32mm f/1.2

Bespreek hier obectieven gemaakt voor de Nikon 1 serie.

Onderwerp:

32mm f/1.2

Berichtdoor Gideon » wo mei 01 2013 12:51 pm

Hallo,

Aangezien niemand hier nog wat over geschreven heeft(ook niet op het nieuwsoverzicht), heb ik besloten maar een stukje te schrijven over dit objectief. Nikon gaat hoogstwaarschijnlijk dit jaar een 32mm f/1.2(Nikon 1 mount) objectief uit brengen. Er zijn nog wat discussies over de release datum. Zelf heb ik gehoord dat hij wellicht voor het 3e kwartaal van dit jaar al verkrijgbaar is. Via officiele bronnen blijkt dit pas einde van 2013 te zijn. Even afwachten dus!

32mm f/1.2 objectief
Afbeelding

Nikon 1 V2 + 32mm f1.2
Afbeelding

Voor degenen die het niet weten, de 32mm lens zal zich door de cropfactor van 2.7 gedragen als een 85mm lens(35mm format). Bij uitstek geschikt voor portret fotografie. Het enige wat mij nog bezig houdt: "Wat gaat het objectief kosten???". Ik kan me voorstellen dat hier een stukje bijzonder glas in zit en daarom ook niet goedkoop zal zijn. Gaan de mensen dit voor een Nikon 1 objectief betalen? Als je naar de M4/3 objectieven kijkt, ook hiervoor is glas te krijgen van +1000 euro. Dit verkoopt ook? Waarom zou een Nikon 1 objectief dan niet verkopen? Is het dan wellicht toch de ongunstige cropfactor waar iedereen (onterecht) over klaagt?

Dit zal overigens Nikon's eerste Autofocus f/1.2 objectief zijn.

Persoonlijk ben ik een grote fan van de Nikon 1, ik gebruik hem daarom ook dagelijks i.c.m. de 10mm pancake en 18.5mm f/1.8. Het is een systeem wat gewoon altijd z'n werk doet. Ook in slechte licht situaties kan de Nikon 1 probleemloos scherpstellen. De beeldkwaliteit is fantastisch en videofunctionaliteit is ook een erg sterk punt van deze camera. In mijn ogen is de Nikon 1 een toppertje, en is in tegenstelling tot de CSC camera's van de concurrenten een goede aanvulling op een DSLR. Daar waar de meeste fabrikanten gewoon een sensor uit de schappen halen, heeft Nikon z'n stinkende best gedaan om je een compleet ander gevoel te geven bij de foto's van een N1 t.o.v. de Nikon DSLR's.

Zelf sta ik te trappelen om deze 32mm f/1.2 op m'n V1 te mogen schroeven. Wie doet mee?
Laatst gewijzigd door Gideon op wo mei 01 2013 2:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: 32mm f/1.2

Berichtdoor Skippy » wo mei 01 2013 1:54 pm

Gideon schreef:... en is in tegenstelling tot de CSC camera's van de concurrenten een grote aanvulling op een DSLR.


Waarom zijn de CSC camera's van de concurrenten minder geschikt als aanvulling op een DSLR?
Overigens zijn met die Nikon 1 goede resultaten te behalen hoor. Maar primair bedoeld voor een hele andere doelgroep dan de DSLR doelgroep.
Zeg maar, de "soccer mums", absoluut niet denigrerend bedoeld. Maar hoe dan een objectief als deze f1.2 te plaatsen?
Zoals jezelf zegt, wie doet er mee? Het objectief zal goed zijn maar niet goedkoop. Bedoeld voor een toch wel serieuze liefhebber.
Een liefhebber die wellicht al een DSLR met een lichtsterk portretobjectief heeft. Wat is dan de doelgroep?
En een Olympus 45mm f1.8 portretobjectief voor MicroFourThirds (veel grotere sensor) is heel fraai, en kost maar € 239.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 32mm f/1.2

Berichtdoor Gideon » wo mei 01 2013 2:20 pm

In het begin werd dat ook verteld over de M4/3... niemand zal pro objectieven kopen voor deze camera's toch gebeurd het.

De M4/3 systemen hebben ook een aparte sensor t.o.v. DSLR's. Echter als je naar de NEX of EOSM kijkt, zie je eigenlijk een dslr in een klein jasje. Met als enige voordeel: het is compacter.

M4/3 sensor heeft nog een lange weg te gaan op gebied van ontwikkeling. Met name het detail in de donkere gebieden van de foto's vertoonden rare artifacten. Ik heb mijn OM-D daarom ook weer snel verkocht.

45mm f/1.8 is natuurlijk een pracht lens.

De 32mm f/1.2 heb ik ook hele hoge verwachtingen van :)
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: 32mm f/1.2

Berichtdoor Gideon » wo mei 01 2013 2:29 pm

En nu nog een antwoord op je vraag: de platen van de N1 hebben een heel ander karakter dan die van een dslr. Beetje klassiek zelfs
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: 32mm f/1.2

Berichtdoor Skippy » di mei 14 2013 9:15 am

Dit objectief is nu definitief aangekondigd en te bestellen. Verkoopprijs $ 900. Meestal is de prijs in Euro's 1 op 1 gelijk aan de prijs aan Dollars. Dat lijkt me echter onrealistisch veel. Ik gok op € 749.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 32mm f/1.2

Berichtdoor Gideon » di mei 14 2013 9:24 am

Skippy schreef:Dit objectief is nu definitief aangekondigd en te bestellen. Verkoopprijs $ 900. Meestal is de prijs in Euro's 1 op 1 gelijk aan de prijs aan Dollars. Dat lijkt me echter onrealistisch veel. Ik gok op € 749.


Ik zie het ook, ook al sample images te zien op Nikon.com

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er uit als een lekker lensje... die ga ik maar snel bestellen!
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: 32mm f/1.2

Berichtdoor ArendV » di mei 14 2013 9:34 am

Ongetwijfeld een prachtig objectiefje - hoewel ik de eerste voorbeelden van Nikon nog niet overtuigend vind - maar bij deze prijsstelling zal hij exclusief blijven (en ook niet in mijn Nikon 1 tasje belanden).
Ik gebruik de 18.5/1.8 nu voor portretten met de V1, je moet iets meer op de persoon kruipen maar de resultaten zijn zeer goed, scherptediepte is natuurlijk niet zo beperkt en "bokeh" zeker iets minder dan van deze 32mm.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 32mm f/1.2

Berichtdoor Gideon » di mei 14 2013 9:41 am

ArendV schreef:Ongetwijfeld een prachtig objectiefje - hoewel ik de eerste voorbeelden van Nikon nog niet overtuigend vind - maar bij deze prijsstelling zal hij exclusief blijven (en ook niet in mijn Nikon 1 tasje belanden).
Ik gebruik de 18.5/1.8 nu voor portretten met de V1, je moet iets meer op de persoon kruipen maar de resultaten zijn zeer goed, scherptediepte is natuurlijk niet zo beperkt en "bokeh" zeker iets minder dan van deze 32mm.


18.5mm gebruik ik ook! heerlijk objectief, je kunt super dichtbij komen.. met kinderen is dit bijvoorbeeld ook erg leuk!
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: 32mm f/1.2

Berichtdoor Skippy » di mei 14 2013 9:42 am

De bokeh op f1.2 is in de hoeken wat onrustig, te zien aan het verloop van rond naar katteogen in de hoeken.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 32mm f/1.2

Berichtdoor justme » di mei 14 2013 9:42 am

Leuk om zulke reviews te lezen! ga zo door!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 32mm f/1.2

Berichtdoor Gideon » di mei 14 2013 9:46 am

wiebeterpstra schreef:Leuk om zulke reviews te lezen! ga zo door!


Het is niet echt een review toch? Meer een Pre-view :)

Bedankt voor je compliment
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: 32mm f/1.2

Berichtdoor justme » di mei 14 2013 9:52 am

Gideon schreef:
Het is niet echt een review toch? Meer een Pre-view :)

Bedankt voor je compliment



ach, zonder P is het ook een review. ;)



ik kan dergelijke input op dit forum wel waarderen!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 32mm f/1.2

Berichtdoor Gideon » di mei 14 2013 10:17 am

wiebeterpstra schreef:

ach, zonder P is het ook een review. ;)



ik kan dergelijke input op dit forum wel waarderen!


Ik heb ook nog een review online gezet over de V1... http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=76&t=47875
Gideon

Forumlid
Berichten: 399




Terug naar “Serie 1 objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten