Koop ik nog een DSLR lens?

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Hannibalb » ma aug 23 2021 6:24 pm

Skippy schreef:Een DX sensor Z50 kost € 799, een fullframe Z5 kost € 1.239. Heel veel minder dan € 3.000 dus.



Tja..

Dat weet ik natuurlijk wel maar dat vergelijk ik een beetje met een D3200 kopen.

Ik ben het met iedereen eens dat een Z de toekomst is.
Hannibalb

Clublid
Berichten: 109


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor wim hoppenbrouwers » ma sep 27 2021 8:13 pm

Jazeker! Ik verzamel ze nu...
Ik maak geen compo's, maar registreer slechts in 3D.
anaglyphen rood/cyan brilletje gebruiken voor de diepte!

https://flic.kr/g/BbRE2
Gebruikersavatar
wim hoppenbrouwers

Clublid
Berichten: 1416


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor ben42 » di sep 28 2021 8:56 pm

Hannibalb schreef:Ik ben het met iedereen eens dat een Z de toekomst is.
Mobieltjes hebben de toekomst, De camera markt is al veel kleiner en wordt vermoedelijk nog wel wat kleiner. De Z staat flink ver af van de mobieltjes, zowel wat prijs als wat prestatie betreft en concurreert daardoor wat minder met een mobieltje dan compact camera's of b.v. de Nikon D3000 serie.

De Z gaat daarom voor 'serieuze' fotografie. Het tussen segment, compact en de goedkopere DSLR markt is al weer jaren aan het krimpen. --Nieuwe ontwikkelingen-- met zijn voor en zijn nadelen.
Ook de wereld (gebruikers) veranderen, de jongeren, houden zich (zeker in verhouding) meer bezig met social media (maken en laten zien), video en (wat overdreven) alles moet snel en nu. Anders dan waarvoor de 'betere' (grotere en zwaardere) camera's zijn gemaakt.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor George Fennes » di sep 28 2021 9:14 pm

Ik denk dat je wel een punt heb Ben.
Hoe jammer het ook is.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor gvdnberg » wo sep 29 2021 10:15 pm

Hoe jammer het ook is!!!

Vluchtige fotografie met de smart telefoon, de kleine compact camera’s zijn al praktisch weg. De DSLR is de volgende, zeker omdat er veel meer plaatjes ( o.a. Selfies) worden gemaakt in plaats van foto’s.
Jammer maar het gebeurt, nu ligt de aandacht bij video, waarvoor best goede ( dus dure) apparatuur nodig is…..
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Ronald53 » wo sep 29 2021 11:23 pm

Niet zo somber! Ik heb een dochter en een kleindochter die allebei uit eigen beweging een Olympus OM-D E-M10 hebben aangeschaft. En dat terwijl zij smartphones met een camera van een hoge kwaliteit hebben. Er is hoop!
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Karina2 » wo sep 29 2021 11:41 pm

gvdnberg schreef:Hoe jammer het ook is!!!

Vluchtige fotografie met de smart telefoon, de kleine compact camera’s zijn al praktisch weg. De DSLR is de volgende, zeker omdat er veel meer plaatjes ( o.a. Selfies) worden gemaakt in plaats van foto’s.
Jammer maar het gebeurt, nu ligt de aandacht bij video, waarvoor best goede ( dus dure) apparatuur nodig is…..
De Nikon Z fc voldoet uitstekend aan: klein, compact en praktisch[emoji4]
Maarre....moet jij niet gewoon lekker vakantie houden en mooie foto's met je DSLR maken[emoji6]
Veel plezier nog!
Karina2

Bladredactie
Berichten: 1532


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor George Fennes » do sep 30 2021 1:04 am

We kunnen heel veel over dit onderwerp schrijven.
En ja de DSLR heeft zijn langste tijd gehad.
De mirrorless camera wint terrein t.o.v. de DSLR.
Maar dat wil niet zeggen dat de mirrorless camera nu overal gebruikt zal worden om plaatjes te schieten.
Veel mensen kiezen er voor om met hun smartphone de plaatjes te schieten die ze willen schieten.
En deze groep wordt steeds groter.
Deze groep is tevreden met de behaalde resultaten dus waarom gaan sjouwen met een zware kostbare uitrusting.
Een enkeling van de smartphone fotografen zal niet tevreden zijn en zal doorgroeien naar een mirrorless camera met allerlei objectieven.
Dus de aanwas van echte fotografen met een echte camera zal minimaal zijn.
En men zal dan vaak kiezen voor de mirrorless camera.
En deze worden ook steeds beter en sneller waardoor ze voor elke tak van fotografie inzetbaar zullen worden.
Dan op het thema van dit topic terug te komen: Koop ik nog een DSLR lens?
Dat hangt er van af.
Heb je een jonge goede DSLR camera en je kan voordelig aan een DSLR lens komen, waarom niet.
Maar wil je investeren met het oog op de toekomst dan zal je voor een mirrorless camera kiezen met bijpassende lenzen.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor gvdnberg » do sep 30 2021 6:31 pm

Karina2 schreef:
gvdnberg schreef:Hoe jammer het ook is!!!

Vluchtige fotografie met de smart telefoon, de kleine compact camera’s zijn al praktisch weg. De DSLR is de volgende, zeker omdat er veel meer plaatjes ( o.a. Selfies) worden gemaakt in plaats van foto’s.
Jammer maar het gebeurt, nu ligt de aandacht bij video, waarvoor best goede ( dus dure) apparatuur nodig is…..
De Nikon Z fc voldoet uitstekend aan: klein, compact en praktisch[emoji4]
Maarre....moet jij niet gewoon lekker vakantie houden en mooie foto's met je DSLR maken[emoji6]
Veel plezier nog!


Ik begrijp je ten dele Karin: Met klein denk ik eerder aan een Olympus OM-D EM 10 Mk I-IV als je verwisselbare objectieven wilt gebruiken, echt klein en best goed is bijvoorbeeld de RX100 serie van Sony, waarvan hert huidige model inmiddels versie 7 is. Bij beide camera's vergeleken is de Z fc een grote camera!

En de vakantie heeft vandaag zijn laatste dag, morgen begint de terugreis uit Bilbao, zo'n 1300 km te gaan.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor Ronald53 » vr okt 01 2021 10:32 am

Met betrekking tot de vraag "Koop ik nog een DSLR lens?": Als je een nieuwe van Nikon wilt kopen, dan wordt het antwoord door Nikon zelf gegeven. Als je Nikon Rumors mag geloven, gaan er steeds meer uit productie. (De info van deze site is lang niet altijd correct overigens.)
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor henkk » vr okt 01 2021 10:48 am

Goed voor de 2e hands waarde lijkt mij. Verder vraag ik me af of ze uit productie gaan of dat er geen productie-run meer wordt opgestart zodat ze uit voorraad raken. Ik kan me nl. moeilijk voorstellen dat zo'n groot aantal lenzen voortdurend naast elkaar in productie is.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4900


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor JimNikonZ » zo jan 16 2022 3:46 pm

Canon heeft aangekondigd te stoppen met DSLR. Dat wil zeggen dat vanaf nu geen nieuwe modellen meer zullen worden ontwikkeld.
Nikon Z
Gebruikersavatar
JimNikonZ

Forumlid
Berichten: 39


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Koop ik nog een DSLR lens?

Berichtdoor JimNikonZ » do jan 20 2022 5:27 pm

Nauwkeuriger: Canon stopt met ontwikkeling van professionele DSLRs
Nikon Z
Gebruikersavatar
JimNikonZ

Forumlid
Berichten: 39


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten