uv-filter/polarisatie-filter

Bespreek hier obectieven gemaakt voor de Nikon 1 serie.

Onderwerp:

uv-filter/polarisatie-filter

Berichtdoor evi289 » wo aug 29 2012 3:57 pm

Hallo,

Ik ga in oktober op vakantie naar Nepal en Tibet (+ Himalaya). Nu heb ik in een reisboek gelezen dat vanwege de hoge bergen, feller(?) licht etc, je een UV-filter en/of polarisatiefilter nodig zou hebben voor je camera.
Ik heb een Nikon 1J1, met 10-30mm en 30-110 mm lens.
Ik ben verder een leek op het gebied van fotografie, maak dus alleen maar vakantiefoto's e.d.! Wat kunnen jullie me aanraden?
En als ik iets moet kopen qua filter, bestaat dat dan wel voor de Nikon 1-serie (kan het op internet niet echt vinden)?

Bij voorbaat dank!

Mvg,
Evi
evi289



Onderwerp:

Re: uv-filter/polarisatie-filter

Berichtdoor Wolf » wo aug 29 2012 4:14 pm

Volgens mij is het wel mogelijk.
Voor lanschappen is een circulair pol filter wel een leuke gadget. UV is niet echt nuttig in mijn ogen.

Het is alleen een aparte filtermaat van de 30-110 en 10-30. namelijk 40.5mm

HIER is het verkrijgbaar.
Een hoya setje van 3 voor 50 euro is best betaalbaar. Maarja 40.5mm is ook niet heel veel glas........
D7000 + een paar kilo glas
http://www.wolfgram.nl
Gebruikersavatar
Wolf

Forumlid
Berichten: 719


Locatie: Hoogezand
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: uv-filter/polarisatie-filter

Berichtdoor jan » wo aug 29 2012 4:18 pm

Google even op: polarisatiefilter 40,5mm en er volgt een hele lijst
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: uv-filter/polarisatie-filter

Berichtdoor gijs sandberg » wo aug 29 2012 4:40 pm

Beste Evi,

Welkom

Een UV filter is niet echt nuttig, hooguit als bescherming.

Voordat je op een dergelijke locatie met een polarisatiefiter aan de gang gaat moet je oefenen.