Nikon - Canon

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » za dec 23 2006 4:50 pm

Kever is een beter vergelijk start altijd..... lauft und lauft. :)

Ik weet wel waar de britten om bekend stonden qua luchtvaart eerst bouwen ze het vliegtuig dan blijkt er nog een cockpit in te moeten hehe.

gekke Laro's ik heb er nog eens les op gehad in mijn dienst tijd.

groetjes
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor martijn01 » di dec 26 2006 3:05 am

Mijn vader is beroeps fotograaf ( kranten, tijdschriften).
Inderdaad werken de meeste fotografen met canon. Maar dit heeft geen ene reet te maken met een dergelijke camera van nikon! wel met de prijs! canon levert een lagere prijs voor de zelfde kwaliteit. Heb ooit wel is iemand horen zeggen: "tja een prof kan toch alle lenzen wel betalen".
DREAM ON!
mijn vader met een complete nikon uitrusting zie ik binnen kort nog wel is een canon body kopen. en langzaam naar canon overschuiven.
Waarom,,,, nikon is op het moment duur!!! veelste duur naar mijn mening.
Dit is overgens mijn mening. ik zeg niet dat het zo is. maar vinden doe ik het zeker wel.
Maarja mischien krijgt nikon zijn verstand terug en gaan ze de prijzen verlagen.

ALVAST EEN FIJNE 2DE KERSTDAG EN EEN GELUKKIG NIEUW JAAR!!!!!!!!!!
martijn01



Onderwerp:

Nikon veel en veel te duur!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Berichtdoor George Fennes » di dec 26 2006 10:06 am

Martijn01,

Grotendeels ben ik het met je eens, Canon is gewoon goedkoper voor over het algemeen dezelfde kwaliteit.

Zeker gezien de professionele spulletjes.

Maar ik heb van een beroepsfotograaf (die zelf wel met de Nikon D2x enz. werkt) ook eens gehoord dat de professionele Canons een fractie sneller zijn, iets meer frames per seconde zouden kunnen schieten.

Dit zou de rede zijn waarom veel sportfotografen met Canon werken, alles is op snelheid gebaseerd en net dat een shot kan goud waard zijn.

Ik heb het zelf niet geverrifieerd, maar het zou een logische verklaring kunnen zijn.

Maar in een ander draadje op dit forum had ik ook al aangegeven dat Nikon veel te duur is.

Als ik nu opnieuw een complete uitrusting zou moeten aanschaffen, weet ik niet of het dan weer Nikon zou worden, alleen gezien de prijs dan.

In het prijssegment waar ik uit kan kiezen de D70s, ben ik van mening dat deze camera gewoon lekker in de hand ligt en er degelijk uitziet, niet zo plastic-achtig als vergelijkbare Canon camera's.

Maar dat is mijn mening.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor D. Haaksma » di dec 26 2006 10:16 am

In een ander draadje hadden we het er ook al over gehad.

Ik ben altijd een onvoorwaardelijke NIKON-fan geweest.
Sinds een paar weken bekijk ik nu de testresultaten van andere merken lenzen in vergelijk met ons merk. Vroeger feitelijk nooit gedaan !!
Nikon komt daar "in de regel" beter uit.
Maar voor dat hele kleine beetje verschil, twee tot bijna drie keer zoveel te betalen in het ergste geval, of echt honderden euros meer in andere, begint me een beetje te grijs te worden.
Zelfs als het kon betalen vind ik het ook als kwaliteit verlangende amateur de prijsverschillen te straf. 100 - 150 Euro verschil per lens voor minimale verschillen, en ik heb het dan niet over lenzen onderaan de markt, niet tof maar kan ik met wat moeite overheen stapppen. Ik leg ook vlot, nu ja vlot :oops:, 1000 - 2000 euro voor een lens op tafel maar dan moet ik wel overtuigd zijn van het feit dat ik een uitzondelijk goede koop heb gedaan en dit ook in de resultaten teug te vinden is. Ook t.o.v. de merken van naaste concurrenten.

Ik ben het helemaal met Martijn01 eens, en deel zijn mening. Ik ben "bang" dat dat steeds meer nikonianen doen.

Bladmos
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt daar bij Nikon!!!!!!!!

Berichtdoor George Fennes » di dec 26 2006 10:27 am

Helemaal mee eens Bladmos,

NU MAAR HOPEN DAT ZE BIJ NIKON ONS FORUM LEZEN ZICH ROTSCHRIKKEN EN ALS DE DONDER DE PRIJZEN GAAN AANPASSEN!!!!

Maar dit zal wel een droom zijn.

Of moeten we het allemaal in het Japans vertalen voor die lui.

Moet ik toch maar eens Japanse software en toetsenbord aanschaffen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » di dec 26 2006 12:45 pm

Nederlands :
CANON levert een lagere prijs voor dezelfde kwaliteit.

Engels :
CANON provides a lower price for the same quality.

Japans :
キャノンは同じ質に低価格を提供する。

:)
yoyo



Onderwerp:

Japans oeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Berichtdoor George Fennes » di dec 26 2006 12:55 pm

Hé Yoyo,

Ik wist niet dat jij een aardig stukje over de grens praat.

Handig als we klachten moeten sturen naar Nikon Japan.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Japans oeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Berichtdoor yoyo » di dec 26 2006 1:14 pm

George Fennes schreef:Hé Yoyo,

Ik wist niet dat jij een aardig stukje over de grens praat.

Handig als we klachten moeten sturen naar Nikon Japan.

Groetjes George :D


http://babelfish.altavista.com/
:wink:
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor Roger38 » di dec 26 2006 9:24 pm

Ik ben overgestapt van de 350D van Canon op de D50 van Nikon puur omdat de 350D veel te klein was en niet lekker in mijn handen lag. En het geld voor een duurdere Canon zoals de 20D had ik destijds niet. De Canon voor een mooie prijs kunnen verkopen op DPZ en de Nikon D50 gekocht. Even later door een financieele meevaller een set dure lenzen erbij gekocht nog voor de grote prijsverhoging, de Nikkor 80-200/2.8, 50mm/1.8 en de 105mm/2.8 VR Micro. Ik overweeg volgend jaar een D200 te kopen.

Nog een klein iets, maar dat kan ik mis hebben, is de Canon 350D meer veel nabewerking nodig had. Bij de Nikon hoef ik er bijna niks aan te doen. De Canon had een rood en blauw waas over al mijn foto's.

Aan de andere kant heeft Canon wel een veel grotere keuze aan lenzen maar dat is weer te compenseren door voor Sigma en/of Tamron glas te kiezen, hoewel ik dat niet snel zal doen. Ik spaar liever ff door voor een Nikkor 17-55/2.8, die blijft ook veel waardevaster.
Roger38



Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » wo dec 27 2006 3:27 pm

Het leuke is dat Nikon en Canon ooit hebben samen gewerkt…Oké wel in een grijs verleden maar toch.

Nikon maakte in het grijze verleden objectieven die gezien mochten worden, en gelijk stonden met de toentertijd Duitse hoge kwaliteits objectieven.
Ik meen in de jaren negentig is Nikon van zijn troon gestoten door Canon, en zit Nikon op een goede tweede plaats.
Zo nu en dan plaats Nikon sterke steken uit naar Canon, neem bijvoorbeeld de D1 en de D70, en nu de D200.
Alleen pakt Canon het beter aan, neem nu het gehele PR / reclame circus…of de vooruit gang in techniek, het zij wel of niet belangrijk items…de consument gaat toch een vergelijk maken, en wil meer en meer in en op de camera hebben.

Nikon staat mijn inziens nog steeds stil op de gehaalde successen uit de jaren 40/ 50 60 en 70.

Op mijn werk zitten een aantal 50+ers ook deze mannen zweren bij Nikon, maar hebben het voorname alleen maar over de goede jaren, en als ik zeg dat wij nu in 2006 leven, wordt dat niet in dank afgenomen.
Ook sinds wij in een nieuw kantoor zitten, lopen er vele fotograven rond.. die foto’s komen maken in het gebouw En wat valt mij op…..niet één met een Nikon, bijna allemaal een 5D van Canon, en als uitzondering een EOS 1-D MARK II

Nikon levert een zeer goede kwaliteit, de nadelen zijn het huidige service punt, mede gezien een aantal forum leden, en de te dure objectieven…daarmee prijzen ze zich zelf verder van de markt af. En de traagheid voordat ze echt met iets nieuws komen…ik heb nog niets nieuws voorbij zien komen.

Maar het positieven is wel als ze komen dan is wel echt helemaal dik in orde.
Neem de Fullframe van de 5D van Canon, deze camera is niet echte zalig makend te noemen, vertoond nog wat gebreken. En Nikon heeft al een prototype klaar liggen met een 24mp ( vermoedelijk een Kodak) sensor.
En het zal Nikon niet zijn dat bij uitkomen van deze (onbetaalbare) camera een top camera zullen neerzetten, waarbij andere merken jaloers op zullen zijn.
SPIKE



Onderwerp:

Berichtdoor D. Haaksma » wo dec 27 2006 3:51 pm

@ Spike,

Een aardig stukje historie.
Ik leef mee met jou 50+ers, ben er zelf ook een.
Heb nu enige tijd een D200.
Wij, de D200 en ik houden er een gewapende vrede op na en ik ben aan de winnende hand om hem geheel te doorgronden. Topkamera, voor mij !

Vooral jou laatste zinnetje doet mij reageren.
Ik ben niet zielig of zo maar moet ruim lang zuinig aan doen om een goede lens aan te schaffen.
Mijn D200 is nog van voor de lenzen-goldrush van Nikon.
Als ik eerlijk ben weet ik niet of ik, als ik NU op het punt stond een nieuwe set aan te schaffen nog wel bij mijn merk NIKON uit zou komen.
De topper waar jij over spreekt (24mp) zal voor een prof of semi-prof inderdaad wel te bekostigen zijn, de lenzen navenant prijzig, in deze klasse ook.
Als ze zo doorgaan blijven er niet heel veel Nikonfans over schat ik zo.
Een voordeel is er wel dat bijna alle lenzen blijvend te gebruiken zijn op de nieuwe modellen en dat is tot nu toe het wisselgeld van ons merk.

Bladmos
D. Haaksma

Forumlid
Berichten: 1320


Locatie: Boxtel
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » wo dec 27 2006 11:48 pm

Beste Haaksma,

Ik hoop dat Nikon ooit de prijzen laten dalen. Naar mijn weten heeft Canon ooit ook zo actie gehad maar draaide de prijsverhoging weer heel snel terug. Bij Canon gaat alles, net iets sneller.
Ik zie dan ook om me heen de Nikon fotograven lopen met witmerken objectieven op de body’s. en dan met name Tamron.

Maar bij het uitkomen van een full frame camera, dan nog blijven de DX objectieven voor een zeer lange tijd leverbaar, dat zie ik wel positief in.

En het klopt wat je zegt over dat BIJNA alle objectieven passen op een digitale camera. De lenzen van voor 1977 zou ik niet aanraden, vanwege uitstekende diafragmaring aan de onderzijde van het objectief. Ik heb zelf zoiets van, als een oud type lens te zwaar op de body gemonteerd kan worden, dan stop ik ermee.

Maar het blijft jammer dat Nikon de dure weg bewandeld….kijk maar eens op diversen site’s van fotowinkels, ik noem er één www.kamera-express.nl en het is Canon wat de klok slaat.

Maar nogmaals ik ben er van overtuigd dat Nikon echte kwaliteit neerzet. Sommige merken komen dan wel sneller met de nieuwste snufjes, Nikon komt pas als alle kinderziektes eruit zijn….althans dat mag ik hopen.

De Rozen
Laatst gewijzigd door SPIKE op do dec 28 2006 12:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
SPIKE



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » do dec 28 2006 9:11 am

SPIKE schreef:En de traagheid voordat ze echt met iets nieuws komen…ik heb nog niets nieuws voorbij zien komen.


Mag ik je er even wijzen op dat op de recentheid van de digitale body's:
D50 en D70s geïntroduceerd in 2005 en inmiddels aan het einde van hun commerciële leven.
D2Hs uit 2005.
D200, D2Xs, D80 en D40 geïntroduceerd dit jaar. Hoeveel meer nieuws wil je nog hebben?

Ook op objectief gebied wordt er regelmatig nieuwe producten uitgerold en soms ook van goede kwaliteit (nieuwe 70-300 VR), dus ook daar begrijp ik jouw stelling "niets nieuws" helemaal niet.

Wat wel een chronisch Nikonprobleem vormt is de enorme tijd tussen aankondiging van een nieuw product en het moment dat het werkelijk beschikbaar is.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Joost Wouters » do dec 28 2006 9:27 am

Canon en Nikon zijn beide fantastische merken maar wat ik vooral bij Nikon heb: 't is een soort gevoel... 't is gewoon zo, het klopt! Meer kan ik er neit over zeggen. Daarom zal ik ook echt bij Nikon blijven en daar niet meer weg gaan!
Joost Wouters



Onderwerp:

Berichtdoor ymonod » do dec 28 2006 9:53 am

Ik fotografeer gewoon graag. Maakt niet uit waarmee. Naast een D50, heb ik ook 2 Voigtlander Bessa-L (met 12 mm objectief), en een Bronica (6x6). En ook daar fotografeer ik graag mee. Ook ik geef gevoelsmatig de voorkeur aan Nikon. Waarschijnlijk omdat mijn vader er al een had, en het dus allemaal wat vanzelfsprekender is voor mij persoonlijk. Voelt meer als een thuiswedstrijd. Wat de body aangaat: Nikon ligt gewoon het fijnste in de hand. Tenminste, voor mij. Voor anderen kan dat natuurlijk weer heel anders zijn. Wat lenzen betreft, kijk ik naar het totaalplaatje, en niet alleen naar het merk. Ik heb onlangs een zoektocht gehouden naar een goed Macro objectief, en dan komt de Tamron 90mm toch in veel gevallen als beste uit de test. Het enige negatieve wat ik heb gehoord/gelezen over de Tamron, is dat het geen Nikon is. Maar hij is wel een stuk vriendelijker geprijsd. Dat het dan geen Nikon is, maakt voor mij niet zo veel uit. Als ik er mijn doel maar mee bereik. Als het alleen maar om kwaliteit ging, schoot ik alleen nog maar plaatjes met de Bronica. Maar ja, die neem je niet zo makkelijk overal mee naar toe he??
ymonod




Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten