dust-remover

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Re: Dust shaker

Berichtdoor GdP » vr feb 16 2007 3:13 pm

fotobram schreef:Een Nikon body met dust shaker lijkt mij ZEER wenselijk.
Ik heb met mijn D80 binnen enkele maanden al last van stof op de sensor gehad, terwijl ik daar met mijn Oly 300 in twee jaar geen last van heb gehad.
Voor mij het onomstotelijke bewijs, dat dust shakers, wave filters or whatever zeer zinvol zijn.
Zodra Nikon zo'n body heeft, dan zal ik de eerste zijn om die te kopen (mits betaalbaar natuurlijk).

Verder ben ik wel tevreden met mijn VR objectieven.
Maar in-body stabilisatie blijft toch ook interessant. Oly of Nikon, wie eerst ?


Nu zijn er van die camerafabrikanten die denken aan dat schudden van die sensor hiermee ook een eenvoudig beeldstabilisatiesysteem te kunnen realiseren. En verd.... het werkt!
Groot voordeel, het werkt zelfs lensonafhankelijk zodat ook oudere lenzen van deze stabilisatie kunnen profiteren. Maar er kleeft echter ook een nadeel aan. Stabilisatie vindt plaats via de sensor, en omdat je zelf door een optische zoeker kijkt wordt het zoekerbeeld dus niet gestabiliseerd. Nog een nadeel is dat bij lange brandpunten, de sensor steeds grotere uitslagen moet maken wil het werken. En juist daar dacht je voordeel te hebben aan beeldstabilisatie! Het werkt dus alleen maar goed bij kleine brandpunten!
En hier is Nikon natuurlijk met zijn VR stabilisatiesysteem veruit in het voordeel.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=2393

In-body stabilisatie is niet interessant. Werkt alleen bij korte brandpunten van de lens!! Laat je niet bedotten door mooie praatjes!
Gerrit
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor k.hendrik » di feb 20 2007 7:57 pm

Sinds mrt.2006 in bezit van D200: 4 lenzen dus regelmatig wisselen. Stof ? ik zien geen stof ! Q-ball blaas-dinges zo nu en dan, weg stof. De spetters die in de voorbeelden worden getoond zie je iig niet zo op je beeld. Voor wat drama in de doka later aangebracht ?
Hebben we ook nog een echte vraag ? ja; ik ben na alles te hebben gelezen over statieven er nog steeds niet uit. Met de D200 en 80-200 AF ED een behoorlijk gewicht; wat te kiezen ? pecunia is gelimiteerd. Vaszlovsky in Groningen heeft een Chinese import(Gitzo lookalike) waar je je handen aan de bramen openhaalt. Is dat wat ?
ben ook op zoek naar een zonnekap voor de 80-200.
vrgr de lente komt eraan
k.hendrik



Onderwerp:

Berichtdoor Cees » di feb 20 2007 8:21 pm

Zijn we hier bezig over een dust-remover of over een statief?

Groet, Cees :evil:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten