uv-filter/polarisatie-filter

Bespreek hier obectieven gemaakt voor de Nikon 1 serie.

Onderwerp:

uv-filter/polarisatie-filter

Berichtdoor evi289 » wo aug 29 2012 3:57 pm

Hallo,

Ik ga in oktober op vakantie naar Nepal en Tibet (+ Himalaya). Nu heb ik in een reisboek gelezen dat vanwege de hoge bergen, feller(?) licht etc, je een UV-filter en/of polarisatiefilter nodig zou hebben voor je camera.
Ik heb een Nikon 1J1, met 10-30mm en 30-110 mm lens.
Ik ben verder een leek op het gebied van fotografie, maak dus alleen maar vakantiefoto's e.d.! Wat kunnen jullie me aanraden?
En als ik iets moet kopen qua filter, bestaat dat dan wel voor de Nikon 1-serie (kan het op internet niet echt vinden)?

Bij voorbaat dank!

Mvg,
Evi
evi289



Onderwerp:

Re: uv-filter/polarisatie-filter

Berichtdoor Wolf » wo aug 29 2012 4:14 pm

Volgens mij is het wel mogelijk.
Voor lanschappen is een circulair pol filter wel een leuke gadget. UV is niet echt nuttig in mijn ogen.

Het is alleen een aparte filtermaat van de 30-110 en 10-30. namelijk 40.5mm

HIER is het verkrijgbaar.
Een hoya setje van 3 voor 50 euro is best betaalbaar. Maarja 40.5mm is ook niet heel veel glas........
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: uv-filter/polarisatie-filter

Berichtdoor jan » wo aug 29 2012 4:18 pm

Google even op: polarisatiefilter 40,5mm en er volgt een hele lijst
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: uv-filter/polarisatie-filter

Berichtdoor gijs sandberg » wo aug 29 2012 4:40 pm

Beste Evi,

Welkom

Een UV filter is niet echt nuttig, hooguit als bescherming.

Voordat je op een dergelijke locatie met een polarisatiefiter aan de gang gaat moet je oefenen.
Op grote hoogte kan het effect van een polafilter dramatisch zijn.

Pas op met het gebruik van polarisatie en groothoeklenzen.


Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: uv-filter/polarisatie-filter

Berichtdoor J.Hoes » wo aug 29 2012 5:03 pm

Welkom op het forum.

De gebruiksaanwijzing van Nikon geeft niet aan dat je een UV filter moet gebruiken in een hooggebergte met veel zonneschijn. Dit werd vroeger aangeraden om een blauwzweem te vermijden op kleurendia's.

Een polarisatiefilter kan bij zonneschijn hinderlijke reflecties op niet-metalen oppervlakten verminderen, en de kleur wat intenser maken.

Beide lenzen hebben een filtermaat van 40,5mm, geen incourante maat.

Nikon adviseert om een zonnekap of een NC-fliter te gebruiken om de frontlens te beschermen. Hiervoor zou je ook een UV filter kunnen gebruiken.

Het gebruik van filters heeft z'n prijs in de vorm van mogelijk ongewenste reflecties. Op zijn gunstigst heb je er geen last van. Ik heb geen idee hoe gevoelig de Nikon-1 lenzen hiervoor zijn.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: uv-filter/polarisatie-filter

Berichtdoor evi289 » wo aug 29 2012 6:04 pm

Dank je wel voor de reacties zo ver.

Heeft toevallig iemand ervaring met foto's maken op grote hoogte/foto's maken van bergen?
Is zo'n polarisatiefilter dan echt nodig of toch meer een gadget?

Als het meer een gadget is koop ik er denk ik geen. Maar als de foto's echt lelijk worden zou zonde zijn...

Groetjes Evi
evi289



Onderwerp:

Re: uv-filter/polarisatie-filter

Berichtdoor CaptainHook » wo aug 29 2012 6:56 pm

evi289 schreef:Heeft toevallig iemand ervaring met foto's maken op grote hoogte/foto's maken van bergen?

Ik vind mezelf wel een ervaringsdeskundige met foto's maken in de bergen, ja... :wink:
Blader hier maar eens doorheen:
http://www.dpreview.com/galleries/3047397973/photos
Vrijwel alles maak ik met een circ. pola filter op mijn objectieven.

Ik zou zeggen, kijk, geniet en oordeel zelf. :mryellow:
CaptainHook



Onderwerp:

Re: uv-filter/polarisatie-filter

Berichtdoor weimaraner » wo aug 29 2012 7:10 pm

Heeft toevallig iemand ervaring met foto's maken op grote hoogte/foto's maken van bergen?


Ik heb zelf twee keer de Indiase Himalaya (Ladakh) doorkruist op de motor en met de bus en ik zou zeker een polarisatiefilter meenemen.
Ik had zelf destijds ook een UV filter op mijn objectieven zitten maar dit was dan ook nog in mijn analoge (dia) tijdperk.
Ik zou in ieder geval een polarisatie filter meenemen voor nog vollere kleuren. Als het effect te sterk is (omdat door de heldere lucht de kleuren al behoorlijk verzadigd kunnen zijn daar) kun je 'm er altijd nog af laten - je ziet het effect immers snel genoeg op je LCD.
Beter mee verlegen dan om verlegen en op zo'n reis zou ik zeker niet op een filtertje bezuinigen.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: uv-filter/polarisatie-filter

Berichtdoor evi289 » do aug 30 2012 7:49 pm

Ok, dan wordt er een aangeschaft. Ik heb op internet nog wat zonder/met vergelijkings-foto's gevonden en met polarisatiefilter zien de foto's er toch wel veeeeel mooier uit!

Dankje wel allemaal!
evi289




Terug naar “Serie 1 objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten