Nikon blauw

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Nikon blauw

Berichtdoor rjoemman » za aug 19 2006 9:10 pm

Ik vertelde laatst aan een collega dat ik overweeg een Nikon aan te schaffen. Kreeg ik meteen te horen, Nikon foto's zijn erg blauw of er zit een blauwe gloed over de foto's.

Klopt dit?

Raoul
rjoemman



Onderwerp:

Berichtdoor hjanssen » za aug 19 2006 9:37 pm

Van mijn CoolPix 885 heb dit altijd gevonden zo gauw het neit volledig mooi zonnig weer was. Krijg je wel weg maar toch.
hjanssen



Onderwerp:

Berichtdoor rjoemman » za aug 19 2006 9:56 pm

En hoe zit het bij de reflex cameras zoals D70s en D200?
rjoemman



Onderwerp:

Berichtdoor roel » za aug 19 2006 11:15 pm

Klinkt mij meer als een verkeerd ingestelde witbalans of een slecht ingestelde monitor. Dat de opnamen met Nikon camera's standaard vaak iets donkerder zijn klopt, maar daar is al veel over geschreven op dit forum. Verkeerde kleuren lijken mij meer aan de (eigen) instellingen te liggen.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » zo aug 20 2006 3:04 pm

Mijn foto's gemaakt met mijn oude Canon Powershot S10 zijn koeler (dus meer blauw) dan bij mijn D70s...
Zie ook Eindelijk Nikon digitaal voor mij.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Jos » zo aug 20 2006 5:44 pm

Ik zou zeggen: onzin!
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Nikon blauw of juist geel

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma aug 21 2006 7:35 am

Bij een vraag in het Nikon gedeelte van dit forum over Nikon blauw, denk ik aan het vroegere logo met blauw en geel. Het huidige logo is alleen geel.

De meeste Nikon camera's geven over het algemeen donkere (blauw?) foto's. Nikon doet dat express. Een overbelichte foto is moeilijker te corrigeren dan een iets te donkere foto. Een maal uitgevreten wit, blijft wit.

De oplossing is meerdere malen gegeven in het digitale gedeelte van dit forum en komt bij Nikonians vandaan:

zet de wit balans van de reflex camera op auto -3 (zelf gebruik ik met m'n D100 -2) en de belichtingscompensatie op +0,3
Laatst gewijzigd door Hans Braakhuis op di aug 22 2006 7:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Jos » ma aug 21 2006 8:00 pm

Je kunt ook nog een alternatieve tone curve laden. Heb ik al zolang ik de D70 heb en dat werk prima.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Bram66 » ma nov 06 2006 1:28 am

Welke camera heb je ? Misschien staan de beeldinstellingen niet goed. Controleer je instellingen en pas deze aan. Het kan ook zijn dat de witbalans niet goed staat. Ikzelf heb nooit dat probleem gehad met mijn camera.

Succes !

Een Nikonian :)
Bram66



Onderwerp:

Berichtdoor e3foto » ma nov 06 2006 8:42 am

rjoemman schreef:En hoe zit het bij de reflex cameras zoals D70s en D200?


Ik vind de resultaten met mijn D200 over het algemeen erg neutraal. Ik zou niet anders willen, ook al is de tendens consumentencamera's warmere en vooral ook meet verzadigde kleuren te laten produceren. Wanneer je dat bereiken wilt is de stap die Hans voorstelt een goede, of eventueel eigen curves toepassen.

Overigens werk ik vnl. in NEF en dat heeft natuurlijk als voordeel dat je op je computer nog veel (automatische) bijstellingen kunt doen. Vandaar dat ik het origineel graag zo neutraal mogelijk heb.

In situaties waarin het mogelijk is (studio, of elders geposeerd/natuur) fotografeer ik het liefst een grijskaart als eerste beeld (grijze kant!). Op de computer kan ik daar mijn witbalans op afstemmen. Soms wijkt dat dan wel af van wat de camera vond. Het werkt echter als een trein!
e3foto



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma nov 06 2006 10:47 am

Waarschijnlijk is dit het gevolg van de menselijke eigenschap dat een vermeende slechte eigenschap langer blijft hangen dan positieve, in dit geval verhalen over een camera. Toen de eerste D1 net uit was, werd er geklaagd over de 'koelheid' van het beeld, en was er in bepaalde gevallen inderdaad een 'blauw aandoend' beeld te zien. Deze onvolkomenheid is door Nikon snel aangepast en nu zijn de D1 camera's zelfs een beetje gezocht vanwege hun "compromisloze afbeeldingskwaliteit" (inderdaad een quote van een D1-liefhebber, niet mijn woorden)
Wat mij betreft is dit een broodje aap-verhaal, of de bekende klok en klepel.
:D
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » di nov 07 2006 11:19 pm

Raoul,

Waarschijnlijk heb je de witbalans op automatisch staan. Als je dan bij daglicht fotografeert is de automatische witbalans 'direct zonlicht'. Omdat we in Nederland bijna nooit een strakblauwe lucht hebben, maar altijd wel wolkjes worden de foto's daardoor een beetje blauwer. Foto's gemaakt in de schaduw worden echt blauw. Dit is achteraf makkelijk te verhelpen als je in RAW fotografeert, want dan kun je de witbalans aanpassen en zelfs tot op de Kelvin 'fijntunen'. Wil je zonder gedoe achteraf wat warmere kleuren dan moet bij daglichtopnamen (per opname) bepalen wat de lichtomstandigheden zijn en daarop de witbalans aanpassen (dus van de Automatische lichtbalans af en dan naar daglichtinstelling en dan kiezen tussen direct zonlicht, bewolkt of schaduw. In de 'goede oude tijd' was dat geen probleem. Bij film werd het bij de afdrukjes gecorrigeerd in de centrale en bij dia wist je gewoon dat Agfa wat geler, Fuji wat blauwer en Kodak wat roder was (bij de amateurfilms).

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor rjoemman » wo nov 08 2006 1:58 pm

Nou ik heb de witbalans nog niet ingesteld, want m'n Nikon camera is er nog niet. Hoop medio januari in het bezit te zijn van een mooie Nikon.

Raoul
rjoemman



Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » wo nov 08 2006 9:33 pm

Raoul,

Je hebt gelijk. Zag ik ook toen ik mijn antwoord al gepost had. :oops:

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor rjoemman » wo nov 08 2006 9:44 pm

Geeft niet, alle tips hierboven vind ik erg nuttig.
Raoul
rjoemman




Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten