Aangezien niemand hier nog wat over geschreven heeft(ook niet op het nieuwsoverzicht), heb ik besloten maar een stukje te schrijven over dit objectief. Nikon gaat hoogstwaarschijnlijk dit jaar een 32mm f/1.2(Nikon 1 mount) objectief uit brengen. Er zijn nog wat discussies over de release datum. Zelf heb ik gehoord dat hij wellicht voor het 3e kwartaal van dit jaar al verkrijgbaar is. Via officiele bronnen blijkt dit pas einde van 2013 te zijn. Even afwachten dus!
32mm f/1.2 objectief

Nikon 1 V2 + 32mm f1.2

Voor degenen die het niet weten, de 32mm lens zal zich door de cropfactor van 2.7 gedragen als een 85mm lens(35mm format). Bij uitstek geschikt voor portret fotografie. Het enige wat mij nog bezig houdt: "Wat gaat het objectief kosten???". Ik kan me voorstellen dat hier een stukje bijzonder glas in zit en daarom ook niet goedkoop zal zijn. Gaan de mensen dit voor een Nikon 1 objectief betalen? Als je naar de M4/3 objectieven kijkt, ook hiervoor is glas te krijgen van +1000 euro. Dit verkoopt ook? Waarom zou een Nikon 1 objectief dan niet verkopen? Is het dan wellicht toch de ongunstige cropfactor waar iedereen (onterecht) over klaagt?
Dit zal overigens Nikon's eerste Autofocus f/1.2 objectief zijn.
Persoonlijk ben ik een grote fan van de Nikon 1, ik gebruik hem daarom ook dagelijks i.c.m. de 10mm pancake en 18.5mm f/1.8. Het is een systeem wat gewoon altijd z'n werk doet. Ook in slechte licht situaties kan de Nikon 1 probleemloos scherpstellen. De beeldkwaliteit is fantastisch en videofunctionaliteit is ook een erg sterk punt van deze camera. In mijn ogen is de Nikon 1 een toppertje, en is in tegenstelling tot de CSC camera's van de concurrenten een goede aanvulling op een DSLR. Daar waar de meeste fabrikanten gewoon een sensor uit de schappen halen, heeft Nikon z'n stinkende best gedaan om je een compleet ander gevoel te geven bij de foto's van een N1 t.o.v. de Nikon DSLR's.
Zelf sta ik te trappelen om deze 32mm f/1.2 op m'n V1 te mogen schroeven. Wie doet mee?