Wishlist

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Wishlist

Berichtdoor Amadeus Gould » vr dec 16 2005 12:28 am

Dag Nikonvrienden,

Hans Braakhuis wordt met zijn wishlist genoemd op Nikonlinks. http://www.nikonlinks.com/resources_main.htm
Dus vervolgens naar Hans zijn site gegaan...
http://home.planet.nl/%7Enikon.catalogu ... hlist.html
Dat is leuk.

Maar toch vindt AG het buitengewoon treurig om te lezen dat de productie van MF lenzen maar gestaakt moet worden en er meer nieuwe lenzen van het DX G type moeten worden geproduceerd.

De oude lenzen zijn qua constructie allemaal kwaliteitsproducten....en die zouden dan plaats moeten maken voor plastic rommel, die bij aanblik al uit elkaar valt en waarvoor men (Nikon) zich eigenlijk moet schamen.
De MF lenzen gaan zeer lang mee en laten zich bovendien goed repareren.
Zo laat dit even gezegd zijn.


AG
Voorzitter van de aktiegroep "Red de MF Nikkor"
Laatst gewijzigd door Amadeus Gould op do jan 12 2006 9:48 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Amadeus Gould



Onderwerp:

red de MF-Nikkor

Berichtdoor nikon-nl » vr dec 16 2005 8:44 am

Hierbij meld ik mij aan als lid van jouw club AG !! Doodzonde om die uitstekende objectieven uit te sluiten. Wat mij in zijn wensenlijstje ook verbaast is dat er geen zoom-objectieven in staan met een lichtsterkte groter dan f/2,8 !! Wordt toch een keer tijd dat er voor de ook handmatig in te stellen zoom-objectieven een lichtsterkere versie komt.
Wie sluit zich aan?!
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

G lenzen

Berichtdoor gijs sandberg » vr dec 16 2005 9:21 am

HB's staatje is leuke speculatie...

Overigens ben ik van mening dat G lenzen VERBANNEN moeten worden
(omdat ze niet op mijn Nikon F en F2 werken)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6827


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » ma dec 19 2005 11:39 am

Kan ik mij ook aanmelden?
Alleen al het verschil in (degelijkheid?)gevoel met scherpstellen van die AF-objectieven, brrrr..... :shock:
Ik heb een aanvullend voorstel, alle body's weer geschikt maken voor MF-lenzen.
Bij de huidige massoproduktie hoeft dat niet eens veel extra te kosten.
Er zijn merken die nog steeds zweren bij MF-objectieven...
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Frans » ma dec 19 2005 8:03 pm

Ook ik ben een liefhebber van de MF Nikkor lenzen, en ik sluit me dan ook graag bij jullie aan. Het is gewoon een genot om er mee te werken en zal ze dan ook nooit wegdoen.
Toch denk ik dat de nieuwe MF Nikkors nauwelijks nog verkocht worden.
De laatste tijd worden ze echter regelmatig tweedehands aangeboden, tegen een fractie van de nieuwprijs. Met een beetje geduld en geluk vindt je een mooi exemplaar.

Groeten Frans
Gebruikersavatar
Frans

Clublid
Berichten: 131


Locatie: Echt
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » ma dec 19 2005 8:25 pm

Liefhebbers van de MF Nikkor,

Hartelijk dank voor de reacties zover. En zoals ze in het Engels zeggen: Keep 'm coming.

Het is denk ik gepast om even te reageren op de positieve inbreng hierboven.

Een lichtsterke manuel zoom heeft zeker ook zijn charmes. Nemen we mee in de actiepunten.

Inderdaad is de actiegroep er ook een voorstander van dat alle nieuwe camera's gebruik moeten kunnen maken van de prachtige MF Nikkor objectieven.

Wellicht construeert men deze dan ook een stuk robuster. De D200 en F6 lijken in dit opzicht een stappen in de goede richting. Alleen door ze daadwerkelijk te gebruiken kunnen we de MF Nikkor redden.

Respect voor het oude met een gezonde blik naar de toekomst!

Amadeus Gould
Voorzitter van de actiegroep "Red de MF-Nikkor"
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » ma dec 19 2005 8:37 pm

Jullie hebben vast ook nagedacht over een manier om Nikon dit alles rendabel te laten vermarkten... 8)
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » di dec 20 2005 12:20 am

Dag Onno,

Je vraagt of de actiegroep "Red de MF-Nikkor" gedachten heeft om de MF-Nikkors rendabel te vermarkten. Daarover kan het volgende worden opgemerkt:

a) De ontwikkelingskosten van bijna alle MF objectieven zijn alllang terugverdient.

b) Het gaat dus om de kosten van de productie zelf.

c) De vaardigheden (van mensen) om een MF objectief te maken zijn hoog en het is een leuk product om aan te werken. Wil een bedrijf de vaardigheden in stand houden (want robots kunnen lang niet alles) dan heeft het maken van een MF objectief ook nog een functie binnen Nikon. Men kan in tijden van slapte niet altijd met bijv. andere producten bezig zijn waar die handvaardigheid gevraagd wordt (maar je houdt de vaardigheden wel op peil).

d) Mocht de handvaardigheid toch niet lonen, dan kunnen de objectieven zonder probleem ook in Thailand worden gemaakt. Ook de D70 komt daar vandaan en het in elkaar zetten is daarvan ook nog geheel handwerk.

e) Ik heb DX G objectieven tegen een dump prijs (onder de vervaardigingskosten) verkocht zien worden in combinatie met een camera. Wat kost dan nog geld? Is die keuze dan niet subjectief. Nikon moet mensen leren fotograferen...dus hup met de 35mm MF of 50 mm MF als kit lens op een D70!

f) Kwaliteit een duurzaamheid zijn mijns inziens zaken die in onze maatschappij steeds belangrijker zullen gaan worden. Men zal terugkomen van de vluchtigheid waarmee producten als mobiele telefoons op de markt komen. Het MF Nikkor objectief past in deze toekomst omdat het bewezen kwaliteit heeft en duurzaam is.

Amadeus Gould
Voorzitter van de actiegroep "Red de MF-Nikkor"
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » di dec 20 2005 10:54 am

speciaal voor de manuele objectief gebruikers is er nu ook een ander matglas leverbaar voor de D70, met een deelprisma, om gemakkelijker scherp te stellen: http://www.keoptics.com/NikonD70.htm
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » wo jan 11 2006 2:48 am

onno schreef:Jullie hebben vast ook nagedacht over een manier om Nikon dit alles rendabel te laten vermarkten... 8)



gewoon iets minder de Leica-weg volgen...

:lol:
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » do jan 12 2006 8:28 am

Helaas, helaas, het ziet er nog erger uit dan m'n voorspelling!. Zie:

http://www.prnewswire.com/cgi-bin/micro_stories.pl?ACCT=130907&TICK=NIKON&STORY=/www/story/01-11-2006/0004247596&EDATE=Jan%2B11,%2B2006

geen EL objectieven, geen large format objectieven en slechts 2 film camera's blijven over: de F6 en de FM10. Geen FM3A dus, daar zou je een actiegroep voor moeten oprichten.

Ooit wel eens een spijker in je muur geslagen met een FM10, schande
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » do jan 12 2006 9:47 am

Dag Hans,

Het is een SCHANDE, dat de FM3A etc worden gediscontinueerd!

Maar goed nieuws is dat Zeiss wellicht iets moois in petto heeft vanaf 18 januari dit jaar. Zie berichten elders op dit forum.

Mogelijk ook een leuke extra adverteerder voor het clubblad.
Als Nikon toch geen MF lenzen meer wil maken wat is dan het probleem om Zeiss te vragen als adverteerder. Dat bijt elkaar dan toch niet. Kijken hoe ze daarop reageren. Ik zou zeggen stuur eens zo'n mailtje naar Nikon.


AG
Voorzitter van de actiegroep Red de MF Nikkor en FM3A
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » do jan 12 2006 5:16 pm

Als dan toch een zooi MF-lenzen in de uitverkoop gaan, wordt het dan misschien weer tijd voor een clubbezoek aan onze vrienden van INCA???
Dan helpen wij wel met opruimen... :lol:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor zevenhuizen » do jan 12 2006 7:37 pm

Mooi gezegd,
Zo heeft ieder nadeel een voordeel....
zevenhuizen



Onderwerp:

Berichtdoor janwerner » vr feb 10 2006 2:23 pm

Gezien mijn gezichtsvermogen ben ik maar wat blij dat er auto-focus bestaat met bijbehorende AF-objectieven. Nu is mijn gezichtsvermogen niet echt slecht, maar met mijn 55 jaar is het door de relatief kleine zoeker van de D200 voor mij moeilijk handmatig scherp te stellen.

Wat de wenslijst betreft, hoop ik dat Nikon eens een 12mm f/2.8 groothoek uitbrengt. Nu was ik noodgedwongen een 12-24mm f/4.0 te kopen, terwijl het mij, in dat bereik, alleen om die 12mm te doen is. Daarbij heb ik liever dat de meerkosten voor het maken van een zoom ten goede komen aan de kwaliteit van een prime. Het verschil tussen het bestaande 14mm f/2.8 objectief in combinatie met mijn 17-55mm f/2.8 DX is te klein. Terwijl ik de 10.5mm f/2.8 fisheye toch meer voor de fun vind. Die gebogen lijnen kunnen een aanvullingen zijn, maar wil je deze eens recht zetten in Nikon Capture dan is het verlies in de randen vaak duidelijk te zien. 12mm lijkt veel, maar in combinatie met een Nikon D-SRL, wordt dat 18mm. Dus voor mij graag een AFS 12mm f/2.8 (eventueel DX)
janwerner




Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten