1 Nikkor VR 10-30mm f/3.5-5.6 Help?

Bespreek hier obectieven gemaakt voor de Nikon 1 serie.

Onderwerp:

1 Nikkor VR 10-30mm f/3.5-5.6 Help?

Berichtdoor DebbieD5100 » do nov 22 2012 5:02 am

Hoi allemaal!
Ik heb een tijd geleden een groothoek converter gekocht (heel goedkoop via ebay)
Maar vind t wel iets heel leuks en zou liefst wel een echte lens hebben..
Nou is betaalbaarheid ook wel belangrijk en kwam ik op deze lens:
1 Nikkor VR 10-30mm f/3.5-5.6 ....
Mijn vak kennis gaat niet echt veel verder dan mijn kitlens en een zoomlens..
Dus ik heb geen idee of deze lens uberhaupt wel op een nikon D5100 kan en of het aan mijn wensen kan voldoen.
In de info staat ook dat hij scherp kan stellen vanaf 2cm dus ik neem aan dat hij dan ook goed te gebruiken is voor macro??
Ook een echte macro lens zou ik wel willen maar die zijn toch altijd wel erg prijzig :$

Ik plak de lap tekst er maar even bij, hoef je die niet op te zoeken... Als jullie er iets aan hebben tenminste ;)

Wie oh wie helpt mij wegwijs? :D

Info:

Sommige gebeurtenissen verdienen het om te worden bewaard zoals u ze zich herinnert en het 1 NIKKOR-objectief met 3x zoom en groothoek biedt u de vrijheid om dat te doen.

Dagelijkse taferelen worden dankzij het brandpuntsbereik van 10-30 mm met gemak vastgelegd, terwijl de compacte afmetingen het objectief gemakkelijk draagbaar maken. En of u nu een filmopname of foto maakt, het ingebouwde vibratiereductiesysteem zorgt voor stabiele opnamen.
Kenmerken
Compact en licht objectief met 3x zoom.

Zoombereik van 10-30 mm (kleinbeeldequivalent: 27-81 mm): biedt de meest gangbare brandpuntsafstanden.

Beeldstabilisatiesysteem met vibratiereductie (VR): stelt u in staat om flexibeler opnamen uit de hand te maken. U kunt een sluitertijd gebruiken die tot drie stops langer is.

Stappenmotor (STM): voor een zeer stille autofocus, wat met name handig is tijdens het maken van filmopnamen.

Voor 1-vatting geoptimaliseerde optiek: drie asferisch lenselementen waarborgen een superieure resolutie en een uitstekend contrast.

Intrekbaar objectiefmechanisme: voor een uitstekende draagbaarheid. Het objectief wordt ingetrokken wanneer het niet in gebruik is.

Vloeiend diafragmamechanisme: u kunt gemakkelijk overschakelen van een scherpe naar een zachte achtergrond, zodat het onderwerp beter afsteekt, zelfs wanneer u een film opneemt.

Motorgestuurde scherpstelling: maakt handmatige scherpstelling mogelijk via knoppen op de camerabody.

Voorste en achterste objectiefdop meegeleverd.

Filterdiameter: 40.5mm


Ohja.. en mocht ik er dus totaal naast zitten... Dan hoop ik dat iemand me kan vertellen wat voor lenzen er wel geschikt zijn voor mijn camera (in dezelfde prijscategorie als t kan)
DebbieD5100



Onderwerp:

Re: 1 Nikkor VR 10-30mm f/3.5-5.6 Help?

Berichtdoor Pjerry » do nov 22 2012 5:12 am

Nee, deze lens gaat niet passen op jouw camera. Dit is een lens voor een Nikon 1.

Voordat je advies kunt krijgen, even je budget geven en wat je precies met je lens wil gaan doen.

Poosje later :).
Even de prijs van de lens opgezocht.......
Voor dit geld zou je bijv. een 55-200 mm VR kunnen kopen. Sluit goed aan op je kitlens (ik neem aan dat je de 18-55mm hebt). Dan heb je wat zoom, maar totaal geen macro. Maar daar zijn ook nog wel oplossingen (passend bij je budget) voor te bedenken, mocht je daar interesse voor hebben.

Zie bijv.: http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... 3godw2YAbA
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 1 Nikkor VR 10-30mm f/3.5-5.6 Help?

Berichtdoor DebbieD5100 » do nov 22 2012 5:31 am

hoi.. uhm ja ik begreep niet zo goed wat dat nikon 1 en 2 inhield..
Maar goed om te weten in ieder geval ;)

Wat ik ermee wil is vooral de groothoek/fisheye effecten bereiken en macro(dus mogelijkheid om echt dichtbij te kunnen komen, niet door te zoomen) zou wel heel leuk meegenomen zijn!
Geen converter maar een echte lens op zich.

Qua prijs liever niet over de €200,- als het even meezit, heb namelijk nog wat andere spulletjes op mijn verlanglijstje staan :oops: :mryellow:
DebbieD5100



Onderwerp:

Re: 1 Nikkor VR 10-30mm f/3.5-5.6 Help?

Berichtdoor Pjerry » do nov 22 2012 6:10 am

Wat Nikon 2 inhoudt zou ik ook niet weten.... :D

Nikon 1 is een systeemcamera (Nikon noemt het een A-CIL Advanced Camera with Interchangeable Lens, een term om het duidelijk te maken, want dit soort camera's dragen al namen als: EVIL, MFT, ILC, MILC en CSC). Een systeemcamera heeft geen spiegel zoals jouw camera, maar je kunt er wel andere lenzen op schroeven (even heel kort door de bocht). Nikon 1 bestaat uit een J- en een V-model. Onlangs is daar de tweede generatie van uitgebracht en dan kom je op Nikon 1 J2 (bijvoorbeeld). En daar is plots je Nikon 2 verklaard.... (maar dat is dus een Nikon 1 :D).

Voor wat je allemaal wil gaat het een beetje moeilijk worden voor max. € 200,=. Heel dicht bijkomen (zoals jij het noemt), heeft overigens niets met je brandpuntsafstand te maken (nou ja wel dus, maar dat leg ik zo wel uit). Er zijn (Nikon) macro lenzen te koop met brandpuntsafstanden van o.a. 40, 85, 105, 180 mm. Nikon noemt die lenzen micro, om het allemaal duidelijk te houden. Hoe groter het brandpuntsafstand, hoe verder je van je onderwerp af kunt fotograferen en toch een macro-opname kunt maken. Macro is strikt genomen een lens die zorgt dat het onderwerp op je sensor exact even groot kan zijn als het in werkelijkheid is. Doordat je dat opblaast (je foto die je bekijkt is veel groter dan je sensor) krijg je van die grote spinnen e.d.
De goedkoopste macrolens is de 40 mm (een super goede lichtsterke lens f/2.8) kost net iets meer dan € 200,=. Maar dan heb je geen Fish-Eye (wil je dat echt???? verveelt snel hoor).
Nikon heeft een 10,5 mm Fish Eye, maar die kost al € 550,= plus. Extreme groothoeklenzen zijn duur, zelfs een Fish Eye die relatief eenvoudig is van opbouw. Je kunt nog wel bij third parties gaan shoppen (Tamron, Sigma, Tokina), maar dan kom je nog steeds boven je budget uit. De enige oplossing zou een lensbaby kunnen zijn, maar die heeft wel heel erg veel beperkingen. http://lensbaby.com/optics-fisheye

M.a.w. je zult je keuze moeten beperken. Als alternatief kun je altijd de tweede hands markt afstruinen, dan kun je nog wat Euri besparen....
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 1 Nikkor VR 10-30mm f/3.5-5.6 Help?

Berichtdoor DebbieD5100 » do nov 22 2012 6:34 am

Dat is een hoop informatie...

Nou om dan even iets minder kieskeurig te zijn.. ging t me vooral echt om de groothoek, fisheye is lollig maar geen must..
Macro zou tof zijn.. ik dacht dat dat ook kon namelijk maar moet niet persee.. Dan komt een macro lens gewoon op de verlanglijst :D

Maar wat ik me dan afvraag... is er dan niet die zelfde lens van nikkor voor nikon 2???
DebbieD5100



Onderwerp:

Re: 1 Nikkor VR 10-30mm f/3.5-5.6 Help?

Berichtdoor Pjerry » do nov 22 2012 6:50 am

Nikon 2 bestaat niet.....

Nikon 1 heeft een andere vatting (de CX-lijn). De afstand tot de sensor is ook heel anders dan bij en spiegelreflexcamera. Er zijn wel adapters zodat je een "gewone" lens (met F-mount) op de Nikon 1 kunt zetten. Andersom is er volgens mij niet, waarom zouden ze ook, er is meer dan genoeg keuze.

Hier kun je wat meer lezen over de Nikon 1 V1 (http://nl.fotovideo.nu/reviews/2419/2/n ... cificaties), dan begrijp je het allemaal wat beter.
De 40 mm macro ligt dus binnen jouw bereik. Bedenk wel dat je erg dicht op je onderwerp moet komen. Voor paddenstoelen e.d. heel erg fraai (heel veel omgeving erbij, veel meer dan met langere lenzen), maar beestjes vinden dat een minder goed idee.....
Gebruikersavatar
Pjerry

Clublid
Berichten: 1153


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 1 Nikkor VR 10-30mm f/3.5-5.6 Help?

Berichtdoor ArendV » do nov 22 2012 8:37 am

Debbie, onderaan dit draadje staan wat mogelijkheden van groothoekzooms met AF op je D5100
http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=48&t=43824

200 Euro is krap, maar er staan nu b.v. een aantal Sigma's 10-20mm op marktplaats voor rond de 200 Euro.

Een combinatie van macro en groothoek wordt lastig, met een aantal oudere Nikkors zoals de 28mm 2.8 AIS en 20mm f/3.5 kun je wel close-ups maken.
En de bekende macrofotograaf Leon Baas heeft zijn eigen macro groothoek objectief gebouwd.
Maar zou dus na aanschaf van de groothoekzoom sparen voor macro.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:


Terug naar “Serie 1 objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten