Forse winst Nikon

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Forse winst Nikon

Berichtdoor wil » ma feb 05 2007 12:20 pm

Forse winststijging Nikon

TOKIO - De groeiende vraag naar digitale camera's legt het Japanse fotografieconcern Nikon geen windeieren.
Nikon, de op vier na grootste producent van digitale camera's, boekte in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar een operationele winst van 36,6 miljard yen (233 miljoen euro). Dat komt neer op een stijging van 85 procent ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar.

Nikon oriënteert zich op nieuwe activiteiten. Nikon doet niets meer met traditionele camera's. Het bedrijf maakt digitale fototoestellen en is ook actief in de chipsector. Het maakt zogeheten steppers, die worden gebruikt bij de productie van lcd-schermen.

Nikon verwacht voor het hele jaar een operationele winst van 95 miljard yen (594 miljoen euro). In een eerdere raming was dat 87 miljard yen.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

winst?

Berichtdoor nikon-nl » ma feb 05 2007 4:27 pm

Niet te vroeg juichen Wil; het fiscale jaar loopt in Japan tot 31 maart.
De Japanners zijn berucht voor hun veelbelovende jaarverslagen (lees de artikelen/boeken van Karel van Wolferen er maar op na). De Yen stond vorig jaar ten opzichte van de Euro op 134 en nu op ruim 155, dus is de Euro voor de Japanner 15,7 % duurder geworden. Andersom geredeneerd levert 155 Yen nu net zo veel op als 134 Yen vorig jaar.
De steppermarkt staat sterk onder druk. De Nederlandse concurrentie (ASML) heeft nog steeds de leiding na een uitstekend jaar. Nikon heeft het er moeilijk mee. Nikon heeft al eerder aangekondigd om alleen producten te maken en te verkopen, die groot geld opleveren. Dus massaspul, hetgeen ten koste van haar reputatie kan gaan.
Na eind april, als de jaarcijfers (1-4-2006/31-3-2007) naar buiten komen, weten we meer.
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor wil » ma feb 05 2007 5:04 pm

ik heb er ook geen verstand van. Zag dit bericht op nu.nl :wink:
Maar Nikon stopt toch niet met analoog? Of is de F6 al verleden tijd?
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor reneo57 » ma feb 05 2007 5:06 pm

Hollandse bedrijven doen het ook goed,beter dan Nikon en Canon

ASML, gemeten naar omzet de grootste producent van lithografiemachines ter wereld, heeft in het vierde kwartaal van 2006 bijna tweemaal zoveel nieuwe lithografiemachines verkocht dan zijn voornaamste concurrent Nikon. Het is het derde achtereenvolgende kwartaal waarin ASML meer machines verkoopt dan Nikon. Dit blijkt uit de maandag gepresenteerde kwartaalresultaten van Nikon en berekeningen van Betten. Het Japanse concern heeft ook de verwachting voor het in maart af te sluiten volledige boekjaar verlaagd. Nikon verkocht in de laatste drie maanden van het kalenderjaar 2006, voor Nikon het derde kwartaal van het boekjaar 2006/07, 35 nieuwe lithografiemachines en 4 tweedehands apparaten. ASML zette in dezelfde periode respectievelijk 64 en 8 machines af. In het tweede kwartaal van 2006 zette ASML nog 59 nieuwe systemen af, tegen 50 voor Nikon. Over het gehele kalenderjaar 2006 verkocht Nikon 145 nieuwe en 20 tweedehands systemen, tegen respectievelijk 220 en 46 voor ASML. Canon, de derde speler in de markt, zette 192 machines af. Eerder liet ASML weten dat zijn marktaandeel op basis van omzet (gerekend in dollars) 61% bedroeg in 2006, tegen 57% in 2005. Nikon denkt in het op 31 maart 2007 af te sluiten boekjaar 2006/07 165 nieuwe lithografiemachines te verkopen en 18 tweedehands systemen. Eerder rekende het bedrijf nog op de verkoop van 170 nieuwe en 30 tweedehandse machines. Over het boekjaar 2005/06 werden 159 nieuwe en 29 tweedehands systemen verkocht. In het komende kwartaal denkt Nikon 53 nieuwe systemen en 6 tweedehands systemen af te zetten. ASML gaf bij de publicatie van de kwartaalcijfers vorige maand aan in het eerste kwartaal van 2007 systemen (inclusief tweedehands) te zullen verkopen met een gemiddelde verkoopprijs van EUR 12,0 miljoen. Canon, de derde partij op het gebied van lithografiemachines, liet eerder weten in het vierde kwartaal van 2006 65 machines te hebben verkocht tegen 42 in het voorgaande kwartaal. Voor geheel 2007 voorspelt Canon de verkoop van 180 systemen. Canon splitst de verkopen niet op in nieuwe en tweedehands machines.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » ma feb 05 2007 6:41 pm

wil schreef:ik heb er ook geen verstand van. Zag dit bericht op nu.nl :wink:
Maar Nikon stopt toch niet met analoog? Of is de F6 al verleden tijd?

Met alle respect: daarvan worden gewoon niet de aantallen afgezet die je in de consumentenmarkt verkoopt. De F6 zal nog lang de enige filmcamera van Nikon blijven en ik betwijfel of er ooit een opvolger gaat komen. Hiernaast heeft Nikon dus geen enkele filmcamera in het assortiment!

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » ma feb 05 2007 7:08 pm

wil schreef:ik heb er ook geen verstand van. Zag dit bericht op nu.nl :wink:
Maar Nikon stopt toch niet met analoog? Of is de F6 al verleden tijd?


F6 verleden tijd? F6 verleden tijd?F6 verleden tijd? :shock: :shock:

Het zal toch niet waar zijn! :cry: :evil:

Waar blijft de Digitale Nikon FF? PotvD! :evil:

Met FF vliegt de winst nog verder naar boven! :oops:
GdP



Onderwerp:

SHOCK

Berichtdoor George Fennes » ma feb 05 2007 7:47 pm

Gerrit,

Ik leef met je mee, maar een schrale troost de F6 in zo'n degelijke camera, die gaat nog generaties lang mee.

Dus voorlopig geen zorgen.

Maar wil je er over praten?

Dat kan altijd, al moet ik vanuit Ede helemaal naar je toekomen, maar we zullen je door dit diepe dal heenloodsen.

Meer sterkte ermee en de FF komt binnen DRIE maanden, dat beloof ik je.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » ma feb 05 2007 7:49 pm

Sterkte Gerrit...!
:)
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor Cees » ma feb 05 2007 7:52 pm

Gerrit, het komt allemaal goed!!!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor a90 » ma feb 05 2007 8:15 pm

koop toch een Canon :twisted:
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor differhans » ma feb 05 2007 9:22 pm

VOOR GERRIT

Ik hoop, dat je over de eerste schrik heen bent en dat je jezelf weer enigszins hebt hervonden.
Laten we eerlijk zijn, het was ook niet niks wat je te verwerken kreeg.

George heeft beloofd om langs te komen. Ook heeft hij jouw verzekerd, dat over drie maanden jouw wens in vervulling gaat.

Aaalllsss, het toestel dan nog niet in Nederland te verkrijgen is, maar wel in verweghistan en je echt niet meer kunt wachten, omdat George je dat beloofd heeft, stel ik voor dat we een inzamelingsactie gaan houden en dat eeen van ons het toestel per ommegaande gaat halen.
Ik denk, dat je anders de klap niet meer te boven komt.

Gerrit ik wens je vanuit Lelystad het aller, allerbeste en sterkte. En.....
nog eFFe volhouden.
differhans



Onderwerp:

Berichtdoor John Sentani » ma feb 05 2007 9:30 pm

Heel mooi allemaal voor Nikon, ondertussen wacht ik al 7 weken op mijn 18-200 VR lens........ :cry:
John Sentani



Onderwerp:

Berichtdoor differhans » ma feb 05 2007 9:46 pm

John, ook jij sterkte toegewenst.

Een schrale troost misschien, als het zover is voor Gerrit, kunnen wij dan ook de lens voor jou meenemen.

Heb je in ieder geval ook iets om naar toe te leven.

Nogmaals Sterkte. Ook jij komt hier over heen :cry: :lol:

Vr Gr Hans
differhans



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » ma feb 05 2007 10:22 pm

Sterkte John...!
:)
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » ma feb 05 2007 11:44 pm

John Sentani schreef:Heel mooi allemaal voor Nikon, ondertussen wacht ik al 7 weken op mijn 18-200 VR lens........ :cry:

Tjsa, blijft een zeer gewild objectief. Heb er van de week hier in Breda nog eentje zien staan. Gewoon om zo mee te nemen. Blijven wachten en hij komt ooit een keer.

Sterkte,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten