Camera's duurder geworden?

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Camera's duurder geworden?

Berichtdoor mozes » za jan 09 2021 11:19 am

EdvandeZilver schreef:
roelwillems schreef:Hoe zit het eigenlijk met garantie bij het aanschaffen van een objectief in Duitsland?


Op m'n 70-200 zit één jaar werelwijde garantie en na registratie komt daar nog 4 jaar Nikon DE garantie bij.
Kort aan de grens wonend maakt dat voor mij niets uit.

Notice regarding transition from international warranties for interchangeable lenses and accessories
https://www.nikonimgsupport.com/na/NSG_ ... lang=en_SG
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera's duurder geworden?

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma jan 11 2021 9:14 am

In de tekst van de link hier boven heeft Nikon het over REGIONAAL. Natuurlijk hebben ze last van personen die goedkoop hun spullen in Noord Amerika of Azië kopen en dan thuis wel de gewone garantie willen. Waar Nikon gelukkig niks aan kan doen is de Europese regelgeving. Daar is toch te lezen: Als u in Europa een product koopt, heeft u garantie als het niet werkt of u iets anders had mogen verwachten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -in-europa

Is Nikon duurder geworden:
Rond 1970 - 1980 was Duitsland goedkoper dan Nederland. Dat kwam omdat er in Duitsland minder BTW geheven werd, er meer concurrentie was. Een andere reden, we hadden een particuliere importeur, en geld verdienen mag in Nederland. Daarna wordt de Euro ingevoerd, en gaat Nikon vanaf 2006 zelf de verkoop regelen. De Nikon Service van Inca wordt zelfstandig en sindsdien ga ik er elk jaar op bedevaart naar toe. M'n camera's laten schoonmaken. Nikon Nederland gaat onder Nikon Duitsland vallen en in no time zijn we in Nederland net zo goedkoop als in Duitsland.

Iets anders, wat mee speelt: zo rond 1972 gaat een fotowinkel bij mij in het dorp een andere winkel openen in Arnhem: Post Foto. Een winkel die elders inkoopt en zelf de verkoopprijzen gaat bepalen. In no time filialen in Utrecht, Eindhoven en meer plaatsen. Andere fotowinkels denken, ga ik ook doen, en zo kwam ik ook wel eens in de Grotestraat in Den Ham. Konijnenberg werd een grote speler. Nadat Konijnenberg naar het industrieterrein verhuisd was zag ik er wel eens meer Duitse dan Nederlandse auto's.

De Nikon adviesprijs werd echt een adviesprijs, niemand ging zich er meer aan houden. Een probleem, veel kleinere fotowinkels verdwenen. Weg al dat goede advies. Oh ja, de NCN sprong in dat gat.

Zo'n 12 jaar geleden zeiden Konijnenberg, Kamera Express en anderen hard op dat ze niet meer voor de allerlaagste laagste prijs gingen. Ze waren tenslotte meer dan alleen een dozenschuiver.

Zo'n 10 tot 5 jaar geleden ontstaat er een ander mechanisme: De laagste prijs garantie. Of te wel, alle deelnemende winkels weten wat de laagste prijs is, en daar gaat dus niemand meer onder zitten. Of te wel, ook Nikon spullen worden duurder.

En zo sinds een paar jaar heeft Nikon Nederland het voor elkaar. We vallen onder Nikon Frankrijk, waar Nikon altijd redelijk duur was. Maar, heel bijzonder, bijna alle winkels houden zich aan de adviesprijs. En dan wordt het dus duur.

Als iemand weet hoe Nikon Nederland dat voor elkaar heeft gekregen, hoor het graag?

Nog een link: https://www.idealo.de/preisvergleich/Ma ... 20ii%20kit
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera's duurder geworden?

Berichtdoor henkk » ma jan 11 2021 9:26 am

Heldere analyse. 'Laagste prijs garantie' wordt race naar de top. Met dank aan internet.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera's duurder geworden?

Berichtdoor Ericb » wo jan 13 2021 3:57 pm

En precies daarom bestel ik vaak lenzen etc in Duitsland. Het scheelt regelmatig rond de 30%.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Ericb

Clublid
Berichten: 799


Locatie: Nieuwegein
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera's duurder geworden?

Berichtdoor George Fennes » wo jan 13 2021 6:48 pm

Hans Braakhuis schreef:In de tekst van de link hier boven heeft Nikon het over REGIONAAL. Natuurlijk hebben ze last van personen die goedkoop hun spullen in Noord Amerika of Azië kopen en dan thuis wel de gewone garantie willen. Waar Nikon gelukkig niks aan kan doen is de Europese regelgeving. Daar is toch te lezen: Als u in Europa een product koopt, heeft u garantie als het niet werkt of u iets anders had mogen verwachten.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -in-europa

Is Nikon duurder geworden:
Rond 1970 - 1980 was Duitsland goedkoper dan Nederland. Dat kwam omdat er in Duitsland minder BTW geheven werd, er meer concurrentie was. Een andere reden, we hadden een particuliere importeur, en geld verdienen mag in Nederland. Daarna wordt de Euro ingevoerd, en gaat Nikon vanaf 2006 zelf de verkoop regelen. De Nikon Service van Inca wordt zelfstandig en sindsdien ga ik er elk jaar op bedevaart naar toe. M'n camera's laten schoonmaken. Nikon Nederland gaat onder Nikon Duitsland vallen en in no time zijn we in Nederland net zo goedkoop als in Duitsland.

Iets anders, wat mee speelt: zo rond 1972 gaat een fotowinkel bij mij in het dorp een andere winkel openen in Arnhem: Post Foto. Een winkel die elders inkoopt en zelf de verkoopprijzen gaat bepalen. In no time filialen in Utrecht, Eindhoven en meer plaatsen. Andere fotowinkels denken, ga ik ook doen, en zo kwam ik ook wel eens in de Grotestraat in Den Ham. Konijnenberg werd een grote speler. Nadat Konijnenberg naar het industrieterrein verhuisd was zag ik er wel eens meer Duitse dan Nederlandse auto's.

De Nikon adviesprijs werd echt een adviesprijs, niemand ging zich er meer aan houden. Een probleem, veel kleinere fotowinkels verdwenen. Weg al dat goede advies. Oh ja, de NCN sprong in dat gat.

Zo'n 12 jaar geleden zeiden Konijnenberg, Kamera Express en anderen hard op dat ze niet meer voor de allerlaagste laagste prijs gingen. Ze waren tenslotte meer dan alleen een dozenschuiver.

Zo'n 10 tot 5 jaar geleden ontstaat er een ander mechanisme: De laagste prijs garantie. Of te wel, alle deelnemende winkels weten wat de laagste prijs is, en daar gaat dus niemand meer onder zitten. Of te wel, ook Nikon spullen worden duurder.

En zo sinds een paar jaar heeft Nikon Nederland het voor elkaar. We vallen onder Nikon Frankrijk, waar Nikon altijd redelijk duur was. Maar, heel bijzonder, bijna alle winkels houden zich aan de adviesprijs. En dan wordt het dus duur.

Als iemand weet hoe Nikon Nederland dat voor elkaar heeft gekregen, hoor het graag?

Nog een link: https://www.idealo.de/preisvergleich/Ma ... 20ii%20kit

Dit lijkt wel op kartelvorming!!!
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera's duurder geworden?

Berichtdoor Peter » za feb 27 2021 11:38 pm

Vandaag een D850 ontvangen, MediaMarkt Duitsland

Nieuw

100 euro goedkoper dan in Nederland een 2e hands gebruikt toestel.
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera's duurder geworden?

Berichtdoor George Fennes » zo feb 28 2021 12:10 am

Heb je goed gedaan Peter.
Veel succes met je D850

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera's duurder geworden?

Berichtdoor MarcvanZuylen » zo feb 28 2021 9:02 am

Peter schreef:Vandaag een D850 ontvangen, MediaMarkt Duitsland

Nieuw

100 euro goedkoper dan in Nederland een 2e hands gebruikt toestel.


Was Zwitserland te ver?

Prijs D850 in Nederland: € 2.900, MediaMarkt Duitsland: € 2.600, MediaMarkt Zwitserland: € 2.277
MarcvanZuylen

Forumlid
Berichten: 474


Locatie: Zeeland, Maashorst, Nederland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera's duurder geworden?

Berichtdoor robcctje » zo feb 28 2021 12:52 pm

Peter schreef:Vandaag een D850 ontvangen, MediaMarkt Duitsland

Nieuw

100 euro goedkoper dan in Nederland een 2e hands gebruikt toestel.


Een mooie aanwinst Peter.

Gr Rob
Gebruikersavatar
robcctje

Clublid
Berichten: 1386


Locatie: Nordhorn
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera's duurder geworden?

Berichtdoor jan » zo feb 28 2021 1:31 pm

Landerd schreef: Was Zwitserland te ver? Prijs D850 in Nederland: € 2.900, MediaMarkt Duitsland: € 2.600, MediaMarkt Zwitserland: € 2.277

Via Zwitserland krijg je te maken met inklaringskosten en BTW, het is geen EU land. En daarmee is het "voordeel" weg.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4301


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera's duurder geworden?

Berichtdoor George Fennes » zo feb 28 2021 3:11 pm

jan schreef:
Landerd schreef: Was Zwitserland te ver? Prijs D850 in Nederland: € 2.900, MediaMarkt Duitsland: € 2.600, MediaMarkt Zwitserland: € 2.277

Via Zwitserland krijg je te maken met inklaringskosten en BTW, het is geen EU land. En daarmee is het "voordeel" weg.

En smokkelen is ook niet alles.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera's duurder geworden?

Berichtdoor Janneman » ma jun 21 2021 4:11 pm

Het is verschil is toch allemaal maar tientjes werk voor een camera van €2000,-. Daar ga je toch niet voor naar Duitsland.
Veel belangrijker is een goede service van de winkels en waar ze tijd nemen voor je te adviseren. Ik kom vaak bij een kleine zelfstandige in Budel met goede productkennis die je niet zomaar wat probeert aan te smeren, maar ook bij CameraNu zit het goed met de service. In Nederland liggen de meeste prijzen overal gelijk.
Janneman

Forumlid
Berichten: 46


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera's duurder geworden?

Berichtdoor Peter » ma jun 21 2021 6:08 pm

Ligt eraan hé :-)

Mediamarkt in Duitsland is korter rijden voor me dan de dichtbij zijnde vestiging van de bekende camera winkels in NL. En 300 euro (in mijn geval) is net iets meer dan een 'paar tientjes"
En ze smeren me niks aan omdat ik (en vele anderen) veelal vooraf al weten wat we willen kopen . Voorts de regulier Nikon garantie.

Op de terugweg nog even goedkoop tanken, op een 60 liter tank scheelt dat nogal.

Vervelend voor de kleine zelfstandige ? Ja, best wel.
Maar ik voel me niet geroepen om vanuit 'idealistische gedachten' de kleine zelfstandige met honderden euro's te sponseren.
Dat laat ik graag dan aan jou over
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7741


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten