zetten, is het veel praktischer om alle toetsen op rechts te hebben zodat ik de vieuwfinder aan mijn oog kan houden en er niet steeds voor langs moet met mijn rechterhand (linkerhand ondersteunt immers de lens). De V1 heeft alle toetsen op rechts waardoor ik alle toetsen met de rechterhand kan bedienen.
Over het verschil in beeldkwaliteit tussen V1 en V2 is e.e.a. te vinden op internet maar zover ik me kan herinneren valt dat niet per definitie gunstiger uit voor de V2 en ik heb het zelf ook niet kunnen ontdekken destijds.
De echte verbetering qua beeldkwaliteit kwam met de V3 en inderdaad de J5 waarvan de laatste volgens mij geen vieuwfinder heeft wat me erg onpraktisch lijkt bij buitenfotografie.
De V3 had een los leverbare hoogwaardige EVF, evenals een los leverbare grip met bedieningselementen, maar die waren beiden zo peperduur dat V3's met deze accesoires uiterst zeldzaam zijn tweedehands.
WilvG

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 Nikkor 70-300mm f4.5-5.6 VR N + Nikon TR-N100

Berichtdoor Ed Post » vr aug 28 2020 4:26 pm

Dat de J5 geen EVF heeft klopt. Op zich vind ik dat niet zo'n groot gemis.
In die gevallen dat ik toch met een EVF vervanger aan de slag wil heb ik een viewvinder aangeschaft die heel simpel op het uitklapscherm kan worden bevestigd.

Afbeelding

Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon 1 Nikkor 70-300mm f4.5-5.6 VR N + Nikon TR-N100

Berichtdoor WilvG » za aug 29 2020 8:24 pm

Dat is inderdaad een oplossing maar het zou mij niet verbazen dat je al snel overgaat naar je V2 (mbt de 70-300)
Een normale EVF is toch echt veel praktischer dan deze oplossing, zeker als je er buiten mee aan de wandel gaat wat je al gauw doet met zo'n mooie compacte telelens.
WilvG

Forumlid
Berichten: 19


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Serie 1 objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast