Weigering handmatig scherpstellen

Bespreek hier obectieven gemaakt voor de Nikon 1 serie.

Onderwerp:

Weigering handmatig scherpstellen

Berichtdoor MarMar » za apr 25 2020 7:08 pm

Goedenavond clubleden, ik heb sinds kort een probleem met mijn nikkor 55-300 DX. Op de automaat werkt de lens prima,maar als ik met de hand wil scherpstellen blokkeert het scherpstellen. Ben er al achter dat het niet in mijn body zit want mijn andere zoomlenzen werken prima ook handmatig! Iemand met zelfde ervaring of weet misschien het mankement?
Zou graag dan wat van diegene wat horen.

Bij voorbaat vriendelijk dank.
Martin van der Elst
Gebruikersavatar
MarMar

Forumlid
Berichten: 13


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weigering handmatig scherpstellen

Berichtdoor ben42 » za apr 25 2020 8:45 pm

Vraag:
Hoe heb je de schakelaars voor de AF staan ?

Ander lenzen hebben vaak een M/A stand *), de door jouw genoemde lens niet.

Ben

*)
M/A-stand voor razendsnel schakelen tussen autofocus en handmatige scherpstelling.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Weigering handmatig scherpstellen

Berichtdoor MarMar » za apr 25 2020 9:02 pm

Beide mogelijkheden geprobeerd van de af stand heb een body 7500 en je hoeft dan alleen de lens op manual te zetten volgens boekje. En zoals ik al zei de rest van mijn lenzen werkt prima.bedankt in ieder geval
Gebruikersavatar
MarMar

Forumlid
Berichten: 13


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weigering handmatig scherpstellen

Berichtdoor Gerard de Zwaan » di apr 28 2020 9:45 am

Ik gebruik zelf de 55-300 DX op mijn D7200. Als je met deze lens handmatig scherp wil stellen moet je het knopje op de lens zelf op M zetten. Het knopje op de body is voor de scherpstelmotor in de body zelf of dat er wel of geen stroom naar de scherpstelmotor in de lens gaat, in het geval van de 55-300 DX zal je het knopje op de lens zelf alsnog op M moeten zetten als je handmatig scherp wild stellen.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1461


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weigering handmatig scherpstellen

Berichtdoor MarMar » di apr 28 2020 4:35 pm

Bedankt voor je reactie, ook al geprobeerd allerlei combinatie,s met body motor en alleen de lens, alles zonder succes, zal even Nikon bellen. Groet Martin van der Elst
Gebruikersavatar
MarMar

Forumlid
Berichten: 13


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weigering handmatig scherpstellen

Berichtdoor ReneG » di apr 28 2020 6:04 pm

Even controleren, maar wat bedoel je met 'blokkeert'? Blokkeert de scherpstelring zelf fysiek of werkt de scherpstelindicatie in de camera niet?

Ik weet uit een grijs verleden overigens ook nog dat je voor bepaalde consumenten DX lenzen de schakelaar op de lens zelf op M moet zetten, maar dat moet je in de handleiding van het objectief opzoeken (in de camera handleiding staat het niet altijd of er staat in kleine lettertjes/als voetnoot een disclaimer bij).
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Weigering handmatig scherpstellen

Berichtdoor Gerard de Zwaan » wo apr 29 2020 4:33 pm

Als het knopje op de lens op M zetten niet helpt om handmatig scherpstellen vermoed ik toch dat er in de lens zelf iets niet goed zit. Je kan op de body wel op M zetten dan zal de scherpstelring op de lens alsnog blokkeren.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1461


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Serie 1 objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten