Nikon blauw

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » za nov 11 2006 4:23 pm

Karel Giesen schreef:Raoul,

Waarschijnlijk heb je de witbalans op automatisch staan. Als je dan bij daglicht fotografeert is de automatische witbalans 'direct zonlicht'. Omdat we in Nederland bijna nooit een strakblauwe lucht hebben, maar altijd wel wolkjes worden de foto's daardoor een beetje blauwer. Foto's gemaakt in de schaduw worden echt blauw. Dit is achteraf makkelijk te verhelpen als je in RAW fotografeert, want dan kun je de witbalans aanpassen en zelfs tot op de Kelvin 'fijntunen'. Wil je zonder gedoe achteraf wat warmere kleuren dan moet bij daglichtopnamen (per opname) bepalen wat de lichtomstandigheden zijn en daarop de witbalans aanpassen (dus van de Automatische lichtbalans af en dan naar daglichtinstelling en dan kiezen tussen direct zonlicht, bewolkt of schaduw. In de 'goede oude tijd' was dat geen probleem. Bij film werd het bij de afdrukjes gecorrigeerd in de centrale en bij dia wist je gewoon dat Agfa wat geler, Fuji wat blauwer en Kodak wat roder was (bij de amateurfilms).

groet,

Karel
Ik zit nu met hetzelfde geknoei met mijn D1X.
Binnen zijn ze te geel en buiten te blauw.
Ik heb de instellingen al meerdere keren doorlopen en alles staat optimaal maar ik heb mijn witbalans ook op automatisch staan.
Dus instellen op daglicht en dan schaduw (deze tijd van het jaar)
Wat gebeurd er dan als ik in die stand ga flitsen? (krijg mijn flitser volgende week pas binnen)

mvg, Peter
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » za nov 11 2006 4:31 pm

Ik zie nu dat ik die optie niet heb.
Als ik hem op direct sunligt zet kan ik met finetune van +3 naar -3,
hij staat nu op 0.
Waar kan ik hem het beste op zetten?
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor tsf182 » za nov 11 2006 8:34 pm

zet altijd de witbalans op cloudy (bewolkt.) dan zit je altijd goed. Schaduwen neutraal, onderwerp in het zonnetje lekker "warm".

that's it.

Groet,

Theo Scholten
tsf182



Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » za nov 11 2006 10:34 pm

Peter,

Ikzelf fotografeer altijd met de witbalans op 'auto' en in RAW. Ik bepaal dan naderhand, bij het bewerken van mijn foto's op de computer, welke exacte witbalansinstelling het beste is. Ik werk vaak onder zeer wisselende lichtomstandigheden. Soms flits ik in, soms is flits het hoofdlicht, soms zijn opnamen bij bestaand licht etc.. Zonder kleurtemperatuurmeter een onmogelijke zaak om per opname te gaan bepalen wat de beste instelling daarvoor is. Dus ik doe dat altijd achteraf op de computer. Natuurlijk wel met een gecalibreerde monitor.

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » zo nov 12 2006 12:30 pm

Ik heb hem nu op bewolkt gezet zoals Theo zei.
Image sharp staat nu op high (ben de kleuren van de D50 nog gewent)
Het ziet er nu heel goed uit in buiten.
RAW gebruik ik niet, kan dat niet openen in CS2
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor roel » zo nov 12 2006 3:49 pm

olle_griese schreef:RAW gebruik ik niet, kan dat niet openen in CS2


Natuurlijk kun je dat wel, zie:
http://download.adobe.com/pub/adobe/pho ... aw_3_6.zip
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » zo nov 12 2006 6:43 pm

Bedankt Roel,
Ik heb hem gedownload, zal mogen wat foto,s in RAW maken.
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Lucas » di nov 21 2006 12:22 am

Heel verstandig dat je toch voor de Nikon hebt gekozen Raoul. Prima camera's!
Lucas



Onderwerp:

Berichtdoor rjoemman » di nov 21 2006 12:42 pm

Lucas schreef:Heel verstandig dat je toch voor de Nikon hebt gekozen Raoul. Prima camera's!


Dank.
Gister m'n D200 body besteld.

Raoul
rjoemman



Onderwerp:

Berichtdoor Bram66 » wo nov 22 2006 11:40 pm

Mijn Nikon D200 geeft standaard geen "blauwe" foto's. Je moet de witbalans op Automatisch zetten dan is erg niets aan de hand.
Bram66



Onderwerp:

Berichtdoor Bram66 » wo nov 22 2006 11:42 pm

Raoul, veel plezier met je D200, een absolute topper !

Groeten van Bram een Nikonian. :D
Bram66



Onderwerp:

Nikon blauw

Berichtdoor HdBD200 » do nov 23 2006 11:13 am

e3foto,

In deze topic gaf je een korte uiteenzetting hoe jij werkt met een grijskaart en de verwerking in NEF.
Zou jij in een aantal stappen kunnen beschrijven hoe jij werkt, vanaf het nemen van de foto met grijskaart tot en met de bewerking daarvan in NEF. Graag ook vermelden in welk programma jij de NEF foto bewerkt.(eventueeel via PB)
Overigens kan ik mij voorstellen dat er meer (beginnende) amateurfotografen dit interessant zouden vinden.
HdBD200



Onderwerp:

Berichtdoor Cees » do nov 23 2006 11:39 am

Zeker weten!

Groet, Cees :D

Nooit te oud om te leren
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor jmfotografie » do nov 23 2006 7:14 pm

Een mede fotograaf die veel natuur foto's maakt van wild op de veluwe werkt met een Nikon d1 en ik vind zijn foto's wel blauwig overkomen. Of dat komt door de instellingen of niet dat weet ik niet. Jammer is het wel. Mijn oude d50 heb ik 30.000 shots mee gemaakt en geen 1 blauwe foto te bespeuren. Nu heb ik de d80 sinds een paar weken en ook geen blauwe foto's te bespeuren.
Ik vind het een onzin verhaal. De kleuren kun je gewoon regelen en naar je smaak instellen. Maar de meeste bezitters van spiegelreflex camera's werken op de automaat. Ook freelange en persfotografen. En waarom? Ik snap het niet. Ik werk manual en half automaat zodat ik kan ingrijpen als het moet. Trouwens de d80 ben ik zeer tevreden over! En heb weer zin in om lekker veel shots te maken.

Jan
jmfotografie



Onderwerp:

Berichtdoor hanninkj » do nov 23 2006 10:15 pm

Ik fotografeer veel bloemen en vooral clematissen die vaak erg moeilijke kleuren hebben maar wel de juiste kleuren nodig heb. Ik fotagrafeer altijd met diafragma voorkeur i.v.m. scherptediepte. Bij de blauwe, paarse etc. wijzig ik altijd de kleurbalans op bewokt of schaduw en tussen + 3 en -3 afhankelijk van de kleur en dan werk ik ook nog met de eV van 0 t/m -1,7 eV. Voor mij is het verschrikkelijk belangrijk dat ik meteen de juiste kleur heb omdat later compenseren vaak vervelende bijverschijnselen geven zoals blauwe bladeren etc. Met kleuren ben ik al jaren mee bezig en vind de D200 een zeer fijne camera die je eenvoudig goed in kunt stellen.
Gebruikersavatar
hanninkj

Forumlid
Berichten: 51


Locatie: Drunen
Contacteer:


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten